سپاه با شناور شهید سلیمانی به اقیانوس‌ می‌رود؟ / جزئیات جدید از ۳ فروند شناور مدرن سپاه

به گزارش رکنا، در جریان بازدید اخیر آیت الله رئیسی رئیس جمهور از صنایع دریایی بوشهر، تصاویری از رده جدید شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه منتشر شد. این رده (کلاس) به نام شهید سلیمانی نامگذاری شده است و با طراحی و ساخت بومی در صنایع دریایی شهید محلاتی در بوشهر و همزمان در قشم و بندرعباس هم در حال ساخت است.

نیروی دریایی سپاه که در دل دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تشکیل شد، در ابتدا تنها از قایق های تندرو با نصب سلاح های سبک بهره می برد. این نیرو در آن دوران نقش مهمی در عملیات مقابله به مثل با رژیم بعث عراق در جنگ نفتکشها ایفا کرد که در نهایت به درگیری مستقیم نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش آمریکا در 14 مهر 1366 منجر شد.

پس از پایان جنگ سپاه به دنبال تأمین شناورهای رزمی لازم رفت و با خرید قایق های موشک انداز هودانگ از چین که در ایران به ناوچه های رده تندر یا قدر شناخته شده اند موفق شد شناورهای دارای توان موشکی کروز را به خدمت بگیرد. این شناورها به تعداد 10 فروند در اردیبهشت 1376 با حضور فرماندهی کل قوا به نیروی دریایی سپاه (ندسا) تحویل داده شد.

سلاح اصلی ناوچه‌های تندر چهار پرتابگر موشک های کروز ضدکشتی از نوع نور بود که در سال‌های اخیر با موشک‌های قادر و قدیر جایگزین شده اند. برد این موشکها به ترتیب 120، 220 و 300 کیلومتر است که در قالب پرتابگر دوتایی در دو سمت شناور قرار گرفته اند.

در طی دهه 1380 سپاه به تأمین شناورهای مختلفی از سازندگان داخلی شامل صنایع دریایی وزارت دفاع و همچنین بخش خصوصی اقدام کرد. لندینگ کرافت، کروبوت و از همه پرتعدادتر، رده های مختلفی از قایق های تندرو با قابلیت حمل نیرو و قایقهای مجهز به موشک های کروز برد کوتاه تا متوسط عمده این تجهیزات را شامل می شدند.

شناور شهید ناظری قابلیت حمل 100 سرنشین به همراه 5 خدمه را داشته و قابلیت دریانوردی در دریای مواج را به میزان بیشتری نسبت به شناورهای رده قدر دارد. این شناور دارای یک عرشه برای نشست و برخاست بالگردهای سبک بوده و امکان تسلیح به اژدر را نیز در زیر کابین خود دارد.

رادار جستجوی سطحی و برخی سامانه های شناسایی دیگر در این شناور به کار رفته و یک توپ 20 میلیمتری سه لوله چرخان با کنترل از راه دور هم در سال‌های اخیر در جلوی این شناور نصب شده است. یک ویژگی بسیار مهم شناور شهید ناظری، برد دریانوری 10هزار کیلومتری آن است.

 در بازدید اخیر ریاست جمهوری از صنایع دریایی بوشهر تصویر دیگری از یکی از شناورهای رده شهید سلیمانی منتشر و مشخص شد که در مراحل پایانی کار آماده سازی است. ساخت همزمان سه فروند از این رده نشان می دهد که متخصصان سپاه با مطالعه دقیق تجربیات کسب شده از شناور شهید ناظری قابلیت اطمینان بالایی به خروجی طراحی خود کسب کرده اند.

همچنین ساخت همزمان سه فروند در سه تأسیسات مختلف دولتی و خصوصی و خود سپاه نشان از عزم جدی برای سرعت ساخت و به خدمت گیری این شناورهای جدید است که با رسیدن عمر ناوگان شناورهای رده قدر به میانه دهه سوم عمر خدمتی آنها لزوم آن نیز قابل درک است.

به نظر می‌رسد با افزایش سرعت ساخت تجهیزات جدید برای نیروی دریایی ارتش و سپاه و نیز لزوم تجهیز آنها به سلاح های پدافند هوایی در رده های مختلف قابل به کارگیری در هر کلاس شناوری مورد توجه بیشتر مسئولان و برنامه ریزان قرار دارد و در این مسیر یک مسئله مهم نوع نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امر تخصیص بودجه خواهد بود تا با تکمیل این مسیر، شاهد افزایش بیش از پیش سیادت دریایی در آبهای نزدیک و دور توسط نیروهای دریایی راهبردی کشورمان باشیم.

کدخبر: 728387 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟