شکست امارات و ائتلاف نظامی سعودی از اطراف «الحدیده» در یمن

حسن هانی‌زاده  موضوع تصمیم امارات برای عقب‌نشینی نیروهای نظامی‌اش از اطراف منطقه الحدیده در یمن و علت اخذ این تصمیم اظهار کرد: اخیرا در یمن دو شکست متوجه ائتلاف سعودی شده است موضوع اول مساله درگیری‌ها در مارب بود که در درگیری‌های شدیدی که بین نیروهای سعودی و انصارالله رخ داد عربستان سعودی نتوانست کنترل کل منطقه را حفظ کند و در برخی از نواحی مجبور به عقب‌نشینی شد در حالی که پیش از این بخش وسیعی از مارب در اختیار سعودی‌ها بود و این شکستی بزرگ برای عربستان است.

وی همچنین با بیان این‌که شکست عربستان   در حقیقت شکست ائتلاف سعودی تلقی می‌شود، ادامه داد: عقب‌نشینی نیروهای امارات از اطراف منطقه  الحدیده  نیز شکستی برای امارات است، اماراتی‌ها می‌خواستند جنوب یمن را از شمال جدا کنند و به نوعی این منطقه را تجزیه کنند در همین چارچوب شورای انتقال ایجاد کرده بودند و عقب‌نشینی اخیر به نوعی شکست برای امارات و تحمیل هزینه سنگینی  به آنها است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که ائتلاف سعودی‌ها به خصوص عربستان در طی  شش سال گذشته بیش از 150 میلیارد دلار در بحران یمن هزینه کرده است ولی نتوانسته به اهداف مورد نظر  خود دست پیدا کند، خاطر نشان کرد : از طرف دیگر شاهد بودیم که امارات در ارتباط با منطقه جنوب یمن و ایجاد تجزیه در این مناطق  با عربستان دچار اختلاف شده است و با توجه به این تحولات باید گفت آنچه که اکنون  پیش‌روی ائتلاف سعودی در یمن  است یک جنگ فرمایشی است. جنگی  که در حال حاضر ابتکار عمل آن در عرصه میدان ، دست مردم یمن، انصارالله و ارتش آن کشور  است.

وی ابراز امیدواری کرد که  شکست‌های اخیر ائتلاف سعودی ،  مقدمه‌ای برای انجام مذاکرات مستقیم بین عربستانی‌ها و حوثی‌ها باشد وعربستان متوجه باشد که این بحران فقط از طریق سیاسی حل می‌شود .

اماراتی‌ها هرگاه با شکست سیاسی و نظامی مواجه می‌شوند به سمت سازش حرکت می‌کنند

هانی زاده در پاسخ به این سوال که امارات اعلام کرده این عقب‌نشینی در راستای اجرای تصمیم سازمان ملل بوده است، گفت: تاکنون سازمان ملل مصوبات و تصمیماتی در مورد یمن داشته ولی عربستان سعودی و امارات آنها را در گذشته عمل نکرده‌اند و اکنون نیز امارات به خاطر ضعف از اطراف  منطقه الحدیده خارج شده و جهت سرپوش گذاشتن براین موضوع چنین ادعایی را مطرح می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر ابتکار عمل میدانی در منطقه یمن در دست انصارالله است در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به تصمیم اخیر امارات در مورد عقب‌نشینی از اطراف شهر الحدیده و سفر وزیر خارجه این کشور به سوریه ارتباطی  تصور کرد، تصریح کرد: سفر وزیر خارجه امارات به سوریه یک تاکتیکی کاملا سیاسی است امارات از یک سو با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی می‌کند و از سوی دیگر با دادن مشوق‌های اقتصادی به سوریه تلاش دارد این کشور را از محور مقاومت جدا کند.

هانی‌زاده اضافه کرد: اماراتی‌ها هرگاه با شکست سیاسی و نظامی مواجه می‌شوند به سرعت به سمت سازش حرکت می‌کنند و سفر اخیر وزیر خارجه امارات به سوریه را باید در راستای یک تاکتیک سیاسی  قلمداد کرد.

منبع : ایسنا

کدخبر: 740199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟