نماینده مردم صومعه سرا : وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پختگی لازم را ندارد

به گزارش رکنا، «سید کاظم دلخوش اباتری» در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته مجلس شورای اسلامی در مخالفت با «حسین باغ گلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نمایندگان مردم ایران امروز دغدغه دارند و دلیل آن این است که مسئول اول اجرایی کشور را به عنوان ناجی خود در مسائل اجرایی و اقتصادی کشور انتخاب کردند و اگر ما مخالفتی می‌کنیم به جهت جوان بودن وزیر پیشنهادی نیست.

نماینده مردم صومعه سرا افزود: بین وزرای پیشنهادی دیگر نیز وزیر جوان هم وجود دارد و اگر مجلس با برخی از افراد مخالفت می‌کند برای این است که می خواهیم برای دولت بهترین‌ها اتفاق بیفتد و سبب شود فرهنگ و اقتصاد مردم بهتر شود. به عبارتی مردم این فرصت را آخرین فرصت خود می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان هیچ مخالفتی با وزیر جوان ندارند، گفت: وزرات آموزش و پرورش خانواده  ۵۰ میلیون نفری است و ما نیز جزو خانواده آموزش و پرورش هستیم. ۱۵ میلیون دانش‌آموز و حدود ۲ میلیون معلم و فرهنگی فرهیخته و بازنشستگان این بخش نشان از خانواده بزرگ آموزش و پرورش دارد که باید نگاه ویژه‌ای به آن شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: حضور حدود ۵۰ میلیون نفر در این خانواده بزرگ آموزش و پرورش سبب شده تا جایگاه ویژه‌ای برای این موضوع باز شود و قرار نیست با این جایگاه در هیات دولت جایگاه پایینی داشته باشد و وزیر پیشنهادی نتواند از منافع این حوزه به درستی دفاع کند.

دلخوش با بیان اینکه مگر افراد پخته آموزش و پرورش نمی‌توانند سکان وزارت آموزش و پرورش را بر عهده بگیرند، گفت: وزیر پیشنهادی از بدنه دولت نیست وحتی رییس جمهوری محترم فرمودند که وزیر پیشنهادی از مهدکودک و دبستان تا دبیرستان تدریس کردند و مربی بودند. اما تا آنجا که من می‌دانم مربی مهدکودک ها مردان نیستند و زنان مسوولیت مربی بودن در مهد کودک‌ها و دبستان‌ ها بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌تواند مشاور مناسبی برای رییس جمهوری و وزرای محسوب شود، گفت: وزارت آموزش و پرورش در زمینه مطالبات فرهنگیان، معلمان و بازنشستگان عملکرد مناسبی نداشته و موفق نبوده است. مجلس قصد دارد به هر میزان که اساتید دانشگاه حق و حقوق دریافت می‌کنند، معلمان نیز از همان میزان حقوق برخوردار شوند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نمی‌تواند در رفع مشکلات و تامین نیاز معلمان عملکرد مناسبی ارائه دهد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در اسناد بالادستی ۱۲۶ شاخص ارائه فرمودند که ۴۸ شاخص برنامه وزیر پیشنهادی با آنها منطبق، ۳۶ شاخص همسو و ۴۲ مورد نیز ذکر نشده است.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس میزان انطباق برنامه‌های وزیر پیشنهادی  با سیاست های کلی نظام و سیاست های رهبری را ۴۹ شاخص عنوان کرد و گفت: از این میان ۲۰ شاخص برنامه تطابق دارد، ۱۶ مورد همسو است و ۱۳ مورد ذکر نشده است. همچنین سند تحول بنیادین ۱۵ شاخص دارد که ۷ مورد منطبق، ۵ مورد همسو و ۳ مورد ذکر نشده است.

نماینده اردبیل: آموزش و پرورش محل آزمون و خطا نیست

 نماینده اردبیل در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: سوابق ایشان با مسئولیتشان تناقض دارد و نباید آموزش و پرورش را به محلی برای آزمون و خطا تبدیل کنیم.

صدیف بدری در مخالفت با صلاحیت حسین باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: امیدواریم مجلس با دقت و سرعت بررسی وزرای پیشنهادی را در دستورکار قرار دهد زیرا جامعه بی صبرانه چشم انتظار تغییرات مثبت در حوزه های مختلف است و مجلس نقشی بی‌بدیل در تشکیل کابینه کارآمد دارد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: جایگاه وزارت آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانه ای پرمخاطب و عریض و طویل بر همگان آشکار و این وزارتخانه مامن سرمایه های فکری جامعه و محل رشد توسعه پایدار است و تردیدی نیست که کوچک ترین اخلال در نظام تعلیم و تربیت کشور می‌تواند بزرگ‌ترین خسارات را متوجه جامعه کند.

بدری با تاکید بر اینکه نگاه دولت به حوزه آموزش و پرورش باید ویژه باشد تا شاهد ثبات و برنامه‌ریزی در آن باشیم، ادامه داد: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش طی دهه اخیر از نظر مدیریتی به وزارتخانه ای بی‌ثبات تبدیل شده و در حال حاضر نیز در انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز به این مهم توجه نشده است البته باغ گلی جوان خوش فکر و با دانشی است اما سوابق بسیار محدود ایشان به هیچ وجه با جایگاه حساس تعلیم و تربیت تناسب ندارد.

بدری با بیان اینکه باغ گلی سابقه اجرایی در حد مدیریت خرد دولتی هم ندارد، گفت: نباید وزارت آموزش و پرورش را به محلی برای آزمون و خطا تبدیل کنیم؛ اظهارات اخیر ایشان در مورد پرداخت حقوق به معلمان و زیر سوال بردن کیفیت آموزش آن‌ها خاطر فرهنگیان را مکرر کرده است.

نماینده اردبیل یادآور شد: آموزش و پرورش با مشکلات زیادی مواجه است، در حال حاضر سهم مدارس دولتی از ده‌ها رتبه برتر کنکور صفر است و باید پاسخ داد که چرا هیچ دانش آموزی از این مدارس موفق به قرار گرفتن در جمع نفرات برتر کنکور نمی شود در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند نباید تفاوتی میان سطح تحصیل در این مدارس باشد.

عملیات روانی و رسانه‌ای علیه «باغگلی» صورت گرفته است

نمایند مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملیات رسانه ای و روانی علیه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش انجام شده است، گفت: برخی به دنبال «اداره پنداری» وزارت آموزش و پرورش هستند.

در ادامه جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته و در جریان بررسی رای اعتماد به «حسین باغگلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، بیژن نوباوه وطن نماینده تهران در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: وضعیت وزارت آموزش و پرورش ناخوشیاندو نابسامان است. آموزش و پرروش دچار چه نقصی است که برنامه های تحولی در این وزارتخانه اجرایی نشده است؟

وی افزود: بعد از انقلاب ۱۵ وزیر و ۵ سرپرست اداره این وزارتخانه را برعهده داشته اند. نجفی با ۹ سال سابقه بیشترین حضور را در وزارت آموزش و پرورش داشته و بقیه وزرا هر کدام حدود ۲سال در این وزارتخانه حضور داشته اند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که ۷۰۰ درصد بودجه این وزارتخانه ارتقا یافته اما مشکلات معیشتی فرهنگیان حل نشده است گفت: مشکل آموزش و پرروش، مشکل معیشتی صرف نیست، مشکل عدم تحول است. ۸۰ میلیون جمعیت کشور با این وزارتخانه سروکار دارند.

نوباوه ادامه داد: میانگین سن وزرای این دولت ۵۲ سال است در حالی که میانگین سن هیئت دولت در اروپا و آمریکا ۳۲ سال است. در سند گام دوم، رهبری بر ضرورت استفاده از نسل چهارم تاکید می کنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد حاضر در این وزارتخانه بر «اداره پنداری» آموزش و پرورش اعتقاد دارند و به دنبال «تحول محوری» نیستند. با این فرمان نمی توان به جایی رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اظهارات دلخوش، گفت: آقای دلخوش هم شوخی کردند. بنده هم مهد کودک داشتم اما همسرم آن را اداره می کردند.

نوباوه گفت: چرا به فردی که برنامه تحولی دارد اعتماد نمی کنید؟ آیا سند ۲۰۳۰ در این وزارتخانه اجرا نشد؟ آیا سند تحول در این وزارتخانه روی زمین نمانده است؟ آیا صندوق فرهنگیان در این وزارتخانه زمین نخورد و دارایی فرهنگیان بر باد نرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از باغگلی سوال کردم که چگونه در کمیسیون آموزش و پرورش صحبت کرده اید که موجب مخالفت اعضای کمیسیون با حضور شما در وزارت آموزش و پرورش شدند؟

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: عملیات رسانه ای و روانی علیه این وزیر پیشنهادی انجام شده است و از طرف برخی رسانه ها هدایت شد. هیچ اعتراضی به برنامه تحولی باغگلی انجام نگرفت و این برنامه مطرح نشد.

کدخبر: 714030 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟