بیوگرافی آیت الله صادق آملی لاریجانی

وی در سال 1339 در نجف اشرف متولد شد. پدرش مرحوم آیت‌الله العظمی حاج میرزا هاشم آملی بود، از شاگردان آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی،‌ ضیاء الدین عراقی و میرزای نائینی، و از مراجع نجف و قم بود. مادر صادق نیز دختر مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید محسن اشرفی از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی و از بزرگان شهر اشرف (بهشهر) بوده است، و در آن شهر مرجعیت و ریاست داشته است.

 خانواده آملی لاریجانی پس از حدود یک سال بعد از تولد صادق آملی لاریجانی ، چهارمین فرزند خود از نجف به قم نقل مکان کردند، و پدر ایشان در آنجا به تدریس پرداختند.

برادران بزرگتر او محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) و فاضل لاریجانی، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و برادر کوچک او باقر لاریجانی است.

 تحصیلات اولیه

وی از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶، مراحل مختلف دبستان و دبیرستان را با موفقیت تمام به پایان برد و به سبب هوش و استعداد فراوان و علاقه وافر به کسب دانش، در دوران نوجوانی به بحث‌های مدرسه بسنده نکرد و از همان سال اول دبیرستان فراتر از درس‌های معمولی دبیرستان، به مطالعه کتب متعدد دانشگاهی (بدون کمک استاد) در رشتهٔ ریاضی می‌پردازد. از جمله: A First Course in Calculus نوشتهٔ Serge lang و دو مجلد Calculus نوشتهٔ Tom Apostol و Mathematical Analysis نوشتهٔ Rudin و Measure Theory نوشتهٔ Monro و همه اینها قبل از ورود به سال چهارم دبیرستان بود.

انصراف از بورس دانشگاه شریف برای رفتن به یکی ازدانشگاه های غربی

در اواخر دوره دبیرستان با فراهم آمدن مقدمات بورس تحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف  در یکی از دانشگاه های معتبرکشورهای غربی و در هنگامی که عازم سفر بود، ناگهان زندگی وی چرخشی تمام پیدا کرد و با تشویق پدر تصمیم به تحصیل در علوم و معارف اسلامی گرفت و وارد حوزه علمیه قم شد.

در سال 1356 به حوزه علمیه قم رفت و دروس مقدمات و سطح حوزه را در محضر اساتیدی چون آیت‌الله صلواتی و آیت‌الله سید کاظم حائری آموخت، و درس های خارج اصول و فقه را در محضر پدر گرامی اش  آیت‌الله العظمی میرزا هاشم آملی و همچنین پدر همسرش آیت‌الله العظمی حاج شیخ حسین وحیدی خراسانی فراگرفت، و مدتی نیز فلسفه اسلامی را در محضر آیات معظم آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله حسن زاده آملی آموخت.

ایشان از سال 1368 پس از تدریس کتب سطح، به تدریس خارج اصول و بعد از مدتی خارج فقه پرداخت، و از سال 1371 بعد از درگذشت پدر، مدیریت مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) که به امر آیت‌الله العظمی میرزا هاشم آملی ساخته و وقف شده بود را نیز برعهده گرفت.

به علاوه ایشان در کنار تدریس دروس حوزوی 15 سال عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس قم بود و در سطح کارشناسی ارشد و دکترا، کلام جدید و فلسفه تطبیقی تدریس می‌کرد، در همین ایام در دانشگاه رضوی مشهد نیز سرپرستی بخشی از پژوهش های فقهی و فلسفی را برعهده داشت.

فعالیت های سیاسی و اجتماعی

در سال 1376 و سومین دوره مجلس خبرگان رهبری وی به عنوان نماینده مردم مازندران راهی این مجلس شد، و در سال 1380 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان فقیه شورای نگهبان منصوب شد.

آیت الله صادق اردشیر لاریجانی 1

او در سال 1384 برای دومین بار از استان مازندران راهی مجلس خبرگان رهبری شد، و در 24 مرداد ماه سال 1388 توسط مقام معظم رهبری برای مدت 5 سال به عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شد، و این سمت در سال 1393 طی حکمی برای 5 سال دیگر تمدید شد.

از دیگر سمت های ایشان می توان به عضویت در شورای عالی امنیت ملی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در شورای عالی فضای مجازی، ریاست هیئت امنای جامعة الإمام الصادق (علیه السلام) و چند دوره عضویت هیئت امنای دانشگاه قم اشاره کرد.

ایشان همچنین در 9 دی ماه سال 1397 طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و همزمان عضو فقهای محترم شورای نگهبان منصوب گردید. که شهریور سال گذشته ( 1400 )  از عضویت در شورای نگهبان استعفا داد.

از دیگر سمت‌ها و مسئولیت‌های آیت‌الله آملی لاریجانی می‌توان عضویت در شورای عالی امنیت ملی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی نام برد.

همچنین وی طی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ به عضویت در شورای عالی فضای مجازی درآمد و در سال ۱۳۹۴ پس از درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی طی حکمی از جانب رهبر معظم انقلاب، به سمت ریاست هیئت امنای جامعة الإمام الصادق (ع) نائل آمد و چند دوره نیز عضو هیئت امنای دانشگاه قم بوده است.

آیت الله صادق اردشیر لاریجانی 2

وی هم اکنون عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رییس هیئت امنای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور و عضو هیئت امنای دانشنامه جهان اسلام می‌باشد.

 تالیفات صادق لاریجانی

صادق لاریجانی از سال ۱۳۶۲ کتاب‌های بسیاری تألیف، تصحیح یا ترجمه کرده که از جمله آن می‌توان به فلسفه اخلاق در قرن حاضر، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه رساله علامه طباطبایی، تصحیح کتاب سرمایه ایمان، معرفت دینی (نقد نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت عبدالکریم سروش)،  قبض و بسط در قبض و بسطی دیگر، واجب مشروط و... اشاره کرد.

فعالیت‌های کلامی و فلسفی

وی علاوه بر اشتغال در حوزه فقه و اصول، از همان ابتدا علاقه‌مند به مباحث فلسفی و کلامی بخصوص مباحث تطبیقی فلسفه غرب بوده و مطالعات خویش را بیشتر در زمینهٔ فلسفه تحلیلی و به‌ویژه فلسفهٔ زبان و فلسفه اخلاق دنبال کرده و مجموعه آثاری در این زمینه چه بصورت ترجمه و چه نقد مباحث و طرح نظریه پرداخته است.

صادق لاریجانی در کنار تدریس فقه و اصول، مدت پانزده سال در دانشگاه (تربیت مدرس) قم عضو هیئت علمی بوده و در سطح کارشناسی ارشد و دکترا، کلام جدید و فلسفه تطبیقی تدریس می‌کرده است. همچنین در این ایام در دانشگاه رضوی مشهد، هم پاره‌ای از پژوهش‌های فقهی و فلسفی را سرپرستی کرده است.

کدخبر: 814448 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟