معاون وزیرخارجه: دولت با تمام توان در حال پیگیری برجام است

به گزارش رکنا از قم، مهدی صفری روز چهارشنبه در گردهمایی مبلغان ماه محرم، در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، همچنین افزود: عربستان تلاش دارد، که مذاکره‌های سیاسی خود را خیلی بازتر کند، از طرف ما نیز به همین صورت است.

وی بیان داشت: با قطر رابطه خوبی داریم، و  ارتباطات تجاری با این کشور به ۲ میلیارد دلار رسیده و شاید هم تا سه میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

وی بیان داشت: استفاده کردن از کیش و قشم در مسابقات قطر دستور کار است.

صفری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در سیاست خارجی دولت سیزدهم، آرمان‌گرایی بر واقع‌گرایی غلبه دارد گفت: اگر ما جلوی آمریکا تعظیم کنیم، این واقع نگری است؟

وی تاکید کرد: کسی نگفته که ما با اروپایی‌ها کار نمی‌کنیم، سه چهار تا از حرکت‌های اقتصادی که اخیرا انجام دادیم، در حوزه کشورهای اروپایی است.

وی یادآور شد: اروپا در حال انشقاق است، و تقسیم‌بندی صورت می‌گیرد، مثلا مجارستان در حال جدا شدن از غرب است، برخی کشورهای بلوک شرق مثل اسلواکی و رومانی نیز دارند جدا می‌شوند و با سیاست‌های آمریکا موافق نیستند.

وی گفت: چه کسی گفته ما به اروپایی‌ها نگاه نمی‌کنیم؟، الان یک هیات بزرگ آلمانی به ایران آمدند و گفتند که ما اشتباه کردیم و می‌خواهیم با شما کار کنیم، و ما هم گفتیم بفرمایید.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه من حاضرم با کارشناسی که این سوال را کرده، بحث کنم گفت: در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای خیلی از همین کارشناسان شروع کردند که چرا نگذاشتند، رئیس جمهوری ما صحبت کند، اما وقتی سخنرانی شد، همین کارشناسان سکوت کردند و هیچ کدام نظر ندادند.

صفری افزود: این کارشناسان الان می‌گویند، که چرا عضو شانگهای نشدیم، اما اگر عضو شویم نیز می‌گویند، چون شانگهای دستِ شماها بوده، ایران عضو شانگهای شد.

وی در ادامه افزود: از زمانی که سفیر روسیه بودم، گفتم که عضو شانگهای بشویم، یک عده‌ای گفتند، اگر عضو شانگهای بشویم، ناتو ناراحت می‌شود.

صفری همچنین اضافه کرد: عضو شانگهای نشدیم، بعد آمدیم و تلاش کردیم، شدیم عضو ناظر، بعد نیز با یک سکته‌های بیشتر، تازه عضو شدیم، اگر همان موقع عضو شده بودیم، پرقدرت‌تر از ازبکستان می‌توانستیم عمل کنیم.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم ۲۰۰ میلیون دُز واکسن وارد و پول آن را هم بدون مشکلی پرداخت کرد گفت: اکنون در زمینه تولید واکسن خودکفا هستیم.

معاون وزیرخارجه در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه آمریکایی‌ها، روسیه و چین را قدرت‌های نوظهور می‌دانند گفت: آمریکایی‌ها برای اینکه خود را قدرت مطلق بنامند، این کلام را مطرح می‌کنند، در صورتی که همواره روسیه قدرت نظامی و چین نیز قدرت اقتصادی بوده است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌گفتند فقط یک قدرت است، هیچ قطبی دیگری در دنیا نیست، این کلمات را خلق می‌کنند و ما هم متاسفانه به شکل خودکار آن را تکرار می‌کنیم، که این باعث می‌شود، دانشجویان ما برای رفتن به کشورهای غربی تشویق شوند.

صفری با اشاره به اینکه در حوزه سیاست خارجی برای ارز آوری و ایجاد شغل در کشور، هشت فاکتور را در نظر گرفتیم گفت: نخستین مورد برای اشتغال زایی و رونق اقتصادی، توجه به صادرات است، همه می‌دانند که صادرات ارز وارد کشور می‌کند، و اقلام دانش‌بنیان نیز بخشی از این صادرات است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب امسال موضوع صادرات شرکت‌های دانش بنیان را مورد تاکید قرار دادند گفت: صادرات شرکت‌های دانش بنیان در سه ماهه نخست سال جاری به ۶۰۰ میلیون دلار رسید و تا آخر سال نیز به ۲ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

صفری همچنین واردات را دومین عامل برای ایجاد شغل و ورود ارز به کشور ذکر کرد و گفت: ما از ۲ کشور کودشیمیایی وارد می‌کنیم، و با هر فرمی که بخواهند با ما بازی می‌کنند، از این رو در هشت ماه گذشته، ۲ یا سه منبع دیگر را برای واردات کود حتی از کشورهای اروپایی ایجاد کرده‌ایم، وقتی منبع واردات زیاد می‌شود، قیمت پایین نیز می‌آید و این برای کشور ارزآوری دارد.

وی انتقال تکنولوژی نرم‌افزاری را نیز از دیگر فاکتورهای ارزآوری دانست و گفت: در انتقال تکنولوژی سخت‌افزاری، مثلا ماشین تویوتا را وارد می‌کنیم و چهارتا قطعه را هم می‌سازیم، که به همین علت هم تاکنون نتوانستیم در خودرو خودکفا شویم.

وی در تبیین شیوه انتقال تکتولوژی نرم‌افزاری گفت: ما یک دارویی که در داخل تولید می‌کنیم، اگر مواد اولیه آن وارد نشود، نمی‌توانیم تولید کنیم، از ۲ کشور در دنیا ۳ مواد اولیه داروی شیمیایی وارد می‌کنیم.

این مقام وزارت خارجه بیان کرد: ما پتروشیمی‌های قوی داریم که به صورت حلقوی است، اگر بتوانیم یک یا دو قدم ببریم جلو، مواد اولیه را می‌توانیم پیدا کنیم، اما یک فرمولی دارد، که یا باید دانش آن را از خارج بگیریم یا در داخل تعریف کنیم که تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان از ابتدای امسال این فرمول را پیدا کردند، و ما به بخش پتروشیمی می‌دهیم و دیگر نیاز به خرید مواد اولیه و در نتیجه خروج ارز از کشور نداریم.

نظری/ قم  

 

 

کدخبر: 808348 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟