پوتین فرمان ممنوعیت فروش نفت روسیه به کشورهای غربی را صادر کرد / اجرا از اول جولای !

به گزارش رکنا به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین ، رئیس‌جمهور روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه علیه تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه از طرف آمریکا و کشورهای اروپایی، فرمانی اجرایی صادر کرد.

بر اساس فرمان رئیس دولت روسیه، عرضه و فروش نفت و فراورده‌های نفتی روسیه به کشورهایی که در اقدام تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه مشارکت داشته‌اند، ممنوع است.

فرمان پوتین از اول ماه جولای ۲۰۲۳ اجرایی خواهد شد.

کمیسیون اروپا اواسط آذرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای گروه ۷، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و استرالیا توافق کردند که قیمت نفت دریایی روسیه را از ۵ دسامبر به ۶۰ دلار در هر بشکه محدود کنند. کشورهای گروه هفت شامل انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا هستند.

بنا بر اعلام کمیسیون اروپا «این سقف قیمت برای نفت‌های خریداری‌شده بالاتر از سقف قیمت قبل از ۵ دسامبر که در کشتی‌ها بارگیری شده و قبل از ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ تخلیه می‌شود، اعمال نمی‌شود.»

تعیین سقف قیمت برای فروش نفت روسیه در بازارهای جهانی تازه‌ترین اقدام متحدان اوکراین برای کاهش درآمدهای ارزی روسیه است.

ولادیمیر پویتن، رئیس جمهور روسیه پیش از این ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) در واکنش به این تصمیم جدید کشورهای غربی برای نفت روسیه گفت که مسکو بهای رونق اقتصادی و صادرات انرژی کشورهای دیگر به کشورهایی که برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین کرده‌اند را نخواهد پرداخت. رئیس جمهور روسیه اعمال سقف قیمت را «حقه» و «اخاذی فاحش» خواند.

کدخبر: 856386 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟