بلینکن: تصمیم‌گیری درباره تبادل زندانی کار دشواری است

به گزارش رکنا ، وزیر خارجه آمریکا درباره توافق تبادل زندانی میان ایران و آمریکا گفت که چنین تصمیم‌گیری‌هایی برای رئیس‌جمهور کار دشواری است.

منابع خبری ساعاتی روز دوشنبه (۲۷ شهریور) از خروج پنج جاسوس آمریکایی از ایران خبر دادند که به عنوان بخشی از مبادله توافق زندانی میان تهران و واشنگتن آزاد شده بودند.

آزادی این پنج آمریکایی در ازای آزادی پنج ایرانی صورت گرفت که واشنگتن آنها را به اتهامات مختلف از جمله نقض تحریم‌ها بازداشت کرده بود. دو ‌نفر از این افراد به ایران بازگشتند. یک نفر به کشور ثالث رفته و دو نفر دیگر هم در آمریکا می‌مانند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در این رابطه اعلام کرد: امروز پنج زندانی شهروند ایران از زندان‌های آمریکا آزاد خواهند شد. دو تن از شهروندان براساس درخواست و علاقه خودشان وارد ایران خواهند شد و یک نفر از آنها با توجه به حضور خانواده‌اش در یکی از کشورهای دیگر به خانواده خود در کشور ثالث منتقل خواهد شد و دو نفر دیگر ابراز تمایل کردند که براساس سابقه حضور فعلا در آمریکا حضور داشته باشند.

وزارت امور خارجه نیز امشب در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: در راستای استیفای حقوق اتباع ایرانی در سرتاسر جهان و نیز ایرانیان مقیم آمریکا و در چارچوب فرآیندی مستقل، ۵ نفر از شهروندان ایرانی که به دلیل فعالیت‌های تجاری عادی به شکل غیرقانونی تحت پیگرد دستگاه قضایی آن کشور قرار گرفته بودند، آزاد شدند و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

طبق نوشته خبرگزاری فرانسه این مبادله زندانی بعد از آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که در کره جنوبی مسدود شده بود صورت گرفت.

توافق مبادله زندانی با واکنش‌های گسترده در آمریکا روبرو شده و بسیاری از قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه به شدت از بایدن بابت آن انتقاد کرده‌اند.

میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا در واکنش به این توافق گفت: «ایده دادن پول برای آزاد کردن گروگان‌ها بسیار وحشتناک است.»

تام کاتن، یکی دیگر از نماینده‌های تندور در مجلس سنای آمریکا نیز اقدام دولت جو بایدن را «شرم‌آور» توصیف کرد.

باب منندز، رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس سنا که خودش دموکرات و هم‌حزبی جو بایدن است نیز از این توافق انتقاد کرد.

او گفت: «به همین دلیل است که ما باید پا پیش بگذاریم و برای آمریکایی‌ها توضیح دهیم که چرا نباید به بعضی نقاط دنیا سفر نکنند وگرنه گروگان گرفته خواهند شد.»

او اضافه کرد: «تا وقتی که این اتفاق نیفتد ما در شرایطی خواهیم بود که ایالات متحده بایستی برای آزاد کردن زندانی‌ها مذاکره کند.»

بن کلاین، یکی دیگر از اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنا هم توافق دولت بایدن را «ساده‌لوحانه و خطرناک» دانست.

منبع : فارس

کدخبر: 930449 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟