ایران سابقه‌ای طولانی در بازداشت اتباع خارجی دارد / استفاده پهپادهای ساخت ایران در اوکراین

به گزارش رکنا، راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به موضوع زندانیان دو تابعیتی در ایران اشاره کرد و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران سابقه‌ای طولانی در بازداشت ناعادلانه اتباع خارجی برای استفاده از آنها به‌عنوان فشار سیاسی دارد.

وی در ادامه پیام مداخله‌جویانه خود خواستار آزادی این افراد، از جمله سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز و تمام کسانی شد که به ادعای او به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز در ایران بازداشت شده‌اند.

مقامات آمریکایی در هفته‌های گذشته به بهانه‌های مختلف تلاش کرده‌اند به دخالت در امور داخلی کشورمان بپردازند و در راستای این مداخله‌های آشکار از ناآرامی‌های اخیر در ایران حمایت کرده و مدعی‌اند که افراد حاضر در این ناآرامی‌ها به صورت مسالمت‌آمیز خواهان بهره بردن از حقوق خود هستند.

کنعانی : ایران قوی‌ و استوار به تهدیدات پوچ شما تسلیم نمی شود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران پیش از این در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه پیشین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته بود: از آغاز تحولات اخیر در ایران، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای چندمین بار طی اظهاراتی مداخله جویانه از اغتشاشات در ایران حمایت کرد.

وی بیان کرده بود: ایشان چون نه مشاوران امینی دارد و نه حافظه خوبی، به وی یادآور می‌شوم که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود ظالمانه و تهدیدات پوچ شما تسلیم شود. اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.

کنعانی افزود: نه اظهارات بایدن و نه مداخله جویی‌های آمریکا هرگز ما را متعجب نمی‌کند، زیرا مداخله، تجاوز و کشتار، ماهیت حقیقی نظام آمریکاست، اما، ما مردمان تاریخیم و در عمق تاریخ ریشه دوانده‌ایم. از کودتای آگوست ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی) تا به امروز به خوبی سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا در ذهن‌هایمان ثبت شده است و البته تاریخ و نقطه نقطه دنیا شهادت می‌دهد که زخم جنایت و خشونت آمریکا بر تن دنیاست.

وی تصریح کرده بود: عادت شما ماهی گرفتن از آب‌های گل آلود است. اما یادتان باشد، اینجا ایران است؛ سرزمین مردان و زنان سرفراز. در خانه خویش، با هم گفت‌وگو می‌کنیم، با هم کار می‌کنیم، با هم برای ترمیم زخم‌های کوچک و بزرگ ایران خواهیم کوشید، با هم برای استقلال ایران خواهیم ایستاد و صدالبته شکست دیگری بر انبوه شکست‌هایتان افزوده خواهد شد.

رئیس جمهوری کشورمان نیز در سخنرانی خود در راهپیمایی ۱۳ آبان گفت: چند ساعت قبل مطلع شدم، رئیس جمهور آمریکا سخنانی را بر زبان آورده که شاید از حواس‌پرتی که دارد ناشی شده باشد، چرا که پیش از این از تریبون‌های رسمی چنین ادعاهایی مطرح نمی‌شد. ظاهرا او گفته است ما بنا داریم ایران را آزاد کنیم! آقای بایدن! ایران ۴۳ سال قبل از چنگال شما آزاد شد و مصمم است دیگر به اسارت شما در نیاید و ما هرگز گاو شیرده نخواهیم شد.

نماینده آمریکا در امور ایران علاه‌ بر این در توئیتی دیگر ادعاهای اثبات نشده و بی‌اساس غرب و مقامات آمریکایی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین را تکرار کرد و نوشت: شاید سران ایران تصور می‌کردند که می‌توانند از عواقب کمک مخفیانه به تجاوزات روسیه فرار کنند اما نتوانستند.

این ادعاها در حالی در روزهای اخیر به‌طور مکرر از سوی برخی کشورهای غربی و آمریکا مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران بارها آن را رد و تاکید کرده است که تهران از هیچ یک از طرفین در جنگ حمایت نمی‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان پیشتر با رد این ادعاها از مقامات اوکراینی خواسته بود تا اگر شواهد و سندی در اختیار دارند که اثبات می‌کند پهپادهای سخت ایران توسط روسیه علیه اوکراینی‌ها استفاده شده است، ارائه دهند.

کدخبر: 839692 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟