بازتاب گسترده فیلم پیاده روی جوزپ بورل در بلوار کشاورز تهران+ فیلم
حجم ویدیو: 11.76M | مدت زمان ویدیو: 00:00:53

به گزارش رکنا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که شامگاه جمعه 24 ژوئن وارد تهران شد، صبح شنبه در محل وزارت خارجه ایران مورد استقبال حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران قرار گرفت.

این اولین سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران از زمان آغاز به کار ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری است.

در این خصوص فیلمی از گشت و گذار جوزپ بورل در بلوار کشاورز تهران پیش از ترک هتل محل اقامت وی منتشر شد که بازتاب گسترده ای داشت.

جوزپ بورل، سیاستمدار 75 ساله چپگرا اهل اسپانیا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. وی همچنین سابقه وزارت امور خارجه، اتحادیه اروپا و همکاری اسپانیا را در کارنامه دارد. بورل در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ وزیر امور عمومی و محیط زیست اسپانیا، از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۴ عضو مجلس نمایندگان اسپانیا و از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ رئیس پارلمان اروپا بوده‌است.

وی در اکتبر ۲۰۱۹ با رای پارلمان اروپا به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی انتخاب شد و در دسامبر همان سال رسماً مسئولیت را به عهده‌گرفت.

پدر جوزپ یک نانوا بود. جوزپ بورل دانشجوی نخبه دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید، دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، دانشگاه استنفورد و موسسه نفت فرانسه تحصیل کرد. جوزپ بورل در دوران دانشجویی مانند بسیاری از دانشجویان چپگرای اروپایی به اسرائیل رفت تا در کشتزارهای تعاونی ( کیبوتص ) کار کند. در اسرائیل با همسر نخست خود که از یهودیان فرانسه بود آشنا شد و ازدواج کرد.

در دهه ۱۹۸۰ (میلادی) با روی کار آمدن سوسیالیست‌ها جوزپ بورل به وزارت رسید. بورل در دولت‌های مختلف کار کرد و بعدها به ریاست پارلمان اروپا رسید.

کدخبر: 798624 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟