بیوگرافی حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق کهنموئی

به گزارش رکنا، محمد مصدق درسال 1341 در تبریز متولد شد، او تحصیلاتش را به تشویق خانواده و علاقه شخصی اش در زمینه علوم دینی آغاز کرد، و در سال 1356 راهی حوزه علمیه تبریز شد. او پس از مدتی برای ادامه تحصیلات راهی قم شد. او در قم از محضر اساتیدی همچون آیت الله جوادی، مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزی و نیز مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بهره برد.

حجت الاسلام مصدق علاوه بر تحصیل علوم دینی به تحصیلات دانشگاهی نیز مشغول شد، و در سال 1372 در رشته مدرسی الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شد.

او در سال ۱۳۷۱ کار قضایی خود را در سازمان  قضایی نیرو‌های مسلح آغاز کرد و به سمت‌های مختلف قضایی و اداری در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از قبیل دادیار، رئیس دادگاه، مدیرکل، معاون مدیرکل و معاون قضایی سازمان اشتغال داشت.

دکتر مصدق از سال ۱۳۹۵ تا اوایل ۱۳۹۸ معاون اول دادستان کل کشور، از سال ۹۱ تاکنون معاون دادستان کل ویژه روحانیت، از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ معاون حقوقی قوه قضاییه و در اردیبهشت ۱۴۰۰ به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری منصوب شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مصدق به عنوان یک شخصیت حوزوی و دانشگاهی، علاوه بر تصدی مناصب مهم و حساس در دستگاه قضایی، بر مقوله تدریس و پژوهش نیز متمرکز شد و آثاری متعدد کاربردی به رشته تحریر درآورد. از جمله تألیفات وی، کتب «نگرش علمی کاربردی جرم کلاهبرداری» و «مسئولیت مرتکب به پرداخت هزینه‌های درمانی مازاد بر دیه» می‌باشد.

تدریس در دانشگاه از سال ۱۳۷۰ تاکنون در مقاطع مختلف به ویژه کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین تدریس در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت قضات، بیش از ده سال سابقه تدریس در حوزه حوزه علمیه، تالیف ۱۵ عنوان کتاب در رشته حقوق کیفری که برخی از این آثار منبع درسی دوره کارشناسی ارشد و دکتری هستند، تالیف بیش از ۸۰ مقاله در مجلات علمی معتبر و راهنمایی و مشاوره ده‌ها رساله دکتری و پایان نامه کارشناسی ارشد در سوابق علمی معاون اول دستگاه قضا به چشم می‌خورد.

مصدق از جمله حقوقدانانی است که در قوه قضائیه در ارائه نظریه مجازات های جایگزین حبس پیشتاز بوده است، و در طول تحقیقاتش مطالب جدیدی را وارد حقوق جزا کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین  محسنی اژه ای  در تاریخ 22 تیر ماه سال 1400 ، مصدق را به معاون اول دستگاه قضا منصوب کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق کهنموئی 2

کدخبر: 794104 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟