افرایش حداقل حقوق کارکنان دولت 29 درصد / مشمولان خارج از کشور می توانند سالی دوبار به کشور رفت‌وآمد کنند

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت امروز سه شنبه (۱۹ دی ماه) در نشست خبری در نشست با نمایندگان رسانه‌ها با تشکر و قدردانی از حمایت ها و رهنمودهای اخیر رهبری انقلاب اظهار کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب برای اعضای دولت روحیه بخش بود. قطعا حضور دولتمردان در بین مردم با قوت بیشتری ادامه خواهد داشت  و رییس جمهور محترم  هم بر ارتباط مستمر اعضای کابینه با مردم و نخبگان تاکید کرده اند.

وی افزود: همچنین عمل به وعده ها و استفاده از نظرات متخصصین مورد توجه دولت خواهد بود و هرکجا که عمل به وعده ها  امکان پذیر نباشد صادقانه با مردم در میان خواهیم گذاشت.

سخنگوی دولت همچنین با تشکر از مردم در برپایی مراسم های گرامیداشت سالگرد شهادت شهید سلیمانی و حضور در تشییع پیکر ۲۵۰ شهید دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: یاد جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و شهدای مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی در کرمان را گرامی می‌داریم و با مردم مناطق سیل زده جنوب کشور ابراز همدردی می‌کنیم.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه همانطور که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود و در چندین نوبت به مردم و مسئولان استانی، هشدار داده بود، شاهد وقوع سیل در برخی از مناطق جنوبی کشور خصوصاً استان های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان بودیم، یادآور شد: متأسفانه خساراتی را برای بخش های مسکونی، کشاورزی و دامداری مردم و همچنین زیرساخت ها از جمله راه های مواصلاتی، مخابراتی، شبکه برق و آب پیش آمده است اما خوشبختانه با اعلام هشدار و اقدامات پیشگیرانه و همچنین تخلیه برخی مناطق روستایی از ورود خسارت گسترده، تا حد زیادی جلوگیری شد.

وی افزود: بلافاصله وزیر محترم نیرو نیز از طرف دولت به منطقه اعزام شد و پیگیری وضعیت خسارات و امدادسرانی به سیل زدگان را دنبال کرد. پس از ایشان هم معاون اول رییس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر کشور بازدیدهای میدانی خوبی را از استان های سیل زده به عمل آوردند و همه دستگاه های دولتی، امدادی، بسیج و سپاه نیز به میدان آمده اند که انشاءالله اقدامات لازم برای جبران خسارات وارده با سرعت صورت گیرد.

سخنگوی دولت ادامه‌ داد: در این خصوص چند اقدام فوری نیز صورت گرفت. اتصال سریع برق، آب، رفع انسداد راه ها و شبکه مخابرات، تخلیه سریع آب از مناطق سیل زده، اختصاص ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تنخواه برای استان های سیل زده، ایجاد مراکز اسکان اضطراری، توزیع اقلام مورد نیاز همچون چادر، پتو، مواد غذایی و خوراکی، سوخت و برخی لوازم ضروری زندگی، از جمله اقدامات عملیاتی فوری برای رسیدگی به مردم بوده است.

بهادری جهرمی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، بیان داشت: اعضای دولت با تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مرکب از وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.

وی افزود: توسعه زیرساخت های اقتصاد دیجیتال، برطرف کردن موانع و شتاب بخشی به شکل گیری زیست بوم اقتصاد دیجیتال در کشور، حمایت از پلتفرم ها و کسب و کارهای دیجیتال و فناوری پایه در کشور، بسترسازی برای توسعه اشتغال فناوری پایه در کشور، برطرف کردن موانع فعالیت پلتفرم های ایرانی در سطح بین المللی و توسعه مهارت های الزام آور اقتصاد دیجیتال، از جمله وظایف کارگروه یاد شده است.

سخنگوی دولت بیان داشت: نخستین جلسه شورای عالی امور ایرانیان خارج کشور ۱۱ دی ماه با حضور رییس جمهور برگزار شد و رییس جمهور بر حمایت و رسیدگی به مسائل ایرانیان خارج از کشور از جمله مسائل کنسولی، تحصیلی و تجاری تاکید کردند.

وی افزود: همچنین در این خصوص سامانه میخک وزارت خارجه بعنوان پرسمان تردد محیطی راه اندازی شده است و ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند سوالات خود را در آنجا مطرح کنند و ظرف مدت کوتاهی پاسخ آن را دریافت کنند.

مشمولان خارج از کشور می توانند سالی دوبار به کشور رفت‌وآمد کنند

بهادری جهرمی با اشاره به مسئله سربازی، گفت: به منظور تسهیل در تردد ایرانیان خارج از کشور که مشمول خدمت سربازی هستند، فرصت دو سفر سالانه به ایران در نظر گرفته شده که بدون مانعی بتوانند به کشور رفت و آمد کنند.

وی افزود: برای نخستین بار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عضویت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور درآمد.

به گفته سخنگوی دولت لایحه جامع ایرانیان خارج از کشور به منظور حمایت از حقوق این دسته از هموطنان در دولت در حال تدوین است.

۳۶۰ شهری که قرمز بود امروز آبی یا زرد شده اند/ اُمیکرون که به شدت گسترش پذیر است

 بهادری جهرمی در ادامه نشست خبری گفت: در موضوع کرونا با عنایت خدا، همراهی مردم و تلاش های شبانه روزی دولت، به نقطه امیدوار کننده و قابل قبولی رسیده ایم. امروز حدود ۱۲۳ میلیون دوز واکسن تزریق شده که بیش از ۶۰ میلیون نفر دوز اول، ۵۲ میلیون نفر دوز دوم و بیش از ۱۰ میلیون نفر دوز سوم واکسن را دریافت کرده اند.

وی افزود:  آمار مبتلایان هم کاهش قابل توجهی داشته است و به زیر ۲ هزار نفر و آمار فوتی ها به کمتر از ۴۰ نفر رسیده است. این در حالی است که در ابتدای شهریورماه که دولت مردمی شروع به کار کرد، کمتر از ۱۸ میلیون نفر دوز اول و کمتر از ۷میلیون نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده بودند و در زمینه آمار مبتلایان نیز حدود ۴۰ هزار نفر ابتلای روزانه و نزدیک به ۷۰۰ نفر فوتی را شاهد بودیم.

بهادری جهرمی با اشاره به نقشه کرونایی کشور، بیان داشت: در همین مدت از یک نقشه تقریبا قرمز کرونایی به یک نقشه تقریبا آبی رسیده ایم و تمام آن ۳۶۰ شهری که قرمز بود امروز آبی یا زرد شده اند.

وی افزود: امروز البته خطر کرونا به طور کامل برطرف نشده و در معرض سویه های جدید نظیر اُمیکرون که به شدت گسترش پذیر است، هستیم. اگر میخواهیم محدودیت ها برنگردد، خانواده های بیشتری داغدار نشوند، کسب و کارها رونق یابند، درهای مدارس، دانشگاه ها، مساجد، سینماها و ورزشگاه ها باز باشد، باید دوز سوم واکسن را هرچه سریعتر تزریق کنیم و از رعایت شیوه نامه های بهداشتی مثل ماسک و رعایت فاصله اجتماعی غافل نشویم. این خواسته دولت از مردم است و ما امیدواریم این همراهی و اطمینان مردم به دولت در ادامه نیز استمرار داشته باشد.

وی با اشاره به آبی شدن نقشه کرونایی کشور گفت: این درحالی است که کشورهای اروپای، آمریکایی و آفریقایی با توجه به شیوع سویه اُمیکرون به سمت شرایط قرمز و وخیم می روند ولی کشور ما آبی و زرد است که ان‌شاالله همه کشور آبی خواهد شد.

افزایش حداقل حقوق  کارکنان دولت 29 درصد و تا 5 میلیون تومان نیز از مالیات معاف هستند

بهادری‌جهرمی درخصوص افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان نیز بیان کرد: دولت اصلی‌ترین مدافع متناسب‌سازی حقوق کارکنان شریف است با محوریت عدالت. یکی از آسیب‌های پرداخت حقوق بخشی‌نگری است. طبعا افزایش حقوق متوازن  با محوریت عدالت در دستورکار دولت است.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال آینده میزان افزایش حقوق کارکنان دولت 10 درصد نیست بلکه میانگین افزایش حقوق مجموع کارکنان دولت در سطح کشور 10 درصد است. بر همین اساس میزان افزایش حقوق کارکنان در لایحه بودجه 1401 با رویکرد عدالت در توزیع، 29 درصد رشد برای حداقل حقوق است و حقوق تا 5 میلیون تومان هم از مالیات معاف گردیده؛‌ و بقیه کارمندان هم به‌صورت پلکانی حقوقشان رشد دارد.

سخنگوی دولت عنوان کرد: این در حالی است که ما در سالیان گذشته شاهد یک سیکل معیوب بودیم؛ حقوق‌ها براساس منابع غیر پایدار 20 درصد بالا می‌رفت و بعد با استقراض از بانک مرکزی و رشد نقدینگی و تورم، بیشتر از آن به هزینه‌های مردم اضافه می‌شد؛ این روش هیچ نتیجه‌ای جز افزایش فاصله طبقاتی نداشت؛ کما اینکه در هشت سال گذشته ضریب جینی از مرز 40 واحد عبور کرده است.

بهادری‌جهرمی گفت: از طرف دیگر یکی از نکاتی که دولت در بحث افزایش حقوق مورد توجه دارد این است که  افزایش مساوی و ثابت حقوق برای همه کارمندان صرف‌نظر از توجه به میزان حقوقی که امروز دریافت می‌کنند مناسب و عادلانه نیست و باید افرادی که پایه حقوق پایین‌تری دارند افزایش بیشتری داشته باشند و آنهایی که پایه حقوق بالاتری دارند افزایش حقوق کمتری داشته باشند و این افزایش به صورت پلکانی انجام شود، تا بتوانیم به مرحله‌ای برسیم که نظام جبران خدمات کارکنان دولت متوازن‌تر و عادلانه‌تر باشد.

هیچ کشوری در مذاکرات وین، نماینده ایران نیست

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات «میخائیل اولیانوف» مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین گفت: تنها نماینده رسمی ایران در مذاکرات وین آقای علی باقری است و هیچ کشور و شخصی در حوزه مذاکرات از سوی ایران نمایندگی ندارد.

وی افزود: کشورهای مختلف و مقامات سیاسی و دیپلماتیک در چارچوب وظایف دیپلماتیک خودشان اقداماتی انجام می‌دهند که برخی از این افراد هم ممکن است رسانه‌ای باشند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همه این اقدامات در چارچوب صلاحیت خود آن مقام و کشور خودش است.

بهادری جهرمی هم چنین با اشاره توئیت اولیانوف در مورد محمدجواد ظریف گفت: جایگاه و شأن مقامات سابق کشورمان برای این دولت محترم است و از آن صیانت خواهد کرد.

قانون دولت را مکلف به حذف ارز ترجیحی کرده است

رییس شورای اطلاع رسانی دولت همچنین درخصوص حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ گفت: دولت مصر به اجرای قانون است و قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را مکلف به حذف ارز ترجیحی کرده است.

وی افزود: مجلس با توجه به معایب این شیوه پرداخت ارز، مخالفت خود را با این رویه اعلام کرد و سقف منبع ۸ میلیارد دلار را برای نیمه اول سال معین کرد و به طور شفاف نشان داد در نیمه دوم سال ارز ترجیحی به دلیل بحث های کارشناسی حذف شود.

بهادری جهرمی با اشاره به مفاسد ناشی از پرداخت ارز ترجیحی و تفاوت ۲۷ برابری سهم دهک اول و دهک آخر از این منابع گفت: تورم و خلق پول ناشی از این توزیع ارز یارانه ای ، عامل اصلی کاهش قدرت خرید مردم است. میزان تورم کالای با ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از تورم سایر بخش هاست و مجلس هم به این وقوف رسیده و دولت را مکلف کرد از شهریور این ارز را حذف کند.

سخنگوی دولت یادآور شد: اما تدبیر جبران فشار به مردم مستضعف پیش‌بینی نشده بود و دولت به همین دلیل لایحه دو فوریتی را با دو هدف افزایش سقف اعتبار ارز ترجیحی تا زمان فراهم شدن امکان قانونی و پیش‌بینی جبران برای مردم پایین را پیشنهاد کرد که مجلس با این فوریت مخالفت کرد و این برداشت دولت و مجلس شفاف نبود.

وی تاکید کرد: تا زمان تغییر کامل و مشخص نشدن منابع، هیچ حذفی اعمال نمی شود. منابع لازم در اختیار وزارت جهاد قرار دارد. دارو و گندم اساسا از موضوع بحث ما خارج است.

آخرین وضعیت رسیدگی به خانواده‌های جان باختگان کشتی سانچی

رییس شورای اطلاع رسانی دولت همچنین درباره آخرین وضعیت رسیدگی به خانواده‌های جان باختگان کشتی سانچی و ضمن گرامیداشت یاد این جان باختگان اظهار کرد: پرونده دو شرکت صاحب کشتی و شرکت های بیمه گر در دعاوی بین المللی در حال رسیدگی و بررسی است. مشخص کردن میزان تقصیر هر یک از کشتی ها به دلیل پیچیدگی در هنگ کنگ هنوز منجر به صدور رای نشده است.

سخنگوی دولت افزود: اما در کشور، شرکت ملی نفتکش ایران قبل از روشن شدن وضعیت بیمه بین المللی، غرامت لازم را به خانواده ها پرداخت کرد و تسهیلاتی هم مانند مجوز استخدام به آنان اعطا شد.

وی همچنین درباره چگونگی بازگشت ارز حاصل از فروش نفت گفت: همانطور  که می دانیم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و شیوه ها قابل بیان نیست. اما وضعیت فروش نفت و محصولات نفتی به نسبت این جنگ اقتصادی و تحریم، قابل قبول و وضعیت بازگشت منابع حاصل از فروش مم قابل قبول است.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین منابع ارزی مورد نیاز نداریم، اظهار کرد: در هیچ جلسه‌ای، بانک مرکزی از تامین منابع نفتی اعلام ناتوانی نکرد.

 وی ضمن تشکر از تلاش‌های وزیر نفت گفت: گزارش‌های جواد اوجی بدون استثنا غرورآفرین و شادی آفرین است و به سهم خودم در دولت از تلاش‌های آنها تشکر می‌کنم.

کدخبر: 761103 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟