بازداشتی نداشتیم ، فقط 60 دانشجو را تعلیق کردیم / نقش پررنگ دانشجویان جدید الورود در تجمعات دانشگاه اصفهان

به گزارش رکنا از اصفهان؛ حسین هرسیج، با اشاره به اینکه در جریانات اخیر در دانشگاه اصفهان ، بیشتر افراد دخیل دانشجویان جدیدالورود بودند، گفت: دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی با حدود ۳۱ هزار دانشجو در تجمعات انجام شده  بین ۴٠٠ تا ۵٠٠ نفر از دانشجویان یعنی حدود ۱.۵ درصد جمعیت دانشجویان علوم پزشکی و اصفهان حضور داشتند.

کمبود نیروی حفاظت در دانشگاه اصفهان

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه علیرغم وسعت ۳۰۰ هکتاری این دانشگاه و قرارگرفتن این دانشگاه در مرکز شهر اما با کمبود نیرو‌های حفاظت فیزیکی روبه رو هستیم، افزود: در ابتدای اعتراضات جلسات متعددی با دانشجویان معترض، تشکل‌ها و کانون‌ها برگزار کردیم که تأثیرگذار و نشان دهنده این بود که با خلأ اطلاعاتی مواجه بودند.

 وی با تأکید بر اینکه برخی اتفاقات اخیر با شئونات یک دانشجو در کل دنیا سازگار نبود، افزود: در این مقطع جمع‌بندی مسؤولان دانشگاه این بود که اگر روند مذکور ادامه پیدا کند تمام فعالیت‌های دانشگاه مختل خواهد شد؛ دانشگاه محلی برای پژواک صدای کومله و شعار‌های هنجارشکنانه نیست و نیاز است با اغتشاش برخورد شود، اما در مقابل، فضای گفتگو و مناظره ترویج پیدا کند.

هرسیج مطرح کرد: از شنبه هفته گذشته شروع به استفاده از ظرفیت‌ها و اختیارات‌مان بنا بر مصوبات شورای عالی فرهنگی کردیم و با شناسایی افراد و تخلفات‌شان در کمیته انضباطی، پیگیری‌ها را آغاز کردیم و قرار شد فعالیت افرادی که طبق مستندات منجر به ایجاد اختلال و تخریب شدند تا یک ماه متوقف شود. اختیارات رئیس دانشگاه افزایش پیدا کرده، اما از اختیارات‌مان حداقل استفاده را کرده‌ایم و برای دانشجویان برنامه ایجابی خواهیم داشت تا به فضای دانشگاه بازگردند.چون بخشی از ماجرا به ما بازمی‌گردد که نتوانسته‌ایم تغذیه فکری دانشجویان را تأمین کنیم.

هرسیج گفت: در سال‌های اخیر شاهد کاهش مشارکت سیاسی دانشجویان بودیم، مشارکت سیاسی زمانی تحقق می‌یابد که دانشجو احساس کند در تدوین و برنامه‌های سیاسی نقش دارد و در این راستا نیاز است برنامه‌های اثباتی و تبیینی را برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به تعداد دانشجویان بازداشتی ادامه داد: در داخل دانشگاه اصفهان هیچ بازداشتی نداشته‌ایم و بیرون از دانشگاه نیز مأموریتی نداریم؛ برخی از دانشجویان در بیرون از فضای دانشگاه اقداماتی انجام داده‌اند که توضیح در خصوص آن‌ها مربوط به نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی است و مسؤولیتی در این باره نداریم.

آزادی بدون استقلال معنایی ندارد

رئیس دانشگاه اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه آزادی بدون استقلال معنایی ندارد به مسله اشاره داشت: اگر جمهوری اسلامی توانسته تاکنون اقتدار خود را حفظ کند و روزبه‌روز بر اقتدار خود بیفزاید نقش کلیدی و مهم را دانشگاهیان ایفا کردند همچنین در عرصه هسته‌ای، نانو، موشکی، پهباد و فناوری‌های مختلف که منجر به افزایش اقتدار در عرصه‌های امنیتی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شد دانشگاهیان نقش کلیدی داشتند.

دانشگاه ها نقش مهمی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب دارند

هرسیج افزود: دانشگاه‌های بزرگ از جمله دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و یکی از ۱۳ دانشگاه برتر کشور طی یک سال اخیر بحث جدیدی با عنوان تاثیرگذاری اجتماعی را مطرح کرده که تحت عنوان دانشگاه جامع محور و تمدن‌ساز نامگذاری شده است.

هرسیج افزود: از مراکز علمی به ویژه دانشگاه اصفهان انتظار می‌رود که کارکردهای اساسی و مبنایی آن‌ها که بحث آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری و تاثیرگذاری بر جامعه و جهت‌گیری درست در راستای اهداف نظام و انقلاب ‌براساس بیانیه گام دوم است را نهادینه کنند تا در نهایت مقدمات تمدن‌سازی نوین را ایجاد کنیم.

هرسیج با بیان‌اینکه ارزش قراردادهای ارتباط با صنعت و طرح‌های برون دانشگاهی در این دانشگاه در یک سال اخیر حدود ۱۰ برابر شده است، افزود: ما در ابتدای کار که مدیریت دانشگاه را تحویل گرفتیم، این مرکز حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی داشت که تاکنون بسیاری از آنها را پرداخت کرده ایم.

بهمن راعی/اصفهان

کدخبر: 840336 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟