مذاکره مستقیم دوجانبه‌ای با دولت آمریکا نداریم/ مطالبات مالی از کره جنوبی حق قانونی ملت ایران است

ناصر کنعانی امروز( دوشنبه ) در نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات لغو تحریم ها گفت: وزیر خارجه دیشب توضیحات لازم را دارند اما تبادل پیام ها از کانال ها ادامه دارد و به قوت خود باقی هست.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات سیاست خارجی کشور در طول چند روز اخیر گفت: در این مدت شاهد رفت و آمدهای  دیپلماتیک در سطوح مختلف بین ایران و کشورهای مختلف بوده و شاهد تماس تلفنی وزیر خارجه با تعدادی از همتایان خود بودیم.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در  ارتباط با دیدار ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل متحد با رابرت  مالی دیپلمات ارشد آمریکایی نیز گفت:  جناب آقای ایروانی در این ارتباط توضیحات لازم را دادند  و همانطور که پیش از این گفتیم  مذاکرات مستقیم دو جانبه‌ای با آمریکا نداریم.

کنعانی ادامه داد: عدم مذاکرات رسمی و عدم برگزاری برگزاری مذاکرات به معنای عدم وجود تبادل پیام یا مذاکرات نیست ، موضوع هسته ای موضوعی است که اگر منافع ایران در آن است و منافع طرف های اروپایی هم در آن است و روند پیگیری موضوع هسته ای و رفع تحریم های یکجانبه علیه ایران موضوع جدی ایران است و طرف های مقابل هم نشان دادند که نسبت به حفظ برجام اهتمام دارند.

مطالبات مالی ایران از کره جنوبی حق قانونی ملت ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد بدقولی مکرر مقامات کره جنوبی برای پرداخت بدهی به ایران گفت: همانطور که قبلاً گفتیم مطالبات مالی ایران از کره جنوبی حق قانونی ملت ایران است و موضوع این مطالبات و ضرورت پرداخت آن وابسته به هیچ پرونده دیگر نیست و دولت کره باید بدهی ایران را پرداخت کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه همکاری دولت کره در این ارتباط رضایت بخش نبوده است و متاسفانه حتی در مواردی غیر تحریمی هم که دولت کره می‌توانست در آن زمینه ها اقدام کند و بخشی از مطالبات جمهوری اسلامی ایران را پرداخت کند اقدام شایسته و لازم را انجام نداده است البته کمک جزئی در پرداخت بخشی از الزامات مالی مربوط به حق عضویت ایران را در سازمان ملل متحد کمک کرده است و از محل همان منابع پرداخت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در هر صورت متاسفانه همکاری دولت کره در این زمینه همکاری شایسته‌ای نبوده است و انتظارات جمهوری اسلامی در این زمینه به طور جدی باقی است و انتظار داریم و این انتظار دولت و ملت ایران است که دولت کره جنوبی در این ارتباط به مسئولیت‌های قانونی خودش و تعهدات شناخته شده خودش در این زمینه عمل کند.

وی خاطر نشان کرد: طبیعی است جمهوری اسلامی ایران متناسب با روند همکاری دولت کره جنوبی در این ارتباط از شیوه های متناسب و لازم در روند کار استفاده خواهد کرد.

رویکرد دولت آمریکا نسبت به ایران خصمانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه رویه ایالات متحده را در زمینه اغتشاشات اخیر ایران چگونه ارزیابی می کند، تاکید کرد: ریاکاری ایالات متحده آمریکا سابقه طولانی ۴۰ ساله به اندازه عمر انقلاب اسلامی ایران است و این کشور همواره سیاست های غلط، غیرسازنده و مخرب در ارتباط با ایران نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران داشته است.

کنعانی ادامه داد: در طول سنوات گذشته در این زمینه اقدامات دولت آمریکا متعدد و متنوع بوده است در حوزه‌های مختلف مشاهده این رفتارهای خصمانه دولت آمریکا علیه ایران بوده ایم و متاسفانه از این ناحیه هم خسارات متعددی بر دولت و ملت ایران وارد شده است ماهیت رفتار جمهوری اسلامی آمریکا آمریکا نسبت به ملت ایران خصمانه است به ویژه در بحث تحریم ها دولت آمریکا مرتکب نقض فاحش و گسترده حقوق بشر علیه ملت ایران شده است و تحریم‌های ظالمانه یک‌جانبه و گسترده دولت آمریکا مصادیق بارز ای از جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود و در پرونده رفتار اعمال دولت آمریکا علیه ملت ایران ثبت و ضبط شده است.

وی تاکید کرد که این دولت آمریکاست که باید رفتار غیرسازنده خود را اصلاح کند تا شرایط حاکم بر روابط دوجانبه در مسیر دیگری و در ریل دیگری قرار بگیرد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر خارجه در مورد خروج ایران از ان پی تی در صورت مواضع خصمانه اروپایی گفت: اظهارات وزیر خارجه به اندازه کافی روشن بوده است در مورد سوالی که از ایشان پرسیده شد. آن چیزی که مربوط به موضوع تحریم سپاه است، هشدارهای لازم به اروپایی ها داده است و تروریستی قلمداد کردن حاکمیت یک کشور مغایر با مبانی حقوقی شناخته شده است.

وی افزود: هر چند قطعنامه پارلمان اروپا غیرالزام آور و یک قطعنامه توصیه‌ای به شورای اروپا است ولی طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه این اقدام را یک اقدام غیرمسئولانه و غیرمنطقی می‌داند و آن را محکوم کرده و کاملا مردود می‌شمارد.

اقدام پارلمان اروپا غیرمسئولانه و غیرمنطقی کاملا مردود است

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات قابل توجهی را انجام داده است و هم در گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با آقای بورل و هشدارهای لازم به مقام عالی اروپایی داده شد.همچنین گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سوئدی و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در همین رابطه صورت گرفت و نسبت به عواقب و پیامدهای غیرقابل پیش بینی هرگونه اقدام و رفتار محاسبه نشده اتحادیه اروپایی هشدار جدی داده شد.

وی افزود: هر چند قطعنامه پارلمان اروپا غیرالزام آور و یک قطعنامه توصیه‌ای به شورای اروپا است ولی طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه این اقدام را یک اقدام غیرمسئولانه و غیرمنطقی می‌داند و آن را محکوم کرده و کاملا مردود می‌شمارد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات قابل توجهی را انجام داده است و هم در گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با آقای بورل و هشدارهای لازم به مقام عالی اروپایی داده شد.همچنین گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سوئدی و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در همین رابطه صورت گرفت و نسبت به عواقب و پیامدهای غیرقابل پیش بینی هرگونه اقدام و رفتار محاسبه نشده اتحادیه اروپایی هشدار جدی داده شد.

تعرض به سپاه از هر نوعی که باشد، تعرض به امنیت ملی ایران است

کنعانی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد حاکمیتی برآمده از قانون اساسی جمهوری اسلامی است، گفت:  تحریم سپاه پاسداران نقض صریح منشور سازمان ملل است. سپاه نیروی بزرگ دفاع از امنیت ملی و تمامیت ارضی و نیروی حمایت کننده ملت ایران است که از زمان تاسیس این نهاد بزرگ نظام با صلابت، جان فشانی و ایثارگری از امنیت ملی، امنیت مرزها و امنیت ملت ایران حفاظت کرده و در حوزه تامین امنیت منطقه‌ای اقدامات سپاه بسیار بزرگ بوده و در شمار خدمات بزرگ سپاه به کشورها و ملت‌های منطقه است و حتی خود اروپا مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه در کشورهای منطقه در سوریه و عراق علیه جریان سیاه تروریستی داعشی و تکفیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تعرض به سپاه از هر نوعی که باشد، تعرض به امنیت ملی ایران است و نتایج آن حتما متوجه تعرض کننده خواهد بود. البته سپاه پاسداران نیروی بسیار بزرگ و قدرتمندی است و کسی نمی‌تواند این قدرت و توانمندی را نادیده بگیرد اما اقدام ناشیانه اتحادیه اروپا همانند این است که اتحادیه اروپا مایل است دست یک نیروی بزرگ ضد تروریست را محدود کند.

وی تاکید کرد:  دولتمردان عاقل اروپایی غیر از دولتمردان نورسیده و احساسی که متاسفانه در برخی از کشورهای اروپایی در مناصب عالی قدرت و حکومت هستند حتما می‌دانند که اگر امنیتی در اروپا هست که قبلا نیز قربانی گروه تروریستی داعش هم شده آمد اما  امنیت کنونی مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه علیه نیروهای تروریستی است.

کنعانی تصریح کرد: اروپایی ها قطعا میدانند که ایران در مقابل اقدامات نسنجیده کشورهای اروپایی دست بسته نیست و اراده لازم برای برخورد متقابل در این زمینه را دارد و بهتر است به پای خود شلیک نکنند. قطعا پاسخ ما متناسب با رفتار اروپا خواهد بود و متناسب با نوع اقدام آن‌ها اقدام جدی و پشیمان کننده خواهیم داشت.

ایران مایل به تبادل زندانیان با آمریکا است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: تبادل زندانیان یکی از موضوعات مورد توجه جدی ایران است که با مذاکرات با واسطه با آمریکا مورد توجه ما بوده است. جمهوری اسلامی  ایران به صورت جدی مایل است که اقدامات لازم صورت بگیرد که زندانیان ایرانی در بند زندان‌های دولت آمریکا که به بهانه‌ها و اتهامات واهی از جمله دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران دستگیر شده‌اند، هر چه سریع‌تر آزاد و نزد خانواده‌های خود برگردند.

وی تاکید کرد: ما با دولت آمریکا توافقاتی در این خصوص داشتیم و دولت آمریکا در یک بازه زمانی به رغم توافق اولیه موضوع تبادل زندانیان را به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و برجام گره زد. ایران آمادگی دارد تبادل پیام‌ها از سوی دولت‌هایی که دنبال نقش آفرینی هستند صورت بگیرد و ما امیدواریم دولت آمریکا در این زمینه مسئولانه عمل کند.

سفر آقای گروسی در زمان مناسب انجام می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: آقای گروسی مسئول و اظهار کننده در خصوص موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها نیست. جمهوری اسلامی ایران همانند سابق به همکاری و تعامل سازنده با آژانس در چارچوب حقوقی که ناشی از عضویت و همکاری است ادامه داده و کانال‌های ارتباطی ایران با مدیرکل آژانس ادامه دارد.

وی ادامه داد: برای انجام سفر آقای گروسی به تهران و هیأت آژانس مبتنی بر روند گفت‌وگوها  هر زمان که زمینه سفر مهیا شود، انجام خواهد شد که از طریق نمایندگی ایران در وین گفت‌وگوها و انتقال پیام ها در حال انجام است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مختلف در خصوص گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی گفت: در مورد این موضوعات، مسئولان ذیربط داخلی ایران باید اظهارنظر کنند و آن چیزی که مقامات مسئول در مورد مطرح می‌کنند، ملاک خواهد بود و به لحاظ جایگاه بنده مایل هستم در این زمینه ورودی نداشته باشم.

ایران برای انجام گفت‌وگوهای تکمیلی با اوکراین درباره پهپادها منعی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد ادعاهای مطرح شده علیه ایران در خصوص ارسال پهپاد به روسیه گفت: گفت‌وگوهای دو هیأت ایرانی و اوکراینی در مورد ادعاهای مطرح شده در یک دوره برگزار شد که در ترکیب دو هیأت اعضای فنی و تخصصی حضور داشتند و شواهد و ادعاهایی که مطرح شده بود مورد بررسی قرار گرفت.

کنعانی ادامه داد: هیأت ایران توضیحات لازم را در مورد با آن میزان از نکاتی که در جلسه از سوی اوکراین ارائه شد، که هیچ گونه شواهد و مدارک اثبات کننده بر ادعای طرف اوکراینی و طرف‌های دیگری که چنین اتهامی را متوجه ایران می‌کردند، وجود نداشت. همچنین قرار شد که در صورت لزوم گفت‌وگوها ادامه یابد. جمهوری اسلامی ایران برای انجام گفت‌وگوهای تکمیلی منعی ندارد.

 وی ادامه داد: مواضع رسمی ایران در مورد ادعاهای مطرح شده در خصوص پهپادها از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بارها اعلام شده است.

کنعانی به گفت‌وگوهای اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با بورل اشاره کرد و گفت: ایران همواره اعلام کرده است که در صورت تمایل اوکراین، دور دیگری از گفت‌وگوهای فنی انجام شود و چنانچه طرف مقابل شواهدی را در این خصوص ارائه کند، ایران بررسی کرده و پاسخ می‌دهد و اینکه طرف‌هایی مایل هستند با بهانه‌های واهی ایران را در بحث جنگ اوکراین مسئول قلمداد کنند، این اتهامات استمرار رفتارهاری سیاسی غلط آن‌ها و اعمال فشار سیاسی علیه ایران است.

وی در پاسخ به پرسشی اظهار داشت: توصیه می‌کنیم اتحادیه اروپا از این فضای چالشی خارج شود و رویکرد سازنده‌ای را در پیش بگیرد. اتحادیه اروپا به نقش ایران به خوبی واقف است و میزان اثرگذاری ایران در معادلات منطقه‌ای را به خوبی درک می‌کند. متاسفانه در ماه‌های اخیر متعاقب تحولاتی که در ایران رخ داد اتحادیه اروپایی و مشخصا سه کشور خاص از جمله آلمان سیاست‌های غیرسازنده و مداخله جویانه ای را در ارتباط با ایران در پیش گرفتند از جمله تهییج اغتشاشات و ... با اینکه بیش از یک ماه است اغتشاشات پایان یافته اتحادیه اروپا و تعدادی کشور خاص به دنبال دامن زدن به ایجاد بی ثباتی در ایران هستند و هزینه‌های سنگینی را در مناسبات دوجانبه تحمیل کردند. ایران به تعامل سازنده با تعامل سازنده و به تقابل به صورت متقابل پاسخ خواهد داد. به دنبال چالش آفرینی نیستیم و از ایجاد چالش با هیچ طرفی استقبال می‌کنیم و توصیه می‌کنیم در روند سیاست‌های اخیرشان نسبت به ایران بازبینی کنند و استفاده از ابزار فشار سیاسی برای امتیازگیری در موضوعات دیگر از سوی ایران غیرقابل قبول است و ایران در مقابل فشارهای سیاسی از موضع خود عدول نخواهد کرد.

خلیج فارس پهنه‌ای است برای همکاری بین همه کشورهای منطقه است

وی درباره رویکرد غیرسازنده چین، کره جنوبی و اظهارات مقتدی صدر درباره خلیج فارس گفت: بسیاری از منابع معتبر و اصیل تاریخی که از سوی دانشمندان و مورخان و جغرافیدانان بزرگ جهان و افراد شاخص ومورخان برجسته جهان عرب به رشته تحریر درآمده است نام اصیل خلیج فارس بر این پهنه آبی جنوب ایران اطلاق شده است. رویه تثبیت شده در سازمانهای تخصصی بین‌المللی و سازمان ملل بر استفاده از نام کامل خلیج فارس در خصوص پهنه آبی جنوب ایران تأکید می‌کند. مجموعه اسنادی که در دوران‌های مختلف منتشر شده و در کتاب‌های موزه‌های کشورهای عربی وجود دارد بر این نام تأکید دارد. این اقدام را غیراصولی تلقی می‌کنیم. خلیج فارس پهنه‌ای است برای همکاری بین همه کشورهای منطقه که بتوانند مبتنی بر منافع و مصالح ملت‌های منطقه با هم همکاری کنند. دامن زدن به این موضوعاتی از این دست را کمک کننده نمی‌دانیم. در ارتباط با چین و کره واکنش‌های جدی نشان دادیم. دولت کره نشان داد متمایل است اشتباه خود را جبران کند و از نظر ما اقدام کافی صورت نگرفته است. در ارتباط با دولت چین در این رابطه توضیح دادیم و اقدامات دیپلماتیک جدی در این زمینه صورت گرفت و مواضع ایران بیان شد و انتظار داریم کشورهای دیگری که عضو جغرافیای مشترک منطقه نیستند ولی به دنبال همکاری در قالب‌های دو و چند جانبه با کشورهای منطقه هستند در بیان مواضع به گون‌ه‌ای عمل کنند که به تعامل سازنده در منطقه کمک شود .

شرط بندی در امور داخلی ایران توام با خسارت و اسب بازنده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات جان کربی که گفته ایران مذاکرات هسته‌ای را جدی نگرفته است، گفت: درباره اظهارات جان کربی مایلم تأکید مجدد کنم. در بحث مذاکرات جمهوری اسلامی جدی بود و سازنده عمل کرد و نکته‌ای که آنها مطرح می‌کنند نشانگر نوع نگاهشان و جدیت آنها در بحث مذاکرات هسته‌ای است. بارها اعلام کردند موضوع مذاکرات هسته‌ای اکنون اولویت ما نیست و اشاره می‌کنند اولویت ما تحولات داخلی ایران است و حمایت از مطالبات و خواست ملت ایران، این نشانگر میزان جدیت آنها و اراده سیاسی آنها نسبت به پیشبرد مذاکرات در این بازه زمانی است. آنچه مطرح می‌کنند با آنچه انجام می‌دهند همخوانی دارد. حمایت آمریکا از بی ثباتی‌ها در ایران مداخله آشکار غیرقانونی و مداخله در امور ایران است و شرط بندی آنها در امور داخلی ایران شرط بنددی توام با خسارت و اسب بازنده است. ایران مقتدر و با ثبات است و اعمال فشار در موضوعات ساسی و داخلی با هدف کسب امتیاز در مذاکرات ساسی قطعا به نتیجه نخواهد رسید و ایران از خطوط قرمز خود عدول نخواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاری درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در خصوص بازگشایی سفارتخانه های ایران در عربستان و مصر گفت: نماینده مجلس خودش باید توضیح دهد. ایران از روند تقویت مناسبات و ارتقای سطح مناسبات با کشورهای همسایه و همجوار و همچوار منطقه‌ای استقبال می‌کند و دستی که برای دوستی به سمت ایران دراز شود به گرمی خواهد فشرد و از هرگونه ابتکار عمل مثبت و ارتقای مناسبات حتما استقبال می‌کند. مواضع مثبتی از سوی مقامات عربستان شنشدیم و مواضع مثبت را ارج می‌نهیم و نشانه مثبت می‌دانیم و در چارچوب رویکرد ایران برای حل و فصل اختلافات با برخی کشرهای منطقه و ارتقای روابط عمل خواهیم کرد.

وی درباره گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با همتای سوئدی و انتقال ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا از چک به سوئد گفت: متاسفانه در طول دوره مسؤولیت رژیم چک در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا شاهد میراث ناموفق در زمینه‌های مختلفی از جمله در ارتباط با ایران بودیم و همچنین شاهد یک میراث ناموفق و عملکرد غیرقابل دفاع در ارتباط با مقوله حقوق بشر بودیم. در طول ریاست رژیم چک بر اتحادیه اروپا تحولات زیادی در حوزه حقوق بشر شاهد بودیم. شاهد شدیدترین نقض حقوق بشر و نقض فاحش آن در سرزمین‌های فلسطین بودیم. نقض فاحش حقوق ملت فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و ده‌ها کشته و مجروح از بین ملت مظلوم فلسطین از جمله کودکان و زنان و شاهد هیچ گونه واکنشی از سوی ریاست اتحادیه اروپا در این زمینه نبودیم.

وی درباره تنش بین کره شمالی و جنوبی نیز بیان کرد: در مورد تنش‌های بین‌المللی از راهکار سیاسی برای پایان اختلافات در چارچوب حقوق بین‌الملل و روش‌های عادلانه حمایت می‌کنیم و نگاه اصولی و مبنایی ایران استفاده از روش‌های سیاسی و مراجعه به مکانیسم‌های بین‌المللی برای پایان دادن به اختلافات است.

کنعانی ادامه داد: روابط ما با هر دو کره خوب است و در حوزه دیپلماتیک گفت‌وگوها و تماس‌ها بین ایران و کره شمالی و کره جنوبی در سطوح مختلف برقرار است و سفارتخانه‌ها ما برقرار است و در جایی که ایران در ارتباط با موضوع معینی اگر نقشی از ایران مطالبه شود ایران ایفای نقش خواهد کرد. ایران در موضوعات اختلافی بین‌المللی که به صورت مستقیم به حوزه مصالح امنیتی و منافع درجه یک ایران ارتباط مستقیم پیدا نکند ایران بر مبنای اصول و قواعد بین‌المللی و منشور ملل متحد عمل می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی گفت: اینکه آمریکا با اقدامات نسنجیده در معادلات داخلی کشورها و روابط دوجانبه کشورها اقداماتی را صورت دهد رفتار شناخته شده سنتی در رفتار سیاست خارجی آمریکاست. آنچه مربوط به مناسبات ایران و عراق است، مناسبات دو کشور و چارچوب‌های آن را منافع و مصالح دو کشور تعیین می‌کند. عراق جزو شرکای بزرگ ایران در حوزه همسایگی است و دو طرف از این همکاری‌های اقتصادی و تجاری نفع متقابل می‌برند. ایران در کمک به نیازهای اساسی دولت عراق به ویژه در حوزه انرژی نقش سازنده‌ و تعیین کننده‌ای دارد. نقش ایران در ارتباط با عراق و مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی این کشور کمک کننده، ثبات آفرین و تقویت کننده بوده و هیچگونه نقش سلبی نداشته است. اینکه دولت آمریکا تلاش کند در مناسبات خوب دو کشور نقش سلبی ایفا کند از رفتارهای سنتی آمریکاست و دولت آمریکا معمولا پرونده خوبی نداشته است.

جاسوس اعدامی اطلاعاتی داد که منجر به ترور و شهادت دانشمند هسته‌ای ایران شد

وی در پاسخ به سؤالی درباره واکنش انگلیس به اعدام جاسوس این کشور گفت: ایشان به جرم اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق انتقال اطلاعات داخلی به اعدام محکوم شد. جرم ایشان جرم اعلام شده جاسوسی بود به همین جرم دستگیر و بعد از تشکیل پرونده قضایی و صدور کیفرخواست پرونده ایشان در دادگاه صالحه و جلسات متعددی که برگزار شد با حضور وکیلش بررسی شد و براساس مستندات ارائه شده در دادگاه به جرم جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شد بعد از آن پرونده در دیوان عالی کشور بررسی و دیوان عالی کشور ضمن رد فرجام خواهی ایشان حکم ایشان اجرا شد. در ارتباط با موضع انگلیس و کشورهای اروپایی طبیعی است ایران همانند هر کشور دیگری در ارتباط با امنیت ملی خودش با هیچ طرفی تساهل، تسامح و مماشات نخواهد کرد. اقدام ایشان اقدام علیه امنیت ملی ایران بود. اطلاعاتی که داد منجر به ترور و شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای ایران شد.

وی گفت: کشوری که با جاسوس پروری و تسخیر یک شهروند ایرانی به عنوان جاسوس علیه امنیت ملی ایران اقدام کرد نسبت به اقدام ایران معترض است. کشورهایی که مدعی عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها هستند نسبت به اقدام ایران معترضند. این در سوابق درخشان برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و انگلیس و ... است

کدخبر: 863656 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟