با متخلفان انتخاباتی موردی برخورد شود

علی بهادری جهرمی در آغاز نشست خبری هفتگی خود با تقدیر از اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر جهاد کشاورزی، گفت: جلسه مشترک دولت و قوه قضاییه که به صورت نشست با شورای عالی قضایی خواهد بود در روز پنجشنبه اول تیرماه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به رشد اقتصادی ۴ درصدی کشور در سال ۱۴۰۱، یادآور شد: طبق گزارش اخیر بانک مرکزی تحقق رشد اقتصادی ۴ درصدی در سال ۱۴۰۱ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی سال‌ ۱۴۰۰، حکایت از تداوم رشد قابل قبول فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی در تمام فصول سال ۱۴۰۱ از روندی صعودی برخوردار بود، به نحوی که از فصل اول تا پایان فصل چهارم سال یادشده، میزان رشد اقتصادی کشور به ترتیب برابر با ۱.۹ درصد، ۳.۹ درصد، ۴.۹ درصد و ۵.۳ درصد بوده است.

وی با بیان این‌که «رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۱۴۰۱ معادل ۶.۷ درصد بود»، تاکید کرد: در دو زیربخش «ماشین‌آلات» و «ساختمان» به ترتیب ۱۵۰۴ و ۱.۲ درصد بوده است؛ این در حالی است که رشد مؤلفه یادشده در سال ۱۴۰۰ معادل صفر درصد بود. از این بابت رشد مخارج سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ حاکی از اصلاح چشم‌انداز فعالان اقتصادی و بهبود ظرفیت‌های تولید در سال‌های آتی است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی - به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵- مبین آن است که در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» از رشد ۶.۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار شده است؛ به طوری که در دوره مورد گزارش، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش ماشین‌آلات و ساختمان به ترتیب معادل ۱۰.۶ و ۳.۲ درصد بوده است.

وی ادامه داد: گروه صنایع و معادن در سال ۱۴۰۱ از نرخ رشدی معادل ۶.۵ درصد برخوردار شد که در مقایسه با سال قبل ۵.۴ واحد درصد افزایش یافته است و در نتیجه سهمی معادل ۱.۶ واحد درصد از نرخ رشد ۴ درصدی اقتصاد را در دوره مورد بررسی به خود اختصاص داده است.

صدور ابلاغیه کلی برای برخورد با تخلفات معدود و احتمالی ضرورت ندارد

سخنگوی دولت در باره واکنش دولت به ابلاغیه اخیر وزارت کشور درباره انتخابات که اعتراض نمایندگان را به همراه داشته و برخی از آنان را خواستار استیضاح وزیر کشور کرده است، اظهار کرد: معاون سیاسی وزارت کشور که مسئولیت ستاد اجرایی انتخابات را به عهده دارد در راستای انجام وظایف قانونی ابلاغیه‌ای صادر کرد که به منظور تامین و تضمین هرچه بیشتر سلامت انتخابات و جلوگیری از تخلفات بود.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از برخی تخلفات معدود انتخاباتی که ممکن است در جایی از سوی برخی افراد رخ دهد، ضرورتی به صدور یک ابلاغیه عمومی که همه را زیر سوال ببرد وجود نداشت. برای برخورد با متخلف بهتر است موردی برخورد شود.

وی افزود: به همین دلیل وزیر کشور بلافاصله این ابلاغیه را اصلاح کرد و به نمایندگان هم اطلاع‌رسانی صورت گرفت. در سال انتخابات انتظار می‌رود هم مدیران دولتی و هم مجلس همکاری مناسبی برای هرچه باشکوه برگزار شدن انتخابات در عین رعایت استانداردها به کار ببندند.

حجم تبادلات خارجی کشور در سال گذشته رکورد زد

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره منابع مالی آزاد شده از عراق، تصریح کرد: به رغم سوءتدبیرهایی که در گذشته شده بود، منابع ارزی ما اکنون و به نسبت شرایط تحریمی در دسترس بیشتری قرار دارد و حجم تبادلات خارجی کشور در سال گذشته رکورد زد. اولویت دولت برای تخصیص منابع ارزی به کالاهای اساسی است. سال گذشته تخصیص منابع ارزی به خوبی به نیازهای ارزی کشور صورت گرفت و این تخصیص‌ها امسال نیز ادامه دارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: سفرهای رئیس کل بانک مرزی به نیویورک، عراق و قطر و دیپلماسی بانکی بانک مرکزی و اختیارات ویژه تفویضی از سوی سران قوا کمک شایانی به تخصیص مناسب منابع ارزی کشور داشته است.

رتبه‌بندی معلمان امری مقطعی و پروژه‌ای نیست

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح رتبه‌بندی معلمان، گفت: دولت اعتقاد دارد هزینه کردن برای معلم و آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای آینده کشور است. رتبه‌بندی امری مقطعی و پروژه‌ای نیست، بلکه مستمراً در طول خدمت معلمان به موجب قانون شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی معلمان ارزیابی می‌شود.

بهادری جهرمی افزود: میانگین حقوق معلمان از حدود ۱۰ و نیم میلیون تومان به بیش از ۱۵ میلیون تومان رسیده است. سهم حقوق معلمان در بودجه از ۹ درصد به ۱۴ درصد رسید که به معنای افزایش ۵ درصدی است.

پیگیر مستمر تحقق وعده‌های رئیس‌جمهوری هستیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت وعده‌های انتخاباتی و عملی‌شدن آن‌ها، اظهار کرد: تاکید رئیس‌جمهوری بر «صادق الوعد» بودن دولت است. فهرستی از وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری تهیه و به دستگاه‌ها ابلاغ شد. پیگیر مستمر تحقق وعده‌های رئیس‌جمهوری هستیم.

وی ادامه داد: سه وعده‌ اصلی رییس‌جمهوری در جهت تأمین سلامت، اولویت دادن به دیپلماسی همسایگی و گره‌نزدن اقتصاد کشور به خارج از کشور محقق شده است. حذف امضاهای طلایی و رانت‌ها با اجرای قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار کنترل شد.

بهادری جهرمی افزود: شفافیت و مبارزه با فساد با انتشار صورت‌های مالی و برخورد با مدیران متخلف پیگیری شد. حدود ۸۰ شعار و وعده انتخاباتی رئیس جمهور احصاشده و مستمر پایش و دنبال می‌شود از جمله موضوع اشتغال، مسکن و تورم که گزارش آن بصورت مستمر به مردم  ارائه می‌شود.

ایران و عربستان همکاری سازنده برای اجرای توافق پکن دارند

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره موضوعات مطرح‌شده در سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به ایران در جریان گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری، اظهار کرد: دو کشور مسیر همکاری سازنده برای اجرای توافق پکن طی می‌کنند. هر دو کشور نگاه مشترکی دارند که ثبات و امنیت پایدار در منطقه لازمه گسترش همکاری‌هاست و به گسترش همکاری‌های اقتصادی و بستر مناسب برای منافع هردو ملت منجر می‌شود و در راستای مسیر دیپلماسی همسایگی دولت پیش می‌رود.

سازوکار مأموریت‌های شورای سران تقویت شده است

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر در تیم اقتصادی دولت و مسئولیت جدید محسن رضایی ، گفت: مأموریت‌های شورای سران از قبل مشخص است و سازوکارها به‌تازگی از سوی رهبری انقلاب تقویت شده تا باسرعت بیشتر و بازدهی بهتری به سمت مقصد و ماموریت حرکت کنیم. به همین دلیل آقای رضایی درخواست استعفا از سمت خود داشت تا تمرکز بیشتری برای پیگیری امور و اصلاحات جدی‌تر داشته باشد.

گمانه‌زنی‌ها نباید منشاء اطلاع رسانی باشد

وی در پاسخ به پرسشی درباره انتشار اخباری درباره تشکیل کمیته‌ای برای احیای روابط ایران و مصر ، گفت: گمانه‌زنی‌ها نباید منشاء اطلاع رسانی باشد، در این زمینه فقط مراجع رسمی پاسخگو هستند. سیاست دولت تقویت دیپلماسی به‌ویژه با کشورهای همسایه، منطقه و همسوست. هر نوع اقدامی که در این زمینه صورت بگیرد حتما از سوی سخنگوی وزارت خارجه اطلاع‌رسانی می‌شود.

نظام‌نامه اعطای تسهیلات برای مسکن اصلاح شده است

وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که چرا برخی بانک‌ها از اعطای تسهیلات برای مسکن خودداری می‌کنند و عمده اعطای وام آن‌ها شامل کارکنان‌شان می‌شود؟ اظهار کرد: آمار تسهیلات بانک‌ها از سوی بانک مرکزی مستمر منتشر می‌شود. از ابتدای سال ۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری و ازدواج اعطا شده است‌. تسهیلاتی از گذشته به برخی کارکنان اعطاشده است که اصلاح این روش مورد تاکید رئیس‌جمهوری بود تا دیگر استمرار نداشته باشد و این اعطای وام در برخی بانک‌ها بوده که نظام‌نامه اصلاح شده است.

خبرهای خوشی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در آینده خواهیم داشت

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره انتشار اخباری از آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران و رقم دقیق آن، تصریح کرد: به جای آنکه شرطی یک موضوع باشیم، به عددهای تجارت خارجی که مستمر اعلام می‌شود توجه کنیم. اقدامات متعددی در این زمینه در حال انجام است، باید واقعیت‌های اقتصاد ایران در تجارت خارجی را ببنیم. ۱۱۲ میلیارد دلار تجارت خارجی در سال ۱۴۰۱ رقم خورده است، این یعنی منابع موردنیاز برای تجارت خارجی در دسترس است. اقدامات موثری رخ‌داده و خبرهای خوشی در آینده خواهیم داشت ولی بهتر است به کارهای انجام‌شده هم بپردازیم‌.

کدخبر: 902252 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟