توماج صالحی کیست؟

به گزارش رکنا، توماج صالحی خواننده رپ و اعتراضی در ایران است. ترانه‌های رپ او بیشتر ابعاد سیاسی و اعتراضی دارد و بعضاً در متن ترانه هایش توهین هایی را علیه مسئولان ارشد نظام مطرح می کند.

 «ترکمنچای»، «سوراخ موش»، «نرمال» و «بازمانده» از جمله ترانه‌های اعتراضی منتشر شده از صالحی هستند که مورد توجه رسانه های معاند قرار گرفته اند.

بازداشت های توماج صالحی

صالحی در ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ به دلیل ترانه هایش بازداشت شد. او همچنین در ۸ آبان ۱۴۰۱ به دلیل انتشار فیلم های اعتراضی و تحریک جوانان به حضور در اعتراضات باردیگر بازداشت شد.

در همین رابطه خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، به‌نقل از سید محمد موسویان دادستان اصفهان، خبر بازداشت توماج صالحی را تأیید کرد و مدعی شد که او «در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به اغتشاش و آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین‌شهر نقش کلیدی داشته است».

پرونده توماج صالحی از دادگاه به دادسرا بازگشت

به نقل از شرق، امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی گفت: پس از مراجعات مکرر، دادگاه وکالت ما را در پرونده پذیرفت؛ لذا بلافاصله مطالعه پرونده و اقدامات مربوطه برای رفع بازداشت و همینطور انجام اقدامات پزشکی و رفع محدودیت‌های اعمال شده برای ملاقات او، انجام شد که کمابیش دستوراتی نیز صادر شد به طوری که توماج صالحی توانست به طور هفتگی با پدر خود ملاقات داشته باشد.

از بیش از یک ماه پیش تاکنون منتظر هستیم که دادسرا نسبت به انجام دستورات دادگاه اقدام کند. حتی سه‌شنبه گذشته به ما اعلام شد که در تاریخ پنجشنبه، ۷ اردیبهشت جلسه بازپرسی برگزار خواهد شد و ما علیرغم اینکه ابلاغ به شیوه قانونی انجام نشده بود، در این روز، در محل شعبه بازپرسی حاضر شدیم که متاسفانه اعلام شد جناب بازپرس حضور ندارند و تاریخ دیگری تعیین خواهد شد و جلسه به علت عدم حضور بازپرس برگزار نشد.»

از زمان بازگشت پرونده به دادسرا، مجددا به پرونده دسترسی نداریم، با توجه به عدم دسترسی وکلا به پرونده در دادسرا، نمی‌دانیم دستور دادگاه برای رفع نقص تحقیقات مربوط به کدام یک از اتهامات توماج صالحی است، اما قانونا فقط زمانی پرونده از دادگاه به دادسرا بر می‌گردد که ایراد رفع نقص گرفته شده باشد.

در پرونده توماج صالحی ۵ اتهام وجود دارد. اولین اتهام، افساد فی الارض است. اتهام دوم تبلیغ علیه نظام است. اتهام سوم، همکاری با دولت متخاصم، اتهام چهارم، دعوت مردم به کشتار و اغتشاش و اتهام آخر او هم، توهین به رهبری است.»

آخرین وضعیت پرونده توماج صالحی

وکیل مدافع توماج صالحی گفت که پرونده موکلش را به طور کامل خوانده و آماده برگزاری دادگاه است. امیر رییسیان در توییتر نوشت: درباره ‎توماج صالحی وقت رسیدگی دادگاه هنوز تعیین نشده، پرونده کاملا خوانده شده و آماده برگزاری دادگاه هستیم.

در این مدت، توماج ملاقات هفتگی با پدرش داشته و نیز دو ملاقات کوتاه با وکیل.

گفتنی است، سیدمحمد موسویان، دادستان اصفهان ۸ آبان ماه اعلام کرده بود که توماج صالحی -خواننده رپ- به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور دستگیر شد.

حجت الاسلام جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز ۶ آذرماه سال گذشته از صدور کیفرخواست توماج صالحی به اتهام افساد فی‌الارض، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز خبر داده بود.

منبع: تابناک

کدخبر: 888766 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟