تایوان به سیستم‌های تکنولوژی وتسلیحات نظامی جدید مجهز می شود

به گزارش رکنا به نقل از ریا نووستی، مایکل مک کال همراه هیئتی از نمایندگان کنگره آمریکا از ششم تا دهم خرداد در تایوان به سر می برد، امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی درتلویزیون تایوان در زمینه اهدای تسلیحات نظامی جدید به تایوان اظهارات جالب توجهی کرد.

وی گفته است:« بر خلاف اوکراین، جایی که جنگ بیشتر به صورت درگیری زمینی است، در تایوان بیشتر درگیری‌ها دریایی است. تایوان بر خلاف اوکراین سیستم‌های تکنولوژی وتسلیحاتی جدیدی دریافت خواهد کرد.

هیات آمریکایی امروز (دوشنبه) به حضور رئیس جمهور تایوان، « لای چینگ ته » رسیده‌اند. تحلیف او در 20 می، مطابق با 31 ازدیبهشت صورت گرفت .

چین جزیره تایوان را یکی از استان‌های خود تلقی می‌کند.

گفتنی است ، سوم و چهارم خرداد (23-24 می)، ارتش جمهوری خلق چین در اطراف تایوان رزمایش مشترک زمینی، هوایی، دریایی برگزار کرد که توان رزمی نیروهای نظامی خود را آزمایش کند.

دولت چین بارها اظهار داشته است که چین برای دوباره پیوستن تایوان به چین به صورت صلح‌آمیز هر کاری می‌کند، اما راه حل نظامی را به طور کلی کنار نگذاشته است.

تایوان به سیستم‌های تکنولوژی وتسلیحات نظامی جدید مجهز می شود

پکن، پایتخت چین، جزیرۀ تایوان را بخشی از مناطق داخلی جمهوری خلق چین محسوب می‌کند. با وجود سیاست «چین واحد» و عدم پذیرش استقلال تایوان توسط چین، آمریکا روابط نزدیکی با تای‌په برقرار کرده است و به طور منظم تایوان را تسلیح می‌کند. پکن مسئله تایوان را معمولا حساس‌ترین مسئله دولت چین در ارتباط با واشنگتن اعلام می‌کند.

پیچیدگی وضعیت تایوان پس از دیدار نانسی پلوسی، سخنگوی کنگرۀ آمریکا، از تایوان در آگوست 2022 (مرداد ۱۴۰۱) شدت گرفت. چین که جزیره تایوان را یکی از استان‌های خود تلقی می‌کند این اقدام آمریکا را محکوم کرد و آن را اقدامی در جهت تایید استقلال تایوان در نظر گرفت و در سطح وسیعی رزمایش‌های نظامی انجام داد.

چین بارها به آمریکا هشدار داده است که به سیاست «چین واحد» احترام بگذارد، از فرستادن تسلیحات نظامی به تایوان دست بکشد و از بازپیوستن صلح‌آمیز جزیره به سرزمین اصلی حمایت کند.

 وزارت دفاع چین اظهار داشته است که آمریکا باید فروش تسلیحات به تایوان و دخالت در مسائل داخلی چین را متوقف کند.

روابط رسمی میان دولت مرکزی چین و جزیره‌اش تایوان از سال 1949، پس از اینکه کومینتانگ، جبهه ناسیونالیست‌ها، در جنگ داخلی چین شکست خوردند و به تایوان منتقل شدند متوقف شده است. روابط اقتصادی و غیررسمی آن‌ها از اواخر دهه هشتاد میلادی از سر گرفته شده است. از اوایل دهه نود، دو طرف از طریق راه‌های غیردولتی ارتباط داشته‌اند و پکن در جهت بهبود روابط با تایوان تلاش می‌کند.

کدخبر: 1001725 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟