مصر برای ازسرگیری روابط با ایران نیازی به میانجیگری ندارد/ گفت‌وگوها با ایران ادامه دارد

 «محمد العرابی»، رئیس شورای امور خارجی مصر تاکید کرد که تماس‌ها با ایران وجود دارد و لزوماً نیازی به اعلام جزئیات این گفت‌وگوها نیست.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، العرابی در مصاحبه با خبرگزاری «AWP» تصریح کرد که مصر برای ازسرگیری روابط خود با ایران نیازی به میانجیگری یا مداخله طرف‌های دیگر ندارد.

وی افزود: موضوع خیلی ساده‌تر از آن است که پیچیده شود؛ بازگشت کامل روابط تهران-قاهره اتفاق خواهد افتاد، اما مصر شرایط خاص خود را در این خصوص دارد.

العرابی ادامه داد: روابط دیپلماتیک بین مصر و ایران وجود دارد و قطع نشده است، اما برای احیای کامل روابط عوامل تعیین‌کننده‌ای با ماهیت خاص بین آن‌ها وجود دارد. ایران یک کشور فعال در منطقه است و بازگشت روابطش با مصر، به پرونده‌های دیگری مانند یمن، سوریه و لبنان مرتبط می‌شود.

مقام مصری در پایان خاطرنشان کرد: مصر برای احیای روابط با تهران، چارچوب امنیت ملی جهان عرب را در نظر می‌گیرد. اکنون تعیین محدوده زمانی برای احیای روابط بین تهران و قاهره دشوار است؛ اما این امکان وجود دارد که با حصول هر پیشرفتی در هر یک از موارد قبلی، یک گام به جلو برداشته شود.

پس از سفر دو ماه گذشته «هیثم بن طارق» سلطان عمان به مصر و دیدار او با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، منابع دیپلماتیک خبر دادند که یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در دیدار دو طرف بازگشت روابط تهران و قاهره بوده است.

رسانه‌ها سفر رسمی و دو روزه سلطان عمان به کشورمان در تاریخ یکشنبه (هفتم خرداد) در راس هیأتی بلندپایه شامل وزیر خارجه این کشور را با میانجیگری‌های عربی برای ازسرگیری روابط تهران و قاهره مرتبط دانسته و اعلام کرده بودند بن‌طارق حامل پیام‌هایی از مصر برای ایران بود.

این گمانه‌زنی‌ها محافل سیاسی رژیم صهیونیستی را به شدت آشفته کرده بود. پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» با انتشار گزارشی تحلیلی به بررسی مثلث منابع بین ایران، سوریه، مصر پرداخته و نوشته بود حتی باوجود آنکه طی سال‌های اخیر روابط نزدیک و عمیقی بین تهران و قاهره وجود داشته، اما بهبود مناسبات آن‌ها در این برهه زمانی می‌تواند گویای الگویی از روابط راهبردی باشد.

 

کدخبر: 921764 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟