بایدن در واکنش به گزارش‌ها درباره مرگ پریگوژین: تعجب نمی‌کنم

به گزارش رکنا ،  بایدن رئیس جمهور آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر سقوط هواپیما ی یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه نظامی واگنر و مرگ وی که چندی پیش شورش ناکامی علیه دولت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه داشت، در پاسخ به سوالات خبرنگاران در این زمینه گفت: من به طور واقعی نمی دانم چه اتفاقی افتاده است، اما از این اتفاق تعجب نمی کنم.

بایدن برغم اظهار بی اطلاعی از این موضوع، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را بطور غیر مستقیم متهم کرد و گفت: " اتفاق کمی در روسیه رخ می دهد که پوتین پشت آن نباشد. من  اطلاع زیادی ندارم که پاسخ را بدانم." 

رئیس جمهور آمریکا در مورد تماشای مناظره جمهور خواهان نیز گفت: سعی می کنم  تا آنجا که می توانم  این مناظره را تماشا کنم.

همزمان، روزنامه آمریکایی  نیویورک تایمز به نقل از چندین مقام اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد: ما نمی‌توانیم مرگ پریگوژین یا دلیل سقوط هواپیما را تایید کنیم.

 پیش از این در نخستین واکنش دولت آمریکا، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید عصر چهارشنبه به وقت محلی گفت: گزارش‌ها درباره سقوط هواپیما در روسیه دیده‌ایم.  در صورت تایید، هیچ کس نباید  از این خبر تعجب کند.  

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: جنگ فاجعه بار در اوکراین منجر به لشگر کشی ارتش خصوصی واگنر به مسکو شد و اکنون  به نظر می رسد به اینجا ختم شد.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از گزارش ها پیرامون سقوط هواپیما در روسیه مطلع شده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: با توجه به داده های سایت فلایت رادار ۲۴، ردیابی این هواپیما که سقوط کرده، حدود ۱۰۰ مایلی شمال غرب مسکو ناگهان متوقف شده است.

منابع خبری روز چهارشنبه گزارش دادند که هواپیمای سبک متعلق به یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر روسیه سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن جان باخته‌اند.

به گزارش ایرنا، وزارت شرایط اضطراری روسیه اعلام کرد که یک هواپیمای خصوصی هنگام پرواز از مسکو به سن پترزبورگ سقوط کرد؛ هواپیمایی که بنا بر اعلام منابع روس، پریگوژین رئیس گروه واگنر در آن حضور داشت. 

بنا براین گزارش، ۱۰ نفر از جمله ۳ خدمه در هواپیما بودند. بر اساس اطلاعات اولیه همه سرنشینان هواپیما کشته شدند. خبرگزاری ریانووستی می‌گوید جسد هشت نفر در محل سقوط هواپیما پیدا شده است.

خبرگزاری تاس به نقل از روزاویاتسیا اعلام کرد که یوگنی پریگوژین از جمله مسافران این هواپیما بود. کانال تلگرامی نزدیک به گروه واگنر نیز حضور پریگوژین در این هواپیما را تأیید کرد.

رسانه روسی ردوکا نیز می‌گوید ممکن است پریگوژین تنها نام خود را در میان مسافران پرواز ثبت کرده باشد و به دلایل امنیتی با هواپیمای دیگری پرواز کرده باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در مطلبی در این باره، نوشت: این دومین بار است که پریگوژین پس از سقوط هواپیما به عنوان قربانی حادثه معرفی می شود. نخستین مورد در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۹ در کنگو بود، این بار در سال ۲۰۲۳ نام او در اسامی مسافران یک جت شخصی به چشم می خورد.

در همین حال، شبکه های اجتماعی روسیه نوشتند: دومین هواپیمای شخصی پریگوژین بر فراز مسکو در حرکت است. در این گزارش‌های غیررسمی آمده است:‌ بر اساس گزارش سایت رادار پرواز، هواپیمای دوم پریگوژین بر فراز مسکو زیگزاگی حرکت می‌کند و رفتار بسیار عجیبی دارد، این احساس وجود دارد که خدمه نمی‌دانند به کجا پرواز کنند.

رئیس گروه واگنر اسفندماه سال گذشته فرماندهان ارتش روسیه را به «خیانت» متهم کرد. 

پریگوژین، رئیس گروه واگنر که پیشتر آشپز شخصی پوتین رییس جمهور روسیه بود، در تیرماه سال جاری در بیانیه‌ای ارتش روسیه را به حمله علیه مواضع این گروه به جای حمله به مواضع نیروهای اوکراینی متهم کرد. وی همچنین مدعی تصرف پایگاه‌های نظامی شهر روستوف شد و نیروهای خود را به سمت مسکو روانه کرد. وزارت دفاع روسیه و شخص پوتین، پریگوژین را به خیانت متهم کردند.

شورش گروه واگنر بعد از چند روز با وساطت الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس پایان یافت و پریگوژین نیز به مینسک منتقل شد.

منبع : ایرنا

کدخبر: 922321 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟