بیوگرافی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن عاملی

به گزارش رکنا، سیدحسن عاملی در سال 1341 در اردبیل متولد شده است. او به رسم خانواده های متدین به مدرسه جعفری اسلامی رفته و دوران ابتدایی و راهنمایی را سپری کرد، پس از آن دوران متوسطه را در هنرستان فنی گذراند.

در دوران جوانی اش که همزمان با نهضت امام خمینی (س) مصادف شده بود به فعالیت علیه رژیم پهلوی پرداخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1360 برای تحصیل علوم دینی راهی حوزه علمیه قم شد، اما به دلیل استقبال زیاد جوانان برای حضور در حوزه نتوانست در نظام رسمی حوزه حضور یابد و با عنایت آیت الله شیخ مصطفی نورانی اردبیلی در حجره ای در مدرسه مومنیه در کنار بیت مرحوم آیت الله العظمی بهاءالدینی اقامت کرد و همین امر موجب شد به صورت منظم در نمازهای جماعت ایشان حاضر شود و از درس اخلاق او بهره مند گردد.

او همچنین به فراگیری ادبیات عرب نزد مرحوم مدرس افغانی پرداخت. او شرح لمعتین را در محضر حضرات آیات اشتهاردی و راستی کاشانی و اصول فقه را نزد استاد صالحی گذراند، در مقطع سطح از محضر حضرات آیات پایانی، اعتمادی و مدرسی بهره برد، و درس خارج فقه را در محضر آیت الله مکارم شیرازی سپری کرد، و خارج اصول را در محضر آیت الله جعفر سبحانی فراگرفت. او مدتی را نیز نزد مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی سپری کرد و حدود 8 سال از اصول آیت الله وحید خراسانی و فقه آیت الله شیخ جواد تبریزی و همزمان تفسیر آیت الله جوادی آملی بهره برد. او همچنین در درس اخلاق بزرگانی از جمله مرحوم اشتهاردی، مظاهری، احمدی میانجی و پهلوانی حضور می یافت.

او ضمن تحصیل در حوزه تحصیلات رسمی دانشگاهی را نیز پی گرفت و توانست در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران مدرک کارشناسی ارشد دریافت کند، و پس از آن مقطع دکترایش را با تدوین پایان نامه ای با عنوان «تاثیر متقابل عقد و شرط» به پایان برد.

او همزمان با ورود به حوزه علمیه قم در سال 1360 حدود یک سال به دفعات در جبهه های نبرد نیز حاضر می شد.

ایشان در سال 1367 برای همکاری در مدارس شورای مدیریت به صورت رسمی دعوت شد، و پس از چند سال در مدارس مرکز جهانی علوم اسلامی، در متون ادبی، منطق، فقه، اصول و اخلاق کلاسیک مشغول تدریس شد. او عضو هیات علمی این مرکز نیست می باشد، و مدیریت گروه اخلاق را برعهده دارد.

در لجنه ادب عربی حوزه علمیه قم عضویت داشته، و به تالیف کتاب درسی ادبیات برای حوزه های علمیه مشغول است.

پس از درگذشت مرحوم آیت الله مروج که امام جمعه و نماینده امام خمینی (س) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان اردبیل بودند ایشان به عنوان امام جمعه و نماینده ولی فقیه از سوی مقام معظم رهبری برگزیده شدند.

ایشان همچنین به عنوان نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان نیز فعالیت می کنند.

کدخبر: 833566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟