10 رویداد مهم سیاسی ایران در سال 1401

برخی از مهم ترین رویدادهای سیاسی ، نظامی و جهان  سال 1401 به شرح زیر است :

اولین پست صفحه اینستاگرام رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۱

 رکنا سیاسی :  اولین پست صفحه اینستاگرام رهبری در اولین روز فروردین  سال ۱۴۰۱ با شعار سال تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین منتشر شد.

اولین پست صفحه اینستاگرام  حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر انقلاب رهبری در سال ۱۴۰۱ با عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین منتشر شد.

( ا  / 1 / 1401)

نشست سه جانبه سران ایران ترکیه و روسیه در تهران

10 رویداد مهم سیاسی ایران در سال 1401

رکنا سیاسی : رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه که مذاکرات سوریه را دربر می‌گیرد، 19 جولای (28 تیر) در تهران دیدارکردند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که عصر روز سه‌شنبه( 28 تیر1401 ) به تهران سفر کرده است، بلافاصله پس از ورود به فرودگاه، عازم نهاد ریاست جمهوری شد و با آیت‌الله رئیسی دیدار و گفتگوکرد.

در این دیدار، روسای جمهور ایران و روسیه درباره گسترش بیش از پیش روابط در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، ترانزیت و مبادلات تجاری و نیز تحولات منطقه گفتگو کردند.

  آیت الله رئیسی در این دیدار دوجانبه با اشاره به تعاملات خوب بین دو کشور عنوان کرد: بعد از دیدارهای بین ایران و روسیه در مسکو و عشق آباد روند همکاری های بین دو کشور رو به رشد است.

رئیسی در بخش دیگری از صحبت ها گفت: اراده دو کشور برای توسعه همکاری ها بسیار قابل توجه است و همکاری ها در رابطه با مقابله با تروریسم منجر به تقویت امنیت منطقه شده است.

رئیسی افزود: دیگران مدعی مبارزه با تروریسم بودند، اما همکاری ما با روسیه نشان داد که در وعده خود صادق بوده ایم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: بسیار خوشحالم که در سرزمین مهمان نواز ایران هستم.

پوتین افزود: همکاری های ما در زمینه های مختلف علی الخصوص از لحاظ معادلات تجاری در اینده پیشرفت زیادی خواهد داشت.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به همکاری ایران و روسیه در زمینه امنیت بین المللی گفت: در زمینه امنیت بین المللی همکاری های خود را افزایش می دهیم و ایران و روسیه سهم بسیار زیادی در حل و فصل بحران سوریه دارند.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه  نیز برای مذاکره با مقام‌های ایران و شرکت در نشست مشترک با همتایان روسی و ایرانی خود در راس هیئتی وارد تهران شد.

 رجب طیب اردوغان در هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه روز سه‌شنبه( 28 تیر1401 )  با حضور ابراهیم رییسی، رئیس جمهور ایران  و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شرکت کرد.

 روسای سه کشوردر این اجلاس در چارچوب مذاکراتی که «روند آستانه» نامیده می‌شود، مسائل و طرح های خود را ارائه دادند.

 ( 28 / تیر/ 1401 )

دیدار رئیسی با روسای چند کشور  در  حاشیه اجلاس شانگهای

10 رویداد مهم سیاسی ایران در سال 1401

رکنا سیاسی : سید ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۲۳ شهریور، برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای راهی ازبکستان شد.

این اولین بار است که  طی ۱۸ سال گذشته یک رئیس‌ جمهوری ایران به سمرقند سفر می‌کند.

رئیس جمهور کشورمان  در دیدار «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی شانگهای، با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این سازمان گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای علاوه بر تحرک بیشتر در همکاری‌های منطقه‌ای روابط تجاری با کشورهای عضو را نیز تقویت خواهد کرد.

آیت الله رئیسی  با بیان اینکه ایران برای همکاری و تعامل با کشورهای عضو سازمان شانگهای اهمیت زیادی قائل است، افزود: برخورداری کشورهای عضو سازمان شانگهای از نیروی انسانی و جمعیت قابل توجه، منابع و ذخایر غنی و گستره جغرافیایی وسیع، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای این سازمان ایجاد کرده تا در مقابله موثر با یک جانبه‌گرایی و ایجاد همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی به شکل موثر ایفای نقش کند.

دیدارهای دوجانبه با سران کشورهای عضو شانگهای

روز دوم سفر رئیس‌جمهور کشورمان به شانگهای از روزهای پرکاراو محسوب می شد. آیت‌الله رئیسی در این روز به‌طور جداگانه با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و همچنین سران پاکستان، بلاروس و کشورهای حوزه قفقاز دیدار و گفت‌گو می‌کند.

گفتنی است ، سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای (PRC) توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد. هشت کشور هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان این سازمان اقتصادی منطقه ای شانگهای هستند.

چهار کشور افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران و مغولستان در سازمان همکاری شانگهای دارای وضعیت ناظر و شش کشور شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، ترکیه و سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای به شمار می روند.

(24/ 6 / 1401 )

مأموریت دشوار رئیسی در نیویورک

10 رویداد مهم سیاسی ایران در سال 1401

نشست‌های سالانه مجمع عمومی به‌عنوان مهم‌ترین رویداد بین‌المللی، فرصت مناسبی برای رایزنی‌های سیاسی بین‌المللی است که به دلیل حضور اکثر مقامات بلندپایه کشورهای جهان گفت‌وگوهای دوجانبه را نیز فراهم می‌کند.

ابراهیم رئیسی در آغاز سال دوم ریاست‌جمهوری برای اولین‌بار برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد روزدوشنبه ( 28  /  6 / 1401 ) از شانگهای عازم نیویورک شد.

آیت الله رییسی در سفر خود به نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، با رییس جمهور فرانسه، رییس شورای اروپا، رییس جمهور بولیوی و نخست وزیر پاکستان دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور کشورمان در چهارمین روز سفر خود به نیویورک در دیدار آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر اهمیت جایگاه این سازمان در نقش دادن به ملتها برای حل مسائل خود و جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور داخلی آنها، گفت: سازمان ملل باید به معنی واقعی سازمان ملتها باشد نه سازمان قدرتها.

رئیسی همچنین در نشستی با حضور ایرانیان مقیم آمریکا سهولت رفت و آمد ایرانیان به کشور و فراهم کردن جاذبه‌های شغلی و تحصیلی را لازم و ضروری دانست و تاکید کرد: هیچ ایرانی برای حضور در ایران ممنوع‌الورود نیست.

رئیس جمهور در هفتاد و هفتمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی در نیویورک دریک سخنرانی مواضع ایران را برای جهانیان تشریح کرد.

رئیسی در بخشی از سخنانش تاکید کرد: «منطق مذاکراتی ایران بر مبنای تحلیل عادلانه از تحولات فقط یک جمله است: «پایبندی به تعهدات». موضوع تضمین‌های اطمینان‌بخش صرفاً آمادگی برای یک اتفاق احتمالی نیست. ما از یک تجربه صحبت می‌کنیم. ما تجربه‌ خروج آمریکا از برجام و بیش از یک سال و نیم تعلل دولت کنونیِ آمریکا در بازگشت به تعهداتِ خود را پیش چشم داریم. همین امروز که دولت آمریکا از قصد خود برای بازگشت به تعهدات خود سخن می‌گوید، صدای دیگری از داخل آن کشور به گوش می‌رسد که تعهدپذیر بودن آمریکا را زیر سوال می‌برد. آیا با آن تجربه و این چشم‌انداز، می‌توانیم در موضوع مهمِ تضمینِ پایداریِ توافق، با مسامحه عمل کنیم؟»

( سه شنبه 29 /  6/ 1401 )

ساخت موشک هایپرسونیک توسط ایران

10 رویداد مهم سیاسی ایران در سال 1401

رکنا سیاسی : در روز شنبه 21 آبان 1401 دستاورد جدیدی از ساخت موشک بالستیک موسوم به موشک هایپرسونیک توسط ایران  درمنطقه و جهان بازتاب گسترده ای پیدا کرد .

  سخنگوی پنتاگون در واکنش به ساخت موشک هایپرسونیک گفته است که واشنگتن به نظارت دقیق بر توسعه و تکثیر موشک‌های پیشرفته در ایران ادامه خواهد داد .

در جریان برگزاری بزرگداشت یازدهمین سالگرد شهادت سردار حسن طهرانی‌مقدم، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران جزئیاتی درباره دستیابی ایران به موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته به عنوان تازه‌ترین دستاورد دفاعی جمهوری اسلامی ارائه کرد و گفت: این دستاورد یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است؛ سلاحی که توانایی عبور از سامانه‌های سپر دفاع موشکی را با سرعت بسیار بالا، مانورپذیری و در نتیجه پیش‌بینی‌ناپذیری سیر حرکت تضمین می‌کند و ردیابی و مقابله با آن را به سطحی بسیار دشوار می‌کشاند.

 ( شنبه 21 / 8 / 1401 )

ارسال ماهواره خیام به فضا

10 رویداد مهم سیاسی ایران در سال 1401

10 رویداد مهم سیاسی ایران در سال 1401

از مهمترین اخبار مردادماه ۱۴۰۱ ارسال ماهواره خیام با استفاده از پرتابگر روسی سایوز بود.

این ماهواره که تحت مالکیت جمهوری اسلامی ایران بود در روز ۱۸ مرداد توسط یک پرتابگر روسی و از پایگاه فضایی «بایکونور» قزاقستان به فضا پرتاب شد.

طبق اعلام سازمان فضایی هدف این مأموریت استفاده از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن به مدت ۵ سال در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی است. خصوصاً برای ایران که از نظر جغرافیایی کشوری خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود، این ماهواره برای حل این بحران می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. همچنین در بحث مدیریت حوادث مترقبه یکی از حوادث مهم و خسارت آفرین سیل است؛ هنگامی که حوادثی مانند سیل رخ می‌دهد اگر بخواهیم برای تشخیص صدمات این حوادث از مناطق آسیب‌دیده بازدید کنیم قطعاً دقت لازم را نخواهیم داشت، اما با استفاده از ماهواره‌ها می‌توانیم این مسائل را با دقتی ویژه مدیریت کنیم. علاوه بر این موارد در حوزه توسعه فاوا نیز یکی از مهمترین مسائل حکمرانی فضای مجازی داشتن زیرساخت‌های مناسب من جمله ماهواره‌های فضایی است که این حرکت گام بلندی در این راستا نیز می‌باشد.

حسن سالاریه ، رئیس سازمان فضایی ایران با تأکید بر اینکه این ماهواره به سفارش ایران در یکی از شرکت‌های روسی ساخته شده است، گفت: این ماهواره بر اساس پارامترهای تعیین شده از سوی ایران و همچنین نظارت ایران به مرحله ساخت رسید و در ایران نیز ما برای دریافت داده‌های این ماهواره علاوه بر تجهیز ایستگاه‌های فضایی موجود اقدام به تهیه ایستگاه‌های سیار نیز در اقصی نقاط کشور کرده‌ایم.

وی همچنین هزینه این پروژه را حدود ۴۰ میلیون دلار برآورد کرد.

( 14 / 9 / 1401 )

بزرگترین رزمایش روسیه، چین و ایران در اقیانوس هند

10 رویداد مهم سیاسی ایران در سال 1401

رکنا سیاسی : صبح روز جمعه ( اول بهمن 1401 ) رزمایش دریایی ایران و روسیه و چین به نام «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» به‌مدت سه روز در شمال غرب اقیانوس هند با شعار «با هم برای صلح و امنیت» در منطقه‌ای به‌وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع برگزارشد.

دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش، گفته است در اجرای این رزمایش، مقابله با راهزنی دریایی، آزادسازی کشتی‌های ربوده‌شده، تأمین امنیت خطوط مواصلات دریایی، امداد و نجات در دریا، تیراندازی به سوی اهداف از پیش تعیین‌شده، صورت‌بندی‌ها و آرایش‌های تهاجمی تمرین شد.

یگان‌های شرکت‌کننده

در این رزمایش، ناوشکن‌های جماران و دنا، ناو گشتی نقدی، ناوچه‌های موشک‌انداز تبرزین و گُرز از نیروی دریایی ارتش به همراه ناو شهید ناظری از سپاه پاسدارن و چند فروند از یکان‌های  شناورتندراز ایران شرکت داشتند. علاوه بر این یکان‌های سطحی، شماری از یکان‌های پروازی نیز در مرحله‌های مختلف رزمایش به آن پیوستند.

روسیه یک ناوگروه متشکل از سه ناو را از بندر ولادی وستوک، از ناوگان اقیانوس آرام که یکی از مقتدرترین ناوگان‌های این کشور محسوب می‌شود، برای شرکت در این رزمایش اعزام کرد.

بزرگ‌ترین یکان این ناو گروه اعزامی، رزمناو واریاگ با وزن جابه‌جایی ۱۱۵۰۰ تن بود که ناوشکن آدمیرال تریبوتس (ویژه عملیات ضد زیردریایی، با وزن جابه‌جایی ۷۹۰۰ تن) و ناو تدارکاتی بوریس بوتوما (با حداکثر وزن جابه‌جایی ۲۲۴۶۰ تن) آن را همراهی کردند.

از نیروی دریایی چین، یک ناوشکن به نام ارومچی (ناو جدید مارس ۲۰۱۸ عملیاتی شد، با وزن جابه‌جایی ۷۵۰۰ تن) و ناو تدارکاتی تای هو (با حداکثر وزن جابه‌جایی ۲۳۴۰۰ تن) در این رزمایش حضور داشتند.

(  1 / 11 / 1401)

پایان ماراتن بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس

10 رویداد مهم سیاسی ایران در سال 1401

رکنا سیاسی :  نمایندگان مجلس شورای اسلامی  روز سه شنبه ( 16 اسفند ) بعد از ۱۰ روز و ۲۵ جلسه بررسی بخش های هزینه ای و درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به اتمام رساندند.

نمایندگان مجلس از ۶ اسفندماه وارد بررسی جزییات بایجه بودجه ۱۴۰۲ شدند؛ ابتدا بخش های درآمدی بودجه به تصویب رسید و بعد از آن بخش های هزینه ای در مجلس تصویب شد.

بالاخره بعد از ۱۰ روز تکلیف دخل و خرج دولت در سال آینده مشخص شد.

اکنون مصوبات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به شورای نگهبان ارجاع شد و بعد از آن مجلس به بررسی ایرادات شورای نگهبان می پردازد.بعد از رفع ایرادت شورای نگهبان، پرونده دخل و خرج دولت در سال آینده بسته می شود.

ماده واحده- بودجه سال 1402 کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر چهل و نه میلیون و هفتصد و چهل و هفت هزار و یکصد و چهل و چهار میلیارد و هشتاد و سه میلیون ریال به شرح زیر است:

الف - منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر 22 میلیون و 434 هزار و 918 میلیارد و 114 میلیون ریال شامل: ۱- منابع عمومی بالغ بر 20 میلیون و 623 هزار و 312 میلیارد و 664 میلیون ریال

۲ - درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی بالغ بر یک میلیون و 811 هزار و 605 میلیارد و 450 میلیون ریال

ب - بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر 28 میلیون و 839 هزار و 107 میلیارد و 258 میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر 28 میلیون و 839 هزار و 107 میلیارد و 258 میلیون ریال است.

گفتنی است ، هادی طحان‌نظیف ، سخنگوی شورای نگهبان در توییتر نوشت: پس از ۱۶ جلسه فشرده و پیاپی، بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در شورای نگهبان به پایان رسید و ابهامات و ایرادات شورا در خصوص این لایحه به مجلس ارسال شد.

(  16 / 12 / 1401 )

واکنش مثبت قدرت های جهانی به توافق ایران و عربستان پس از 7 سال

ازسرگیری روابط عربستان سعودی و ایران که با میانجیگری چین - توافق ایران و عربستان

رکنا سیاسی : دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی  روز 19 اسفند 1401 پس از امضای بیانیه مشترک سه‌جانبه میان جمهوری اسلامی ایران، پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری خلق چین در پکن گفت: سفر بهمن‌ماه آقای رئیسی به چین و گفتگوی آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین با رئیس جمهور کشورمان، بستر شکل‌گیری مذاکرات جدید و بسیار جدی میان هیأت‌های ایران و عربستان سعودی را پس از 7 سال فراهم کرد.

چین: توافق ایران-عربستان؛ پیروزی برای صلح

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط را «یک پیروزی برای صلح» توصیف کرد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود به نقل از وانگ یی، دیپلمات ارشد این کشور گفت که این توافق نشان‌دهنده «پیروزی گفت‌وگو و صلح» است.

توافق احیای روابط در صدر اخبار عربستان

توافق بین تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دوجانبه در پکن، همچنین در صدر اخبار مهم عربستان سعودی قرار گرفت.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) متن بیانیه مشترک سه کشور را منتشر کرد و طرف‌های سعودی و ایرانی از جمهوری عراق و سلطان‌نشین عمان به دلیل میزبانی از گفت‌وگوهای انجام شده بین دو طرف که طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ انجام شد و از رهبری و دولت جمهوری خلق چین به دلیل میزبانی و حمایت از مذاکرات و تلاش برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات قدردانی و تشکر کردند.

استقبال ترکیه از توافق ایران و عربستان

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه ای اعلام کرد: ما از این توافق در پکن، میان عربستان سعودی و ایران ، استقبال می کنیم.

آمریکا: از روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان آگاهیم

اما آمریکا در نخستین واکنش به توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی گفت که از گزارش ها درباره احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان آگاه است.

سخنگوی کاخ سفید افزود: ما از هرگونه تلاش برای کمک به پایان جنگ در یمن و کاهش تنش ها در خاورمیانه استقبال می کنیم.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز درباره از سرگیری روابط دوجانبه ایران و عربستان گفت: سعودی‌ها ما را در جریان این مذاکراتی که (با ایران)داشتند قرار داده بودند.

توافق دو رقیب منطقه برای همکاری

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: تهران و ریاض به عنوان دو رقیب منطقه ای توافق کردند که همکاری های امنیتی و همچنین پیمان های تجاری، سرمایه گذاری و فرهنگی را از سر بگیرند.

بازتاب این توافق در رسانه های انگلیس

روزنامه گاردین این توافق را نشانگر عزم جدید ریاض برای اتخاذ سیاست خارجی مستقل از غرب ارزیابی کرد و افزود: بر اساس توافق بدست آمده، دو کشور توافق کرده اند به حاکمیت دولت احترام بگذارند و در امور داخلی یکدیگر دخالت نکنند. همچنین ریاض و تهران برای فعال کردن توافقنامه همکاری امنیتی که در سال ۲۰۰۱ امضا شده بود، توافق کردند.

به نوشته گاردین، مذاکرات برای مصالحه بین عربستان سعودی و ایران سال‌هاست که عمدتاً در عراق ادامه دارد؛ بنابراین عقد قرارداد در چین شگفت‌انگیز است.

( 20 /12 / 1401 )

رئیس قوه قضاییه : ۸۲۰۰۰ نفر مشمول عفو شده‌اند/ ۲۲ هزار نفر عفوشدگانِ اغتشاشات هستند

10 رویداد مهم سیاسی ایران در سال 1401

رکنا سیاسی : رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تاکنون ۸۲ هزار نفر مشمول عفو شده‌اند، گفت: از این میزان، ۲۲ هزار نفر عفوشدگانِ اغتشاشات هستند که یا محکومیت پیدا کرده بودند و یا قبل از محکومیت، عفو شدند.

 حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای؛ رئیس دستگاه قضا روز دوشنبه( 22 اسفند) در جلسه شورای‌عالی قوه قضائیه،اظهار کرد : رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به آخرین آمار عفو اخیر، گفت: تاکنون 82 هزار نفر مشمول عفو شده‌اند که ممکن است این آمار افزایش یابد. از این میزان، 22 هزار نفر عفوشدگانِ اغتشاشات هستند که یا محکومیت پیدا کرده بودند و یا قبل از محکومیت، عفو شدند. البته تعداد قلیلی از این افراد در زندان بودند و اکثراً یا با قرار صادره در بیرون از زندان بودند و یا هنوز رسیدگی به پرونده آنها تکمیل نشده بود.

رئیس دستگاه قضا افزود: از سایر محکومان، به غیر از اغتشاشات نیز، بالغ بر 60 هزار نفر، مورد عفو قرار گرفتند که از این میزان، 25 هزار نفر یا از زندان آزاد شده‌اند و یا حکمِ حبسِ قطعی‌شده آنها مورد عفو قرار گرفت. همچنین احکام 34 هزار نفر نیز در نتیجه عفو اخیر، تقلیل یافت.

وی تأکید کرد: محکومان و متهمان جرم‌های خشن و همچنین سرقت شامل عفو نشدند.

ماجرای یک اضطراب و دلهره در بین دانش آموزان

اژه‌ای در ادامه با اشاره به ماجراهایی که اخیراً برای برخی مدارس پیش آمد، گفت: ماجراهای اخیر برخی مدارس، متأسفانه یک اضطراب و دلهره را برای جمعیت زیادی از مردم به خصوص برای خانواده دانش‌آموزان پدید آورد؛  همه مسئولان و بخش‌های ذیربط از همان روزهای نخست تا این لحظه، تلاش کردند عوامل این مسئله را شناسایی کنند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: قضات ذی‌صلاح و مسئول رسیدگی به پرونده عناصر دستگیرشده ماجرای فوق‌الذکر، با جدیت، سرعت، دقت و عادلانه به پرونده آنها به میزان عمل و دخالت‌شان در این ماجرا رسیدگی کنند و اجازه ندهند رسیدگی به این پرونده‌ها طولانی شود؛ همچنین بر مبنای اجازه‌ای که قانون می‌دهد، نوع کار و انگیزه عاملان این ماجرا باید برای مردم تبیین شود.

رئیس دستگاه قضا بیان کرد: درخصوص ماجرای فوق‌الذکر شایعات زیادی مطرح است که برخی از آنها واقعاً بی‌اساس هستند اما بر دلهره‌ها می‌افزایند؛ بر همین اساس، باید از شایعه‌سازان، مدارک و مستندات مطالبه کرد و در آنجایی که در اثر شایعه‌سازی، برای مردم اضطراب ایجاد شده، باید برخورد متناسب قانونی با شایعه‌سازان صورت گیرد.

( 22 / 12 / 1401 )

کدخبر: 877828 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟