انتخابات آمریکا؛ مردم مسئولان را انتخابات می‌کنند یا مسئولان مردم را؟

به گزارش رکنا ، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که قرار است سه‌شنبه هفته آینده برگزار شود بار دیگر ساز و کارهای ناسالم مربوط به رأی‌گیری در این کشور را در کانون توجه‌ها قرار داده است.

در همین راستا، خبرگزاری رویترز گزارش داده از سال ۲۰۲۰ ایالت‌های آمریکا بیش از ۳۰ محدودیت جدید وضع کرده‌اند، از وضع قانون برای ارائه اسناد هویتی هنگام رأی‌ دادن گرفته تا محدود کردن رأی‌‌گیری پستی.

جمهوری‌خواهان که اکثراً ادعاهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را رد نکرده‌اند می‌گویند این اقدامات برای تضمین سلامت انتخابات مهم است. دموکرات‌ها، از سوی دیگر می‌گویند که هدف این محدودیت‌ها دشوار کردن اخذ رأی در مناطقی است که به طور سنتی حامی حزب دموکرات هستند.

به عنوان مثال، گزارش خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد از سال ۲۰۲۰ به این سو، ۱۱ ایالت آمریکا قوانین سخت‌گیرانه‌تری در زمینه مدارک شناسایی رأی‌دهندگان وضع کرده‌اند.

البته منتقدان چنین تدابیری، مخالفتی با اینکه هویت رأی‌دهندگان ثبت شود ندارند و این کار در همه ایالت‌ها انجام می‌شود، اما مشکل بر سر مدارکی است که برای احراز هویت رأی‌دهندگان از آنها خواسته می‌شود.

بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی که مدارک شناسایی صادرشده از سوی دولت فراوان هستند، بررسی‌ها نشان می‌دهند که میلیون‌ها نفر از رأی‌دهندگان در آمریکا کارت شناسایی عکس‌دار ندارند.

برخی از قوانینی که سال ۲۰۲۱ به تصویب رسیدند قواعد مربوط به رأی‌‌دهی غیابی یا رأی‌های پستی را تغییر دادند. به عنوان مثال، ایالت جورجیا اکنون از رأی‌دهندگانی که فاقد گواهی‌نامه رانندگی یا سایر مدارک شناسایی ایالتی هستند خواسته در فرم تقاضایشان برای رأی‌دهی غیابی، یک کپی از مدرک شناسایی دیگری که دولت صادر کرده قرار دهند. تهیه چنین مدارکی برای بسیاری از رأی‌دهندگان کار آسانی نیست. قبلاً هویت رأی‌دهندگان غیابی از طریق تطبیق امضا مورد تأیید قرار می‌گرفت.

چنین اقداماتی، یکی از مصادیق فرایندهای معیوب دموکراسی آمریکا است که به عنوان «جریمندرینگ» یا «کژحوزه‌بندی» شناخته می‌شود. این عبارت، برای اشاره به دستکاری‌های سیاستمداران در حوزه‌های انتخاباتی برای متمایل کردن نتیجه آرا به نفع خود اطلاق می‌شود؛ به گونه‌ای که گفته می‌شود مسئولان مردم را انتخاب می‌کنند نه مردم مسئولان را.

انتخابات آمریکا

جریمندرینگ  در واقع ترکیبی از نام «البریج جری»، فرماندار ایالت ماساچوست در اوایل قرن ۱۹ و لغت « salamander» به معنی «سمندر» است و اولین بار ۲۶ مارس ۱۸۱۲ در واکنش به اقدام او برای دستکاری مناطق انتخاباتی ماساچوست به کار رفت.

«جری» که خودش عضو حزب «دموکرات-جمهوری‌خواه» بود حوزه‌های انتخاباتی را به گونه‌ای دستکاری کرده بود که رأی‌گیری‌ها به نفع حزب او و به ضرر حزب رقیب «فدرالیست» تمام شود.

شکل یکی از حوزه‌هایی (اسکس جنوبی) که «البریج جری» نقشه آن را مجدداً ترسیم کرده بود، شبیه سمندر شده بود که روزنامه «بوستون گزت» آن را دستمایه طنز قرار داد و واژه «جریمندر» (سمندر جری) را برای آن انتخاب کرد.

از آن زمان به بعد «جریمندرینگ» به اصطلاحی تبدیل شده که به طور کل به هر گونه دستکاری در حوزه‌های انتخاباتی برای کمک به یک حزب به کار می‌رود.

در ۳۷ ایالت آمریکا تعیین مرزبندی‌های حوزه‌های انتخابی در اختیار سیاستمداران ایالت‌ها و مجلس‌های قانونگذاری همان ایالت‌ها قرار دارد و طبیعی است که حزب دارای اکثریت کرسی‌ها انگیزه داشته باشد حوزه‌ها را به نحوی مرزبندی کند که شانس پیروزی حزب خودش بالاتر رود. در اکثر این ایالت‌ها، مرزهای حوزه‌های انتخابیه همانند طرح‌های عادی در نهادهای قانونگذار ایالتی به تصویب می‌رسند.

منبع : فارس

کدخبر: 838642 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟