نوبخت: اگر قصوری بوده عذرخواهم/ به‌ دنبال انجام فعالیت‌ های اقتصادی نبودم

محمدباقر نوبخت صبح امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران صحبت کرد. نوبخت گفت: با صداقت عرض می‌کنم که بنده جز حقوقی که به‌عنوان عضو هیئت علمی و از دولت می‌گرفتم هیچ پولی در زندگیم نیامده است و به‌دنبال انجام فعالیت‌های اقتصادی نبوده‌ام.

به گزارش رکنا، محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران درباره کریدور شمال به جنوب با بیان اینکه اگر بار به صورت ریلی حمل شود از آستارا و اگر با کشتی بیاید می‌تواند از انزلی به جزایر جنوبی کشور منتقل شود اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم در این راستا این بود که باید خطوط ریلی را از قزوین به رشت و از رشت به انزلی و در نهایت آستارا می‌بردیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخش قزوین به رشت طولانی‌ترین بخش و نیازمند حفاری کوه‌ها بود افزود: بلندترین پل در همین بخش و در دریاچه پشت سد منجیل احداث شد؛ این مسیر زیبایی‌های بسیار زیادی برای مسافرت دارد و برنامه‌های زیادی برای این مسیر داریم حتی افرادی که قصد  آمدن با ماشین را دارند می‌توانند ماشین‌ها را در قطار بگذارند و به رشت بیایند و از امکانات رفاهی قطار استفاده کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ظرف یک الی دو سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان برای اتصال خط ریلی رشت به انزلی و بندرکاسپین سرمایه‌گذاری کردیم گفت: خوشبختانه کار در مراحل پایانی است و در ماه‌های آینده تکمیل می‌شود؛ در حوزه آستارا قراردادی با جمهوری آذربایجان داشتیم که آن‌ها به‌دلیل تحریم نتوانستند بخش خود را بدهند.

نوبخت با اشاره به اینکه اکنون برای آن قسمت نیز در حال تأمین مالی هستیم تا این کار با سرعت انجام شود و دیگر منتظر کشور همسایه برای انجام این بخش نباشیم خاطرنشان کرد: ان‌شاالله در دولت سیزدهم با تشخیص درستی که از این محور بین‌المللی دارند نسبت به این مسئله دلسوز خواهند بود و آن را به اتمام می‌رسانند.

وی در مورد آزادراه رشت-قزوین با اشاره به اینکه هزار میلیارد تومان برای آزادراه رشت-قزوین پرداخت شد تصریح کرد: این آزادراه اکثراً پل و تونل است و در طی چهار ماه گذشته به دفعات از این پروژه بازدید کردیم لذا تلاش ما بر این بود که پروژه‌های مذکور دارد در دولت کنونی به اتمام برسد.

آنچه که در ظرفیت کاری دولت دوازدهم بود قطعا انجام شد

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه مدیران شایسته دولت سیزدهم به درستی اولویت این پروژه‌ها را می‌دانند اما با توجه به همه این موارد تلاش ما اتمام این پروژه‌ها بود ابراز داشت: به همین جهت تقریباً آنچه که در ظرفیت کاری ما ( دولت دوازدهم ) بود قطعاانجام شده است؛ در ایام تعطیلات گاهاً ده‌ها کیلومتر ترافیک در محور منجیل و رودبار بود و این پروژه تردد را تسهیل می‌کند و برای مردم گیلان و ایران مبارک باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان داشت: موازی این مسیر قطعه دیگری از کرج به سمت چالوس است که البرز را قطع کرده و جنوب را به شمال متصل می‌کند و 5.6 دهم کیلومتر آن را دو روز گذشته افتتاح کردیم البته این اقدامات در همه استان‌ها نظیر مازندران در هراز، بخش کندوان، فیروزکوه و یا برای استان اردبیل نیز اجرا شده است

نوبخت با بیان اینکه بنده سفرات متعددی به اردبیل داشتم تا راه آهن آن آماده کنم اظهار داشت: این‌طور نیست که بنده تنها وظایف خود را در استان گیلان انجام دهم و توجهی به استان‌های دیگر نداشته باشم گیلان نیز حقی دارد و هر آنچه که انجام شده حق مردم گیلان است و حتی بنده کمتر از آنچه که حق مردم بود انجام دادم لذا تلاش ما رسیدگی به همه استان‌ها بود.

به موازات ساختن سدها و پل‌ها ، پروژه مسکن محرومان نیزهدف ما بود

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کار دیگری که به موازات کارهای زیربنای مانند سدها و پل‌ها اجرا شد، پروژه مسکن محرومان بود و هدف ما این بود که در کنار کارهای زیربنایی که زیرساخت‌های توسعه است از محرومین غافل نمانیم به همین جهت در کنار عوامل مذکور که برای پیگیری آن‌ها هر هفته به یک استان سفر می‌کردیم پیمانی بین سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن و کمیته امام خمینی(ره) منعقد شد.

وی با بیان سهمیه گیلان دو هزار واحد مسکن محرومان بود افزود: روز جمعه با اعتبار کمیته امداد هزار و 740 واحد مسکونی و با بنیاد مسکن هزار و 600 واحد را تحویل دادیم؛ در مجموع در سطح کشور 80 هزار واحد مسکن با مشارکت کمیته امداد و 70 هزار بدون مشارکت کمیته امداد تحویل داده شد.

نوبخت با اشاره به عمده اقداماتی که در حوزه پسماند به‌ویژه در استان‌های شمالی در حال انجام است ابراز داشت: بنده استاندار پیشین استان گیلان را مسئول پیگیری این حوزه کردم که کار‌گروهی به صورت هفتگی کار را دنبال می‌کنند؛ بخش‌هایی از اعتباراتی که برای زباله‌سوز، دفن زباله‌ها و شیرابه‌ها در برنامه بود انجام شد و همچنین شهرداری رشت نیز در این زمینه بسیار فعال بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه امیدواریم این طرح به صورت قطعی انجام شود تا مردم به‌ویژه در مسیر سراوان بیشتر از این دچار مشکل نباشند بیان کرد: در مسیر توسعه طرح‌های فاضلاب و ایجاد شبکه آب شرب شهری و روستایی اعتبارات لازم در هر مقطع را پرداخت کردیم.

وی ابراز داشت: طرح‌های مربوط به تصفیه فاضلاب، سدهایی لاستیکی و سد پلرود و شفارود جزو طرح‌هایی هستند که اگر تلاش بیشتری انجام می‌شد می‌‌توانستیم در ماه‌های آینده آن‌ها را افتتاح کنیم اما ترجیح دادیم زمانی آبگیری این سدها انجام شود که بتوانیم بخش‌های بعدی آن را نیز اجرایی کنیم.

نوبخت درباره اقدامات انجام شده برای تجهیز فرودگاه رشت اظهار داشت: ناوبری ما به گونه‌ای است که زمانی که هواپیماها به فرودگاه می‌رسد پوشیده از مه و ابر بوده و جلوی دید لازم را می‌گیرد و برای این کار نیاز به تجهیزاتی داشتیم که آن هم دو ماه پیش افتتاح شد و 50 میلیارد تومان نیز برای فرودگاه رشت و تجهیزات آن اختصاص دادیم.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره کتابخانه مرکزی شهر رشت با اشاره به اینکه این پروژه از سال‌های گذشته شروع شده بود افزود: ساخت این کتابخانه چندین سال متوقف شده بود که ظرف یک یا دو سال گذشته با تزریق اعتبارات انجام شد و امروز ساختمان آن به اتمام رسید.

نوبخت با بیان اینکه بنده از رسانه‌ها که به مراسم افتتاح این کتابخانه دعوت نشدند عذرخواهی می‌کنم گفت: بنده معتقدم این کتابخانه زمانی رسمیت پیدا می کند که کارهای باقی‌مانده چون تجهیزات، قفسه‌بندی کتاب‌ها و مباحث سرمایشی را انجام دهیم که این کار نیز در آینده انجام می‌شود.

معاون رئیس جمهور درباره تجهیزات راهداری استان گیلان افزود: در این زمینه تلاش کردیم تا ماشین‌آلات و تجهیزات را خریداری کنیم و اکنون از نظر ماشین‌آلات راهداری و برف‌روب تقریباً وضعیت خوبی داریم همچنین به درخواست استاندار سابق گیلان مرحوم تابش 600 میلیارد تومان برای تجهیزات در روستاها و طرح هادی اختصاص یافت که این موارد در مجموع برای رفع مشکلات حوادث طبیعی بود.

اعتبارات هزینه‌ای بودجه سال گذشته همیشه تا آخر فروردین قابل استفاده است

وی با اشاره به اینکه شبکه استانی گیلان رسانه مطلوب بنده بوده و به‌شکل مستمر اخبار آن را دنبال می‌کنم اظهار داشت: تجهیزات این رسانه باید به‌روز شود لذا بنده از مدیرکل صدا و سیما استان گیلان و کادر پرتلاش کمال قدردانی را دارم که با پیگیری‌های زیاد اعتبارات لازم برای تجهیز را جذب کردند البته تخصیص اعتبارات ادامه دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تمدید مهلت جذب اعتبارات بودجه سال گذشته گفت: اعتبارات هزینه‌ای بودجه سال گذشته همیشه تا آخر فروردین قابل استفاده است  همچنین اعتبارات سرمایه‌ای نیز تا آخر تیر قابل بهره‌برداری است که این مهلت تا آخر شهریورماه تمدید شد و هر مقدار از اعتبارات باقی‌مانده استان‌ها می‌توانند آن جذب کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در روزهای آینده بنده این مسئولیت را عهده‌دار خواهم بود خاطرنشان کرد: در راستای جذب اعتبارات باقی‌مانده از بودجه سال گذشته برای دستگاه‌ها تلاش می‌کنم برای همه استان‌های کشور به‌ویژه استان گیلان هر اعتباری که لازم است جذب شود تا کار برای مدیران پس از ما سبک شود.

صادقانه برای کشور خدمت کردم و اگر قصوری بوده عذرخواهی می‌کنم

نوبخت در پایان افزود: با عنایت به اینکه ممکن است این مصاحبه آخرین مصاحبه بنده باشد مطالبی را عنوان می‌کنم؛ بنده 8 سال این فرصت را داشتم و به نمایندگی از مردم گیلان تلاش کردم صادقانه برای کشور خدمت کنم و اگر قصوری بوده از مردم عذرخواهی می‌کنم اما تمام تلاشم این بود که در این راستا به مردم خیانت نکنم.

وی با اشاره به اینکه ممکن است گاهی موضوعاتی مطرح شود و از آنجا که بنده فرصتی ندارم که درصورت اظهار برخی از این موضوعات توضیح بدهم عنوان داشت: با صداقت عرض می‌کنم که بنده جز حقوقی که به‌عنوان عضو هیئت علمی و از دولت می‌گرفتم هیچ پولی در زندگیم نیامده است و به‌دنبال انجام فعالیت‌های اقتصادی نبوده‌ام.

نوبخت با بیان اینکه از هفته آینده به دانشگاه بازمی‌گردم و کار معلمی خود را دنبال می‌کنم گفت: به هیچ وجه دنبال هیچ گونه فعالیت اقتصادی نبوده و از این پس نیز نخواهم بود و امیدوارم که خدمتگزار کوچک و نماینده قابل ارائه‌ای از سوی مردم گیلان در سطح ملی می‌بودم و می‌توانستم به همه ایرانیان از طرف گیلانیان خدمت می‌کردم.

کدخبر: 708934 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟