کاهش پذیرش در آزمون وکالت باعث افزایش هزینه‌ های دادرسی می‌ شود

​به گزارش رکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ۱۴ بهمن در نخستین همایش سراسری هیأت مدیره‌های استانی مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه ضمن تبریک ولادت امیرالمؤمنین(ع) ، اظهار کرد: یکی از اوصاف متعالی حضرت علی(ع) عدالت‌ورزی ایشان است. لذا ما نیز در نهادهای قضاوت و وکالت و کارشناسی باید به تأسی از امیرالمومنین، ملتزم به عدالت‌ورزی و حرکت در صراط عدالت باشیم.

وی با اشاره به شأن و جایگاه والای نهاد وکالت و قضاوت و کارشناسی، افزود: در مرتبه نخست این قضات، وکلا و کارشناسان هستند که باید پاسدار جایگاه و شأن بالای خود باشند. ممکن است در میان خانواده بزرگ و شریف قضات، وکلا و کارشناسان، معدودی باشند که مراعات این شأن و جایگاه والا را نکنند و در اعتماد مردم به این جایگاه‌ها خلل ایجاد کنند، لذا باید خیرخواهانه به امر به معروف و نهی از منکر این قبیل همکاران همت گماشت.

رئیس دستگاه قضا در ادامه از اقدامات و ابتکارات مسئولان و اعضای مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه طی مدت اخیر تقدیر به عمل آورد و این اقدامات و ابتکارات را در راستای ایجاد وحدت و همگرایی میان مجموعه مرکز وکلا و مردم و مسئولان دانست.

رئیس عدلیه مشخصاً به حضور مستمر مسئولان و اعضای مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه در مساجد به منظور کمک و مساعدت حقوقی به مردم اشاره کرد و خواستار استمرار و تقویت این قبیل اقدامات و ابتکارات شد.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: یکی از اهداف اساسی ما در قوه قضائیه کاهش هزینه‌های دادرسی است؛ بر همین اساس من تا کنون با کاهش  برگزاری آزمون‌های وکالت و تقلیل پذیرفته‌شدگان این آزمون‌ها مخالفت کرده‌ام، چراکه باور ما این است که با این قبیل اقدامات، هزینه‌های دادرسی برای مردم افزایش می‌یابد.

رئیس دستگاه قضا گفت: یکی دیگر از اهداف اصلی ما، کاهش فرآیندهای دادرسی است. از جمله مواردی که سبب طولانی شدن فرآیند دادرسی می‌شود تجدید وقت‌هایی است که برخی وکلا به دلیل حجم بالای پرونده‌های تحت وکالت، درخواست می‌کنند. لذا تاکید ما آن است که وکلا به اندازه توان و وقت‌شان نسبت به پذیرش وکالت اقدام کنند تا با طولانی شدن فرآیندهای دادرسی از این طریق مواجه نشویم.

وی در ادامه خطاب به مسئولان و اعضای مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه، تاکید کرد: شما موارد و مسائلی که سبب طولانی شدن فرآیند دادرسی می‌شود را به ما منعکس کنید و در این زمینه پیشنهادات خود را نیز ارائه دهید.

محسنی اژه‌ای عنوان کرد : قانون ناظر بر وکالت سالهاست تغییر نکرده است، حال آنکه بسیاری از قوانین مشابه که بعد از این قانون تصویب شده‌اند، تغییر یافته‌اند. لذا شما در مرکز وکلا، نسبت به بررسی این امر اقدام کنید که آیا تغییر قانون ناظر بر نهاد وکالت مطلوب است یا خیر؟ آیا علی‌رغم این مطلوب بودن، اجازه این تغییر داده نشده است؟

رئیس قوه قضاییه با اشاره به معضلاتی که در مبحث کارشناسی پرونده‌های قضایی وجود دارد، گفت: ما به معیارهای کارشناسی انتقاد داریم. بعضاً اختلاف‌نظرهای کارشناسی در قبال یک پرونده واحد، سبب ایجاد نارضایتی و افزایش هزینه‌کرد مردم می‌شود؛ لذا ضروری است تا با یک بررسی مدوّن و جامع، راهکارهای کاهش و تقلیل زمان فرآیند کارشناسی و کاستن از اختلافات کارشناسی‌ها در قبال یک پرونده واحد اتخاذ شود.

رئیس عدلیه با اشاره به اهمیت مقوله به صلح و سازش کشاندن پرونده‌های مختلف قضایی اعم از حقوقی و خانوادگی و مالی، گفت : شما در مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه می‌توانید در معرفی و تبیین سازوکارهای ناظر بر به صلح و سازش کشاندن پرونده‌های قضایی به ما کمک کنید.

کدخبر: 866868 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟