آمریکا در جایگاهی نیست که جلوی تجارت مشروع ما را بگیرد/ تصمیمات خوبی برای واردات واکسن کرونا گرفته شد

به گزارش رکنا، سعید خطیب‌زاده امروز( دوشنبه ) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به شکل مجازی برگزار شد، با تبریک هفته دولت گفت: روز هشتم شهریور ماه که روز مبارزه با تروریسم است، یادآور شهادت رییس‌جمهور و نخست‌وزیر ایران توسط یک گروهک تروریستی و ضاله است که امروز در دامن مدعیان دروغین حقوق بشر جای گرفتند.

وی با اشاره به رای اعتماد بی‌سابقه نمایندگان به وزیر امور خارجه جدید ایران، به پیام‌های تبریک وزرای امور خارجه کشورهای مختلف به امیرعبداللهیان اشاره کرد و اظهار داشت: روز پنجشنبه نشست کرونای وزارت امور خارجه برگزار شد. وزیر بهداشت نیز در این جلسه در کنار دیپلمات‌های ارشد حضور داشتند و تصمیمات خوبی برای تسریع واردات و تامین واکسن کرونا گرفته شد که اثرات آن را مردم ایران در هفته‌های بعد خواهند دید.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره حواشی ایجاد شده برای سفر وزیر امور خارجه در نشست بغداد تصریح کرد: در مورد هر اجلاس بین‌المللی، براساس جزییات برگزاری و آمادگی کشورها تصمیم‌گیری می‌شود. اینکه رییس‌جمهور یا وزیر امور خارجه شرکت کنند، بر همین اساس است.

پرداختن به حواشی سفر وزیر خارجه به عراق درست نیست

به گفته خطیب‌زاده، ایران از هر ابتکاری که به صلح و ثبات عراق کمک کند و به نقش منطقه‌ای عراق کمک کند، استقبال می‌کنیم. آیت الله رییسی چندی پیش نیز به عراق سفر کردند و بعدا نیز شرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه امیرعبداللهیان نیز سفر موفقی به بغداد داشتند،خاطرنشان کرد: پرداختن به حواشی که بخواهد متن را کمرنگ کند، درست نیست. این سفر دستاوردهای زیادی داشته است. همگان می‌دانند ایران در عراق و منطقه چه نقشی دارد. اجلاس بغداد در مسیر همگرایی‌های بیشتر بود و همانطور که امیرعبداللهیان گفتند، ما سرنوشتی در منطقه داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در مورد ایران و عربستان گفتگو بیشتری نسبت به سابق انجام نشده است.

ایران از تشکیل دولت فراگیر برای افغانستان استقبال می‌کند

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا ایران طالبان را به رسمیت می‌شناسد؟ گفت: ما ( ایران ) در کنار مردم افغانستان بودیم و خواهیم بود. در بیانیه وزارت امور خارجه هم گفته شد که جان و مال و ناموس افغانستان باید توسط همه گروه‌ها رعایت شود. ما ( ایران ) از تشکیل دولت فراگیر برای افغانستان استقبال می‌کنیم. در این مسیر نیز مسئولیت پذیری دولت آینده افغانستان و عمل به تعهداتش می‌تواند به صلح و ثبات این کشور کمک کند.

وی گفت: ما می‌خواهیم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را ببینیم و سپس ایران و جامعه جهانی در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ایران هیچگاه دست دوستی خود را از ریاض دریغ نکرده

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بن بستی در مذاکرات ایران و عربستان رخ داده که این مذاکرات ادامه پیدا نکرده و یا اینکه ادامه این مذاکرات نیز منتظر ادامه تغییرات در ایران و استقرار دولت جدید است؟ بیان کرد: عربستان همسایه ما در این منطقه است. ما و عربستان نقاط اشتراکی زیادی برای صلح و ثبات در این منطقه داریم. ایران هیچگاه دست دوستی خود را از ریاض دریغ نکرده و هرگاه در عربستان این اراده ایجاد شده است که براساس سازوکار منطقه‌ای عمل کند و در این مسیر حرکتی داشته باشد با استقبال ایران روبرو شده است.

وی تصریح کرد: هیچ بن بستی بین این دو کشور بزرگ نیست که قابل حل نباشد و تنها به اراده سیاسی و به اقدام در پایتخت‌های دو کشور نیاز دارد و این امر می‌تواند کمک کننده باشد.

  یک تصمیم حاکمیتی است که نفت و سوخت خود را به چه کشورها و مشتریانی بفروشیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره ارسال محموله‌های سوخت ایران به لبنان نیز اظهار داشت: چندین بار گفته‌ام. این یک تصمیم حاکمیتی است که نفت و سوخت خود را به چه کشورها و مشتریانی بفروشیم. نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری در جایگاه فراقانونی نیستند که بخواهند جلوی تجارت مشروع را بگیرند.

وی افزود: ما در خصوص اعمال حاکمیت خود بسیار جدی هستیم و همگان دیدند و فکر می‌کنم بدانند که تجارت مشروع در این حوزه جزو بدیهیات اولیه حقوق بین‌الملل است. درباره فروش محموله‌های سوخت خود به لبنان همین مسیر را رفتیم و مادامی که مشتری داشته باشیم و تقاضا باشد، این مسیر و فروش

مذاکرات وین مذاکراتی برای رسیدن به یک متن جدید نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بیان کرد: این گفتگو برای تبریک انتصاب آقای امیرعبداللهیان بود و بورل ابراز علاقه کرد که در اولین فرصت ممکن، ملاقاتی را با آقای امیرعبداللهیان داشته باشد. یکی از موضوعاتی که در آن‌ تمرکز بود، مذاکرات وین است.

خطیب‌زاده گفت: بورل اشاره داشت که می‌داند تغییر و تحولات دولت در ایران در حال وقوع است و طبیعتا باید اجازه دهند این انتقال دموکراتیک صورت بگیرد و در عین حال درخواست داشت که هر چه زودتر این گفت‌وگوها از سر گرفته شود. آقای امیرعبداللهیان نیز ضمن استقبال از ادامه دیپلماسی تأکید کرد آن‌چه باید در این مسیر محقق شود منافع و حقوق حقه مردم ایران است که هم در برجام ذکر شده و هم در گفت‌وگوهای وین به آن اشاره شده است.

تاریخ قطعی مذاکرات منوط به رایزنی‌ها بین همه طرف‌هاست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که پرونده هسته‌ای در کجا قرار است پیگیری شود نیز بیان کرد: مذاکرات وین مذاکراتی برای رسیدن به یک متن جدید نیست. مذاکرات وین برای اطمینان از اجرای برجام طابق النعل بالنعل آنچنان که در برجام آمده و مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ توسط آمریکاست. آن‌چه در وین تا امروز صورت گرفته اطمینان از این مسیر است که اگر آمریکا به تمامی تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت راستی آزمایی شده برگردد، قطعا جمهوری اسلامی ایران موافقت خواهد کرد که آمریکا در اتاق و میز برجام بنشیند و ایران هم اقدامات جبرانی خودش را متوقف خواهد کرد و مطابق برجام تعهدات خود را انجام خواهد داد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: این گفت‌وگوها بیش از این‌که گفت‌وگوهایی منتهی به یک متن جدید باشد، گفت‌وگوهای تکنیکی است که با جزییات فرابخشی با حضور برخی جهات مرتبط در مذاکرات وین انجام شده است و از این پس هم نیز همین طور خواهد بود و به صورت اجماع حاکمیتی پیش خواهد رفت. این‌که پیشانی آن وزارت خارجه و یا جای دیگر باشد، تصمیمی است که طی روزهای آتی اعلام خواهد شد. مهم این است که تاکنون و پس از آن به صورت اجماعی و با تصمیم ملی کارها جلو خواهد رفت.

هیچ نیرویی بیرون از جغرافیای افغانستان حق ندارد درباره آینده این کشور تصمیم بگیرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره طالبان هم گفت: آ‌ن چه در بیانیه وزارت امور خارجه آمده و پیش از این قرائت کردم یک نکته بسیار روشنی است. ما به دنبال این هستیم که خود مردم افغانستان درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند و فکر می‌کنیم هیچ نیرویی بیرون از جغرافیای افغانستان حق ندارد درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: این پیامی است که به همه کشورها و گروه‌ها دادیم که ما باید گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی را تسهیل کنیم و اجازه دهیم یک دولت فراگیر، نه یک دولت اقلیت در مقابل اکثریت و نه یک دولتی که فقط یک گروه در آن باشد یک گروهی که ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان در آن انعکاس معناداری داشته باشد، تنها از این مسیر می‌توانیم دولت فراگیری داشته باشیم.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: طالبان به عنوان یک گروه قطعا بخشی از آینده افغانستان است. تاکنون هم جمهوری اسلامی ایران سیاست تداوم داری را در این خصوص داشته که گفت‌وگوهای بین الافغانی را تسهیل کند و ما آمادگی خود را برای برگزاری دور دوم ابتکار تهران اعلام کردیم و منوط بر این است که همه گروه‌ها بتوانند در آن شرکت داشته باشند.

 درباره امنیت ملی خود با کسی شوخی نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد و مصالحه نمی‌کند. رژیم اشغالگر قدس ریشه تمامی تروریسم و ریشه تمامی خشونت‌ها و تجاوزهایی است که بیش از نیم قرن است در این منطقه اتفاق می‌افتد. تصور نمی‌کنم بر کسی نقش مخرب این رژیم اشغالگر پوشیده باشد.

وی افزود: هر چه آمریکا به این واقعیت بیشتر توجه کند که با تغییر رویکرد سلطه جویانه اش نسبت به این منطقه می‌تواند هم منافع مشروعی در دنیا داشته باشد و هم این‌که این منطقه روی آرامش را ببیند برای کل منطقه و برای منافع خود آمریکا نیز بهتر است.

 باآمریکا هیچ گفتگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نداریم

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به برخی از اظهارات مقامات عراقی در نشست بغداد، آیا قرار است عراق و یا کشوری بین ایران و آمریکا در رابطه با موضوع برجام میانجیگری کند؟ اضافه کرد: برجام نیاز به میانجی ندارد. با آمریکا هیچ گفتگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نداریم. گفت‌وگوها در وین بین ایران و ۱+۴ است. آن‌چه امروز توسط آمریکا صورت گرفته است هنوز تغییری از سوی واشنگتن در رفتار ندیدیم و با همان رفتار و سیاست‌ها دنبال نتیجه بهتر هستند. تنها مسیری که می‌توانند طی کنند. تمامی توافقاتی که در وین صورت گرفته و آن‌چه باقیمانده نشان می‌دهد آنچه باقیمانده به خاطر لجبازی و رفتار غیرمنطقی طرف آمریکایی و غربی است به محضی که تغییر در رفتار دیده شود برجام قابل بازگشت خواهد بود. برجام در فضایی جدا از منطقه پیگیری می‌شود.

ما هیچ وقت برجام را ترک نکردیم و هیچ وقت از آن خارج نشدیم

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین گفت: ما هیچ وقت برجام را ترک نکردیم و هیچ وقت از آن خارج نشدیم این آمریکا بود که برجام را نقض و از آن خارج شد. همه طرف ها در برجام باید به دقت توجه کنند که روزهای آتی روزهای بسیار مهمی است در نحوه صحبت ها و ارائه مواضع و موضع گیری‌‌های دقت کنند. هر اقدامی که سازنده نباشد قطعا مضر گفت‌وگوها در وین است. ایران مطابق رفتار طرف های مقابل تصمیم خود را اتخاذ خواهد کرد. آن‌چه مهم است با همکاری ۱+۴ گفت‌وگوها در وین را از سر بگیریم.

کدخبر: 716200 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟