نامه اعتراضی ایران به رئیس شورای امنیت درباره تهدیدات رژیم اسرائیل

زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت نسبت به تهدیدات رژیم اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران اعتراض کرد.

به گزارش رکنا، متن این نامه به شرح زیر است: من این نامه را پیرو نامه مورخ 23 فروردین 1400 جمهوری اسلامی ایران برای شما می‌نویسم که در آن شما را از اقدام تروریستی رژیم اسرائیل در تأسیسات غنی‌سازی نطنز در 22 فروردین 1400 مطلع کرده بودم. آن اقدام فعالیت این تأسیسات حساس هسته‌ای را که تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظارت گسترده آن است، مختل کرده بود.

نخست وزیر رژیم اسرائیل در مصاحبه اخیر خود، هر چند به طور ضمنی، به حملات پنهان آن به برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران اعتراف و با گستاخی اعلام کرده است، این رژیم به چنین حملاتی ادامه خواهد داد. در پی آن، تهدیدهای بی‌شرمانه دیگری از سوی وزیر دفاع رژیم اسرائیل برای حمله به ایران صورت گرفت و همچنین رئیس ستاد کل این رژیم نیز از برنامه اسرائیل برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران پرده برداشت.

هدف قرار دادن یک مرکز هسته‌ای بسیار حساس حفاظت شده با خطر بالای انتشار بالقوه مواد رادیواکتیو توسط رژیم اسرائیل یک اقدام جنایتکارانه تروریسم هسته‌ای محسوب می‌شود و مصداق روشن دیگری از تداوم نقض حقوق بین‌الملل توسط این رژیم می‌باشد. با توجه به تهدید فزاینده و مداوم تروریسم هسته‌ای رژیم اسرائیل علیه صلح و امنیت بین‌المللی، جامعه بین‌المللی باید چنین اقدامات تروریستی جنایتکارانه‌ای را با شدیدترین لحن ممکن محکوم کند.

همچنین تهدیدهای صریح فوق علیه یک دولت عضو سازمان ملل متحد نقض فاحش حقوق بین الملل، منشور سازمان ملل، بویژه ماده ۲ آن است و بنابراین نباید از سوی جامعه بین المللی و شورای امنیت تحمل گردد.

تنها در کمتر از دو سال، رژیم اسرائیل با نقض ماهوی اصول اساسی حقوق بین الملل، اقدامات ماجراجویانه آشکار و پنهان بی شماری انجام داده است که از جمله شامل اقدامات تروریستی علیه دانشمندان و مراکز هسته ای ایران، حملات علیه کشتی‌های تجاری در منطقه و همچنین حملات پهپادی و هوایی علیه برخی کشورهای منطقه می‌باشد. چنانچه جلوی چنین اقدامات غیرقانونی مداوم و رفتارهای تحریک‌آمیز نظام‌مند و دارای آثار جدی گرفته نشود، بدون شک منطقه را بی ثبات‌تر کرده و صلح و امنیت بین المللی را نیز به خطر خواهد انداخت.

با توجه به سابقه طولانی رژیم اسرائیل در عملیات خرابکارانه علیه فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ما و ترور بزدلانه چند دانشمند هسته ای و دیگر دانشمندان ایرانی در گذشته و همچنین عملیات سایبری مشترک آمریکا و اسرائیل علیه تأسیسات هسته ای ایران با استفاده از بدافزار رایانه ای موسوم به استاکس نت، شورای امنیت باید به مسئولیت‌های خود طبق منشور عمل نموده و اقدامات لازم فوری را برای جلوگیری از تمام سیاستهای بی ثبات کننده و رفتارهای غیرقانونی و در عین حال ماجراجویانه رژیم اسرائیل انجام دهد و آن را در برابر تمام چنین اقداماتی نیز مسئول بشناسد.

در عین حال، جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر اراده قاطع خود در استیفای حقوق مسلم خویش در استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز در تمام جنبه های آن، نسبت به هرگونه محاسبه اشتباه احتمالی یا اقدام ماجراجویانه رژیم اسرائیل هشدار می دهد. همانگونه که در نامه های قبلی ما به شورای امنیت نیز آمده است، جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود بر اساس حقوق بین الملل برای انجام تمام اقدامات لازم جهت حفاظت و دفاع از شهروندان، منافع، تأسیسات و حاکمیت خود در برابر هر گونه اقدامات تروریستی یا اخلالگرانه را محفوظ  می‌دارد.

 

کدخبر: 715509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟