جشن میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر در حرم منور رضوی

 

به گزارش رکنا، حرم مطهر رضوی به عنوان محور برگزاری جشن های مذهبی از دیروز مهیای برپایی آیین های ویژه این مناسبت فرخنده شده است و نصب کتیبه‌های دیواری عمودی "عید مبارک" در صحن‌های مرکزی حرم مطهر رضوی و پرچم‌های رنگی دورتا دور صحن پیامبر اعظم(ص)، از دیگر تزیینات زیبای حرم ثامن الحجج (ع) است.

به مناسبت گرامیداشت ولادت پربرکت بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) چراغانی صحن های مطهر رضوی از دیگر اقداماتی است که انجام شده و ۲ چایخانه حرم مطهر نیز در صحن کوثر و باغ رضوان تا ساعت ۲۲ شب از زائران آستانش با چای داغ پذیرایی می کنند.

روزی به تقدس مادر

واژه مقدس مادر، در قاموس بشری و نزد همه فرهنگ ها و جوامع، مقام و جایگاهی بسیار والا دارد و از این رو در ایران اسلامی، بهترین روزی را که می شد، یعنی روز تولد حضرت فاطمه (س) را به نام مادر و روز زن سند زده اند تا هر سال به این مناسبت مقام مادر را ارج نهاده و روز زن را پاس بدارند.

برای اینکه خانه‌ای خانه و کانون خانواده ای گرم باشد، باید عنصری خستگی ناپذیر در آن مدام تلاش کند، همه چیز را مرتب کند، به گلدانها آب بدهد، لباسها را مرتب نماید، به شام شب و ناهار فردا فکر کند، گردگیری کرده و هر چیزی را سر جای خودش بگذارد. این حضور دلسوزانه و قدم‌های خاموش در همه جای خانه بارها و بارها باید تکرار شود تا بتوان نشست و خیره شد به خانه ای که آرام و در صلح به نظر می‌رسد.

انگار نه انگار که برای رسیدن به این ثبات و سکون کسی، ساعتها بدون وقفه، بدون منت و خستگی، تلاش کرده است، وقت گذاشته است، به همه چیز رسیدگی کرده است، و این همه چنان آرام، خاموش و بی ادعا صورت گرفته است که چه بسا دیگران اما فکر می‌کنند خانه خود به خود اداره می‌شود، فکر می‌کنند داشتن غذایی آماده طبیعی و عادی است. تا وقتی که خود خانه‌ای داشته باشند و بفهمند که معجزه‌ای اتفاق نمی‌افتد مگر با مجاهدتی آرام، ممتد و بی پایان.

این همه تلاش و فعالیت برای حفظ یک سکون، یک نفر باید عاشقانه خانه و خانواده را مدیریت کند، مادرانه همه چیز را بپاید، تا کم و کاستی های زندگی به حداقل برسد، و در کنار این تلاش بی وقفه و زحمت بدون تعطیلی، بعضی از بانوان علاوه بر کارهای خانه، در بخش های دولتی و یا آزاد نیز کار کرده و کسب بخشی از درآمد خانواده را به دوش می‌کشند و پس از ساعتها کار در بیرون، باید امور منزل را نیز سر و سامان بدهند.

فاطمه زهرا(س)، جزو بانوانی بود که علاوه بر نقش خانه‌داری، در بیرون از منزل و در جامعه نیز به ایفای نقش می پرداخت. یگانه دختر پیامبر اکرم(ص) تجلی انسانیت و کمال گرایی که با وجود پربرکت خویش یاری بخش آخرین فرستاده حق و اولین امام(ع) در راه گسترش و اعتلای اسلام بود.

اهمیت مقام والای حضرت فاطمه(س) سبب شد تا سالروز تولد این بانوی بزرگ به منظور ارج نهادن به تلاش های بانوان این مرزوبوم که همواره در مسیر رشد و پرورش فرزندان و اعتلای اهداف جامعه کوشیده اند، به عنوان روز «زن و مادر» نامگذاری شود.

روز مادر، یادآور مقام بانویی است که مبنای اصلی نقش ویژه مادر و همسر در جامعه به ویژه جامعه اسلامی است. بدون تردید قلب کانون خانواده هم مادران و زنان هستند چراکه نقش بسیار مهم و پررنگی در استحکام و تقویت بنیان خانواده برعهده دارند و حضرت زهرا(س) در این زمینه اسوه و الگو بود.

برنامه های ویژه زادروز حضرت زهرا(ع) در حرم رضوی

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: با توجه به بارش برف، سردی هوا و لغزندگی معابر، به منظور تسهیل تردد زائران به خصوص سالمندان و توان‌یابان، تمامی صحن‌های حرم مطهر رضوی و مسیرهای تشرف به روضه منوره امام رضا(ع) با ۲۵ هزار مترمربع کف‌پوش پلاستیکی مفروش و آماده‌سازی شده است. فضای رواق‌های اماکن متبرکه نیز به سامانه های گرمایشی مجهز شده و آماده میزبانی از مهمانان ثامن الحجج(ع) است.

مصطفی فیضی افزود: پیش‌بینی تأمین و توزیع اقلام مصرفی و رفاهی مورد نیاز زائران و مجاوران، انجام خدمات نظافت و شست‌وشو به طور مستمر و منظم در صحن و سرای رضوی و آمادگی کامل بخش‌های امداد و صندلی چرخدار و زائربرهای برقی و تمامی دفاتر شبانه‌روزی این آستان مقدس از جمله دفاتر پیداشدگان و خدمات مادر و کودک، دفاتر امانات نقدی و اشیای ارزشمند، دفاتر امانات وسایل و تحویل صندلی چرخدار امانی و پایگاه‌های فوریت پزشکی، از دیگر اقدامات انجام شده برای میزبانی شایسته از زائران در این عید فرخنده است.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی نیز با اشاره به برپایی ویژه برنامه های میلاد حضرت زهرا(س) اظهار داشت: در شب میلاد حضرت فاطمه کبری (س) بعد از نماز مغرب و عشا در حرم امام رضا (ع) برنامه های مختلفی برگزار شد که مدیحه‎‌سرایی، قرائت دعای کمیل و سخنرانی از آن جمله بود.

همچنین دیشب بیش از هشت هزار شاخه گل نرگس از سوی نذر کنندگان گل و گیاه شهر بهبهان با برگزاری آیینی خاص در شب ولادت حضرت زهرا(س) به حرم مطهر رضوی اهدا شد که از این گل‌ها برای گل‌آرایی بخش فوقانی ضریح مطهر و جایگاه برگزاری مراسم‌های این میلاد باسعادت در رواق‌های مختلف استفاده می‌شود.

حجت الاسلام حسین شریعتی‌نژاد ادامه داد: همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) از ساعت ۸.۵ صبح امروز در ایوان مقصوره صحن گوهرشاد حرم مطهر رضوی ویژه برنامه مدیحه‌سرایی با حضور مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) اجرا خواهد شد.

وی افزود: همچنین ویژه برنامه عصر ولادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) نیز ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه امروز و مراسم شام ولادت صدیقه طاهره(س) بعداز نماز مغرب و عشا در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

کدخبر: 860785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟