جلسه پارلمان عراق متشنج شد

اولین جلسه پنجمین دور از  پارلمان عراق امروز یکشنبه با ورود قانون‌گذاران منتخب این کشور به صحن پارلمان آغاز شد.

این جلسه با حضور 325 نماینده در صحن پارلمان و به ریاست «محمود المشهدانی»، رئیس سِنی پارلمان عراق برگزار شد.

 نمایندگان پارلمان سوگند یاد کردند

نمایندگان پارلمان عراق در این جلسه جمعا سوگند قانون اساسی یاد کردند.

قرار بود این جلسه ساعت 11 به وقت محلی ( 11:30 قبل از ظهر) برگزار شود که همانند دفعات قبل، فراکسیون‌ها خواستار تعویق چند ساعته برای مشورت شدند.

حضور نمایندگان صدر به صحن پارلمان عراق با حاشیه‌های همراه بود. آنها کفن پوشان در پارلمان حضور یافتند و شعارهای در حمایت از مقتدی سر دادند.

تنش در صحن پارلمان عراق در  پی اختلاف بر سر فراکسیون اکثریت

گروه‌های شیعی عضو «چارچوب هماهنگی» سندی را به رئیس سنی پارلمان عراق تقدیم کرده که در آن اسم 88 اسم نماینده آمده است و خود را به عنوان فراکسیون اکثریت معرفی کرده است.

همزمان نیز فراکسیون الصدر وابسته به جریان الصدر ورقه‌ای شامل اسامی 76 نماینده را به المشهدانی ارائه کرده و خود را فراکسیون اکثریت اعلام کرد. در پی این اقدام مشاجرات در صحن پارلمان عراق بالا گرفت.

پس از آنکه چارچوب هماهنگی به عنوان فراکسیون اکثریت معرفی شد، نامزدهای جریان صدر فریاد «آری آری به اصلاحات» سر دادند.

وضع داخل صحن پارلمان به دنبال تنش بین نمایندگان جریان الصدر و چارچوب هماهنگی متشنج شد.

وخامت حال رئیس سِنی پارلمان عراق و انتقال وی به بیمارستان

منابع عراقی گزارش دادند که در پی مشاجره گروه‌های سیاسی حال «محمود المشهدانی» وخیم شد و به بیمارستان «ابن سینا» در منطقه خضرا انتقال یافت.

کانال خبری صابرین نیز با انتشار این تصویر مدعی شد که نمایندگانی از جریان الصدر به سمت المشهدانی (مسن‌ترین نماینده عضو پارلمان) حمله ور شده و همین مسئله، باعث وخامت حال او شده است.

برخی منابع عراقی می‌گویند نمایندگان معترض، به المشهدانی حمله‌ور شده و با عصا به سر او کوبیده‌اند. برخی هم می‌گویند که با کفش هدف حمله قرار گرفته است.  بیمارستان ابن سینا بغداد وضعیت مشهدانی را نامساعد اعلام کرده است.

خالد الدراجی، رئیس سِنی پارلمان عراق شد

در پی این حادثه و وخامت حال المشهدانی، خالد الدراجی، رئیس سِنی پارلمان عراق برای ادامه جلسه نخست دور پنجم پارلمان این کشور شد.

الدراجی از نمایندگان عضو ائتلاف عزم به ریاست خمیس الخنجر است.

در عین حال برخی  منابع گزارش داده بودند که  به دنبال حمله به محمودالمشهدانی، رئیس سنی پارلمان و ضرب و شتم وی، «عامر الفایز» و «خالد الدراجی»، دو رئیس سنی جایگزین وی از ترس تکرار حوادث، گفته‌اند که حاضر به پذیرش ریاست سنی پارلمان نیستند.

دیدارهای جداگانه ائتلاف‌ها قبل از ورود به صحن پارلمان

نمایندگان عضو ائتلاف دولت القانون نیز به رهبری نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق جلسه‌ای خصوصی بین خود داشته‌اند. شبکه الغدیر عراق نوشت که تقریبا همه ائتلاف‌ها با نمایندگان خود جلسات جداگانه‌ای داشته‌اند از جمله سنی‌ها و کردهای عراق.

خبرگزاری واع عراق نیز گزارش داد که حلبوسی نیز با ائتلاف‌های تقدم (به ریاست حلبوسی) و عزم (به ریاست خمیس خنجر) دیدار داشته است.

ولین جدایی از صدری‌ها

دقایقی پیش، ائتلاف تصمیم که جریان الصدر برای ایجاد فراکسیون اکثریت روی آن حساب کرده بود، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از فراکسیون «اصلاح الوطن» خارج شده و به عنوان فراکسیون مستقل وارد صحن پارلمان خواهد شد. شرط پیوستن به اصلاح الوطن، عدم حضور نوری المالکی در آن بوده است.

مقتدی الصدر، جمعه گذشته بعد از دیداری که چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه با وی داشت، از ائتلاف‌های تصمیم، عزم، تقدم و دموکرات برای ایجاد فراکسیون اکثریت ملی نام برده بود.

همزمان نیز محمد الحلبوسی، رئیس سابق پارلمان و رئیس ائتلاف التقدم عراق با «محمود المشهدانی»، از اعضای این ائتلاف که رئیس سِنی پارلمان در جلسه اول نیز هست، به صورت خصوصی دیدار کرده است.

رئیس جمهور هنوز قطعی نیست

اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز گفته است که هنوز گزینه ریاست جمهوری عراق که بر اساس قانون اساسی این کشور، از آن کردهاست، هنوز مشخص نیست.

در دوره‌های پیش شخصیت‌های نزدیک به این حزب یا نمایندگان آن، رئیس جمهور عراق می‌شد ولی این بار، حزب دموکرات (بارزانی‌ها) به دنبال تصاحب این منصب است.

نامزد دموکرات برای معاون دوم

خبرگزاری واع عراق گزارش داد که حزب دموکرات کردستان «شاخوان عبدالله» را به عنوان معاون دوم رئیس پارلمان معرفی کرده و کاندیدای این حزب برای تصدی این منصب خواهد بود.

کدخبر: 760540 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟