علت حمله روسیه به اوکراین چیست؟ بررسی دلایل پوتین و واکنش های جهانی

بررسی علت حمله روسیه به اوکراین

در روز 5 اسفند 1400 (24 فوریه 2022) حمله روسیه به اوکراین، همسایه غربی را آغاز کرد. این حمله می توانست نشانه شدت یافتن اختلافات میان این دو کشور که از سال 2014 آغاز شده بود باشد. قبل از حمله روسیه نفود روسیه در اوکراین از سال 2021 شدت پیدا کرده بود و رئیس جمهور این کشور گسترش ناتو در اوکراین را تهدیدی برای کشورش خواند و مسئله پس گرفتن مناطق سابق کشورش را مطرح کرد. در سال 21 فوریه 2021 روسیه دو کشور در منطقه دونیاس در شرق اوکراین به نام های جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک به رسمیت شناخته و و در روز بعد شورای فدراسیون روسیه به پوتین اجازه استفاده از نیروی نظامی را دادند و پوتین در 5 صبح پوتین خبر حمله به شرق اوکراین را اعلام کرده و شلیک موشک به منطقه های روسیه مخصوصا پایتخت را اعلام کرد.

جنگ اوکراین و روسیه

چرا روسیه به اوکراین در سال 2022 حمله کرد؟

یکی از سوالات متداولی که ذهن بیشتر افراد را به خود مشغول کرده علت وقوع جنگ میان اوکراین و روسیه می باشد  که در ادامه علت های آن را بررسی می کنیم.

پیشینه تاریخی مشترک

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 اوکراین و روسیه به روابط نزدیک خود ادامه دادند. در سال 1994 اوکراین با کنار گذاشتن زرادخانه هسته ای خود و تفاهم نامه ای را به نام بوداپست که روسیه، بریتانیا و ایالات متحده در برابر تهدید یا به خطر افتادن استقلال این کشور دفاع خواهند کرد امضا کرد.

خراب شدن دیوار میان روسیه و اوکراین

با اینکه اوکراین از سال 1991 کشوری مستقل به حساب می آمد توسط رهبر روسیه به عنوان حوزه نفوذ آن کشور به حساب می رفت. در سال 2008 درباره احتمال پیوستن اوکراین به ناتو صحبت هایی را بیان کرد که باعث تشدید اختلافات میان این دو کشور شد.

انقلاب نارنجی

اعتراص هایی با نام جنبش یورومیدان (انقلاب نارنجی اوکراین) فردی به نام ویکتور پانوکوویچ که طرفدار روسیه و رهبر مخالف پارلمانی اوکراین بود در 21 فوریه 2014 توافق نامه ای را براساس برگزاری انتخابات زودهنگام بود امضا کرد که در روز بعد قبل از رای گیری از کی یف فرار کرد که این اتفاق باعث سلب اختیاراتش بود. با وجود فرار ویکتور یانوکوویچ رهبران مناطق شرقی روسیه وفاداری خود را به او اعلام کردند که عصبانیت هواداران روسیه در اوکراین را برانگیخت و ناآرامی ها را به دنبال داشت که با الحاق کریمه به روسیه و جنگ دونباس با هدف ایجاد جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک آغاز شد.

انقلاب نارنجی

پیوستن به ناتو

در 14 سپتامبر 2020 ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور وقت اوکراین استراتژی را بر مبنای گسترش مشارکت با ناتو با هدف عضویت در ناتو را تصویب کرد و به دنبال آن در 24 مارس 2021 غرمان را بر مبنای استراتژی خلع اشغال و برگشت دوباره سرزمین های اشغال شدع جمهوری خود مختار کریمه و شهر سواستوپل امضا کرد.

دریای سیاه

اوکراین که بنادر مهمی را در ساحل های دریای سیاه دارا می باشد که در گذشته جزوی از جماهیر شوروی به شمار می رفت، به همین دلیل روسیه در تلاش است که برخی از شهرهای ساحلی مثل اودسا را از آن کشور خود کند تا بتواند نفوذ خود در دریای سیاه را شدت دهد.

شرایط اقتصادی

کشور اوکراین که موقعیت خوب استراتژیکی و شهر های ساحلی ایده آل برای کشاورزی را دارا می باشد به شکلی که جزوی از مناطق کشاورزی بزرگ در منطقه است حتی رونق کشاورزی در اوکراین باعث به شمار رفتن یکی از مناطق مهاجرت در جهان به شمار می رود و با افزایش روابط اوکراین با اروپا صادرات به روسیه کاهش یافت که این عامل باعث افزایش خشم و اختلاف بیشتر با اوکراین شد.

هدف پوتین

ولادیمر پوتین از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ناراضی بوده و پس از آن تلاش زیادی برای اتحاد کریمه انجام داد که با موفقیت محبوبیت خود را در میان مردم روسیه افزایش داد و در دوره پایانی ریاست جمهوری خود در تلاش است تا بخشی از اوکراین را از آن کشور خود کند.

روسیه تا کجا پیش خواهد رفت؟

ابتدا ولادیمر پوتین نام نازی زدایی را برای جنگ اعلام کرده و اوکراین را تهدیدی جدی برای کشورش اعلام کرده است. او قصد دارد نفوذ و سلطه خود را در کشور اوکراین بیشتر کرده و اجازه استقلال را به این کشور ندهد.

جنگ اوکراین و روسیه

واکنش ناتو به حمله روسیه به اوکراین

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو درباره حمله روسیه به اوکراین بیان کرد: بهترین راه برای پاسخ به روسیه حمایت همه جانبه از اوکراین است  و این حمایت باید شامل حمایت نظامی، اقتصادی و مالی می باشد. وی بیان کرد که بخش های جنگ شده متعلق به اوکراین هستند و ما امید داریم اوکراین قلمروی خود را بازپس بگیرد. او در ادامه گفت: که اگر حمله ای به ناتو صورت بگیرد مات به  شکلی سخت پاسخ خواهیم داد.

واکنش های جهانی به حمله ی روسیه به اوکراین

کشورهایی در سرتاسر جهان نسبت به جنگ میان روسیه و اوکراین واکنش نشان دادند.

افغانستان: طالبان ابراز نگرانی برای اوکراین کرده و خواستار حل مشکل به صورت صلح آمیز شده است.

ایران: علت اصلی جنگ را ناتو دانسته و یک راه حل سیاسی و دموکراتیک را برای اتش بس لازم دانسته است.

چین: رئیس جمهور حزب کمونیست این کشور با پوتین گفت و گو کرده و حمایت خود را برای برطرف کردن این مشکل از طریق گفت و گو اعلام کرده است.

هند: نخست وزیر هند با تماس تلفنی با ولادیمر پوتین خواستار تمام شدن این خشونت در اوکراین شد.

استونی: نخست وزیر این کشور روسیه را تهدیدی برای کل اروپا دانست.

لهستان: ماتئوش مورایه تسکی در توئیتر نوشت: باید به تجاوز روسیه علیه اوکراین پاسخ دهیم و کل جهان باید پوتین را متوقف کنند.

جنگ اوکراین و روسیه

واکنش دولت کانادا به جنگ روسیه و اوکراین

کانادا از جمله کسانی هستند که حمله روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرده و بر این باور می باشد که روسیه با جنگی علیه اوکراین استقلال این کشور را زیر پا گذاشته است. قبل از شروع جنگ، کشور کانادا با فکر به این موضوع که اگر روسیه جنگ را آغاز کند برای دفاع از اوکراین وارد خواهد شد.

بعد از شروع جنگ کانادا تحریم های سنگینی را علیه روسیه اعمال کرد:

ارسال کمک های اضافی نظامی برای حمایت از ناتو

ایجاد محدودیت برای ۴ فرد اوکراینی جهت همکاری با کشور روسیه

لغو مجوزهای صادراتی و ایجاد محدودیت برای صادرات به روسیه

ایجاد محدودیت برای ۵۸ نهاد و فرد روسیه نظیر نخبگان مالی، بانک ها، خا نوادگان نخبگان مالی، اعضای شورای امنیت روسیه نظیر وزیر دادگستری و دارایی

اعمال ممنوعیت های جدید در معاملات مستقیم و غیر مستقیم و بدهی های دولتی روسیه

در ادامه کشور کانادا شرایط ویژه ای را برای بازگشت افراد کانادایی مقیم ایران فراهم کرده و تلاش کرده که آنها بسیار زود به نزد خانواده هایشان بازگردند.

جنگ اوکراین و روسیه

آمادگی کشورهای اروپایی برای پناهندگان اوکراینی

با اعلام واشنگتن پست مقام های لهستانی گفتند که در صورت تهاجم بیش از حد روسیه تا یک میلیون اوکراینی می توانند از کشور خارج شوند. مجارستان هم اعلام کرده با اعزام نیروها به مرز آماده پذیرش پناهندگان اوکراینی است.

پناهندگان اوکراینی

پناهندگان اوکراینی

کدخبر: 865997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟