اعتراف یک تحلیلگر اسرائیلی: آمریکا و اروپا به توافق با ایران نیاز دارند

به گزارش رکنا، «عوزی رابی» رئیس مرکز تحقیقاتی «دایان» و مدیر بخش مطالعات غرب آسیا در دانشگاه تل‌آویو طی گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی گفت آمریکا و اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با ایران نیاز دارند و با حصول توافق، رژیم صهیونیستی محدود خواهد شد.

به نوشته وبگاه «آی۲۴»، رابی این فرض را مطرح کرد که بعد از دستیابی واشنگتن به توافق با تهران، دست تل‌آویو یا بسته خواهد شد و یا اقدامات این رژیم، تا حد زیادی محدود می‌گردد.

این تحلیلگر صهیوینست مدعی است که ایران در برابر حمله نظامی مصون است، در حالی که رژیم صهیونیستی بعد از توافق، امکان تهدید و حمله به منافع ایران را از دست خواهد داد.

این ادعاها مبنی بر نیاز غرب به توافق با ایران در حالی مطرح می‌شوند که طی روزهای اخیر، یک اندیشکده آمریکایی به اروپا و آمریکا هشدار داده بود عدم توافق هر چه سریع‌تر با ایران، می‌تواند مشکلات و گرفتاری‌های غرب در بازار انرژی جهان را چند برابر کند.

اندیشکده کوئینسی با اشاره به  تردیدهای بایدن در توافق با ایران، نوشته بود: «مقامات اروپایی اکنون تا حد زیادی درگیرِ جنگ اوکراین هستند. با این همه، آنها باید بدانند که فروپاشی توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند نه تنها به تشدید تقابل بینجامد، بلکه همچنین می‌تواند مشکلات اروپایی‌ها را در بازار جهانی انرژی چند برابر کند. آنها باید برای مقابله با این خطرات، قویا از مسیرِ دیپلماسی و تعامل با ایران حمایت کنند».

برگزاری دور جدید مذاکرات در وین پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه «فایننشال‌تایمز» مدعی شد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران هم روز ۲۴ مرداد اعلام کرد پاسخ و ملاحظات خود در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا را ارائه داده و منتظر واکنش آمریکا است. طرف آمریکایی هم دوم شهریورماه اعلام کرد که پاسخ خود را به ایران داده است.

از زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای و تبادل پیام بین طرف‌های برجامی و ایران، مقامات رژیم هسته‌ای با توصیف این توافق به «توافقی بدتر از توافق سال ۲۰۱۵» تمام تلاش خود را در جهت عدم بازگشت «جو بایدن» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا به کار گرفته‌اند. هم‌اکنون «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آمریکا به سر می‌برد تا پیام تل آویو، مبنی بر مخالفت با توافق هسته‌ای را به اطلاع مقامات کاخ سفید برساند.

منبع: فارس

کدخبر: 819030 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟