یک بام و دوهوای دولت جو بایدن ؛  آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد

به گزارش رکنا ، وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه به وقت محلی تحریم هایی جدیدی را علیه برخی از مقام ها و نهادهای ایرانی به بهانه مشارکت در سرکوب اعتراض ها و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت، اعمال کرد.

دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای ادعا کرد کرد تحریم های جدید، تعهد ایالات متحده به حمایت از مردم ایران و حق آنان برای تبادل آزادانه اطلاعات را نشان می دهد.

 برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شد تحریم های جدید علیه مقام های ایرانی است که بر نهادهای مشارکت کننده در سرکوب و کشتار معترضان از جمله کودکان، نظارت می کنند.

این مقام آمریکایی ادعا کرد: این تحریم ها بخشی از تعهد آمریکا نسبت به پاسخگو کردن  ایران در قبال سرکوب معترضان است.

در  اقدام مشترک میان وزارت امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا همزمان با چهلمین روز درگذشت مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی، دولت بایدن ۱۳ افراد و سه نهاد ایرانی را به بهانه حمایت از مردم ایران و در تداوم حمایت از آشوب ها تحریم کرده است.

اسامی افراد و نهادهای تحریم‌ شده عبارتند از:

- سیدحشمت الله حیات الغیب

- هدایت‌الله فرزادی

-مورد فتحی

-فرزین کریمی به بهانه تاسیس آکادمی راوین

-محمد کاظمی

-حسین مدرس خیابانی

-محمد حسین خسروی

-سید مجتبی مصطفوی

-عباس نیلفروشان

-محمدرضا استاد

-حیدر پسندیده

-مرتضی پیری

-احمد شفاهی

-زندان بوشهر

-آکادمی راوین

-شرکت سامانه گستر سحاب پرداز

روز گذشته، یک رسانه آمریکایی اعلام کرد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه حمایت از آشوب‌ها در ایران در روزهای آینده دوباره تحریم‌های دیگری را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع خواهد کرد.

تارنمای پولیتیکو روز سه‌شنبه به وقت محلی نوشت که تحریم‌های جدید دولت بایدن، فرماندهان رده میانی پلیس (نیروی انتظامی) ایران را در برمی‌گیرد که به بدرفتاری با معترضان متهم هستند.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد بایدن با درخواست‌هایی از سوی برخی "فعالان" برای تغییر حکومت ایران مواجه است ولی او و دستیارانش تمایلی به انجام چنین کاری ندارند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت بایدن درباره این رویکرد متحد است و چند دستگی وجود ندارد.

این مقام آمریکایی با اذعان به عجز و ناتوانی واشنگتن در حمایت از آشوب‌ها افزود: همه فکر می‌کنند ما قدرت جادویی داریم.

دولتمردان آمریکایی که سالها است تحت لوای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در همه امور کشورهای غیرهمسو با خود مداخله می‌کنند، چشمان خود را بر روی موارد متعدد جنایت و نقض حقوق بشر متحدان و همپیمانان بسته‌اند.

آنها با داعیه دفاع از حقوق ایرانیان به ویژه زنان؛ سوار بر موج احساسات جوانان ایرانی شده‌اند تا شاید از یک موضوع داخلی راهی برای تحقق اهداف پنهان خود بیابند.

رئیس جمهور آمریکا با حمایت از برهم زنندگان نظم عمومی پیش از این مدعی شد: شما نمی‌توانید جز احترام زیاد برای مردمی که در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کنند، قائل شوید.

بایدن با حمایت از آشوب‌ها ادعا کرد: باید اعتراف کنم از شجاعت مردم و زنانی که به خیابان‌ها آمده‌اند، شگفت‌ زده شده‌ام.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک) ۱۴ مهرماه در تداوم دخالت در امور داخلی ایران نام هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داد و گفت که این افراد به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراض‌ها و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه داری آمریکا ٣١ شهریور نیز پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام دیگر ایرانی را به بهانه دخالت در امور داخلی ایران در پی درگذشت دختر جوان ۲۲ ساله ایرانی به نام "مهسا (ژینا) امینی" تحریم کرده بود.

منبع : ایرنا

کدخبر: 836723 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟