وصیت همسر دوم محمد رضا شاه؛ میلیون ها یورو به صلیب سرخ ، کودکان عقب مانده و سگهای ولگرد پاریس رسید

  ثریا پهلوی توسط شمس پهلوی خواهر بزرگ محمدرضا پهلوی برای همسری شاه وقت انتخاب شد. پهلوی که تجربه شکست خورده ازدواج با فوزیه دختر ملک فاروق پادشاه مصر را داشت، در دومین تجربه نیز ناموفق بود و به واسطه آنچه عدم امکان بارداری ثریا عنوان شد، از او جدا شد و با فرح دیبا ازدواج کرد که از نظر اجتماعی، خانوادگی و ظاهری سطحی پایین تر از اسلافش را داشت.

ثریا اسفندیاری در 3 آبان 1380 در سن 69 سالگی بر اثر سکته مغزی در پاریس درگذشت. ثریا وصیت کرده بود تمامی اموال، حتی آلبومش را به حراج بگذارند و پولش را به صلیب سرخ فرانسه، کودکان عقب مانده فرانسه و سگهای ولگرد پاریس بدهند. پس از مرگش، اموال ملکه سابق در حراجی‌ در پاریس به فروش رسید که از آن 8.3 میلیون دلار عاید شد، از جمله لباس عروسی مارک کریستین دیور او 1.2 میلیون دلار به فروش رسید. گمان می‌رود که دارایی‌های ثریا ارزشی بین 40تا 50 میلیون یورو داشته باشند که به این مبلغ بایستی ارزش املاک و مستغلات وی نیز اضافه شود. سال 2012 بخشی از جواهرات ثریا در حراجی کریستی لندن به فروش رفت.

در این حراجی تنها یکی از انگشترهای الماس وی نزدیک به صد هزار یورو فروخته شد. برخی سعی کردند خود را به عنوان ورثه معرفی کرده و صاحب بخشی از این اموال شوند اما در نهایت محاکم قضایی اروپا، رای به تقسیم اموال میان سه سازمان خیریه بر اساس وصیت نامه ثریا شدند.

منبع : تابناک

کدخبر: 921285 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟