بررسی پروژه های نیمه تمام از اهداف سفر به خراسان شمالی / بازدید هوایی از طرح استحصال آب های زیرزمینی شیروان
حجم ویدیو: 114.76M | مدت زمان ویدیو: 00:02:58

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت ، محمدباقر قالیباف   امروز ( چهارشنبه ) در بدو ورود به فرودگاه بجنورد در جمع خبرنگاران ضمن تبریک میلاد با سعادت ثامن الحجج (ع) اظهار کرد: توفیق شد در این روز مبارک مهمان مردم خونگرم، شجاع و شهیدپرور خراسان شمالی باشم.

وی تصریح کرد: اقوام کرمانج، ترک، تات و ترکمن در خراسان شمالی همواره پای انقلاب ایستاده اند.

قالیباف ادامه داد: پیرو بازدیدهای نظارتی مجلس شورای اسلامی قصد داریم تا در این سفر طرح های نیمه تمام و پیش بینی برای اتمام این طرح ها بررسی شود و اولویت بندی کردن طرح های اقتصادی را در آستانه برنامه توسعه هفتم در دستور کار قرار دهیم.

وی بیان کرد: خراسان شمالی در بخش کشاورزی، دامپروری، گردشگری، معادن و صنایع دارای ظرفیت های زیادی است که باید این پتانسیل به بهره وری مناسب برسد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت:  خراسان شمالی مرزی طولانی و نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر با کشور همسایه و دوست ترکمنستان دارد و باید از این فرصت در جهت توسعه اقتصادی استفاده شود.

قالیباف بیان کرد: روز گذشته ( سه شنبه ) با رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان دیداری داشتم که بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین خراسان شمالی و این کشور تاکید شد و ترکمنستان نیز این آمادگی را دارد.

بازدید هوایی قالیباف از طرح استحصال آب های زیرزمینی شهرستان شیروان

به گزارش رکنا  ، محمدباقر قالیباف که به منظور انجام سفری یک روزه به خراسان شمالی سفر کرده است، در بدو ورود به این استان مورد استقبال مسوولان استانی قرار گرفت و سپس با بالگرد از مناطق استحصال آب های زیرزمینی در منطقه سرانی و گُلیل شهرستان شیروان بازدید کرد.

اجرای طرح انتقال آب‌های زیرزمینی به مناطق خشک خراسان‌شمالی دارای بالاترین حجم تخصیص اعتبار آب در کشور و برداشت ۴۰ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های عمیق بی‌سابقه است و دولت با اختصاص پنج هزار میلیارد ریال به آن اهتمام ویژه‌ای در اجرای این پروژه عظیم و نجات این خطه از بی‌آبی دارد.

مردم استان در ۲ سال گذشته خشک‌ترین سال‌های ۵۰ سال اخیر را تجربه می کنند و کاهش بارندگی‌ها منجر به افت منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی شده است به طوری که بسیاری از چشمه ها و چاه ها خشک و یا دچار کاهش آبدهی شدند و استحصال آب های زیرزمینی از مناطق کوهستانی استان و انتقال آن به مناطق خشک طرحی مهم تلقی می شود.

قرارگاهی به عنوان پیمانکار برای اجرای این طرح مشخص شده است و کار خود را برای فعالیت در این طرح به زودی اجرا می کند و در این زمینه قول داده است تا انتقال آب به شهرستان های شیروان، فاروج و ۱۴۰ روستای محدوده در مدت ۲ سال انجام شود.

سهمیه شهرستان های شیروان و فاروج از این طرح ۱۸ میلیون مترمکعب از ۴۰ میلیون متر مکعب است و با اجرای این پروژه دشت ممنوعه شیروان سیراب و سطح چاه های آب بالا می آید و آب سدها هم برای آشامیدن لازم نیست و کشاورزی رونق می گیرد.

حضور در یادواره شهدای اسفراین، گفت و گو با صنعتگران، کشاورزان، دامداران و اقشار مختلف مردم شیروان، بازدید از برخی پروژه های صنعتی ناتمام و دیدار با نخبگان خراسان شمالی از برنامه های سفر یکروزه رییس مجلس شورای اسلامی به استان است.

اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، معاون نظارت مجلس، معاون سازمان برنامه و بودجه، معاون بانک مرکزی، معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر نیرو رییس مجلس را در این سفر همراهی می کنند.

روستای سرانی در فاصله‌ ۷۹ کیلومتری شمال شیروان واقع شده است، منطقه گُلیل و سرانی شیروان با مساحت ۱۸ هزار هکتار در سال ۱۳۵۰ به عنوان حفاظت شده اعلام شد و این منطقه از دیرباز به سرسبزی و داشتن منابع آبی مشهور است.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

خراسان شمالی با ۹ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است.

حضور دکتر قالیباف در همایش صنعتگران، کارآفرینان، کشاورزان و دامپروران

محمدباقر قالیباف، دقایقی پیش در همایش صنعتگران، کارآفرینان، کشاورزان و دامپروران خراسان شمالی که در شهرک صنعتی شیروان برگزار شد حضور پیدا کرد.

 

کدخبر: 897049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟