سید محمد خاتمی دستور داد اما وزارت خارجه عمل نمی کند!

خبر آنلاین در ادامه آورده است ، هاشمی رفسنجانی روز پنجم خرداد در مورد دیدار با سفیر سودان، مشاور وزیر امور خارجه، یک عضو جامعه روحانیت مبارز و رییس ستاد رسیدگی به امور آزادگان نوشته‌است.

مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۵ خرداد ۱۳۸۰ را بخوانید؛

سفیر سودان، برای خداحافظی آمد. بیشتر صحبت‌ها دربارۀ اختلاف آقای [عمر] بشیر، رئیس‌جمهور و حسن ترابی، رئیس‌ مجلس بود که منجر به انحلال مجلس و بازداشت ترابی شده است. تأکید کردم که به خاطر مصالح مردم سودان و اسلام، دست از این نزاع بردارند و همدلی آن دو را عامل تحکیم انقلاب سودان خواندم.

آقای سیداحمد موسوی، [مشاور وزیر امورخارجه] آمد. گزارش تفاهم با آقای سیدحسن نصرالله، [رهبر جنبش حزب‌الله لبنان]، در خصوص واگذاری کارها به حزب‌الله و گرفتن تصفیه حساب را داد و اینکه از او خواسته شده که برای بخشی از کار همکاری‌ کنند. گفت، با آیت‌الله [محمدتقی] بهجت، در خصوص این تصمیمات مشورت داشته است.

آقای [سیدعباس حسینی] قائم‌مقامی آمد. گفت، از عضویت در جامعه روحانیت مبارز دلزده شده و مایل نیست ادامه دهد و نیز از ضررهای جناح‌های افراطی چپ و راست و قدرت‌طلبی‌ها گفت. تصمیم گرفته، برای نجات از شرایط داخلی، مأموریت خارج از ایران بگیرد. آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور]، دستور داده که سمت رایزنی فرهنگی در استرالیا را به او بدهند، اما وزارت امورخارجه که باید تأیید کند، عمل نمی‌کند.

هیئت اجرایی انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان اروپا، آمریکا و اقیانوسیه آمدند و برای راه‌های فعال‌شدن مشورت کردند. در طول ده سال گذشته، نتوانسته‌اند کار مهمی بکنند، با اینکه ۴۰۰ عضو دارند. پیشنهادهایی برای ایجاد تحرک دادم که مورد توجه‌شان قرار گرفت.

آقای [عباسعلی] وکیلی، رئیس ستاد [رسیدگی به امور] آزادگان آمد. گزارشی داد و گفت، در چند سال اخیر، وضع بدتر شده و رئیس‌جمهور، حمایت لازم را ندارد و خواست که از رهبری بخواهیم سمت نمایندگی ولی‌ فقیه را هم به او بدهند؛ مثل بنیاد شهید و نظر خواست در مورد مسئله ادغام ستاد در بنیادهای دیگر ایثارگران که این روزها مطرح است.

در شورای امنیت [سازمان ملل]، انگلیس و آمریکا، نتوانستند پیشنهاد اصلاح برنامه تحریم عراق را به تصویب برسانند. در انگلیس، در جریان انتخابات، اختلاف بر سر پیوستن به پول واحد اروپا - یورو - شدید است؛ حزب کارگر، موافق پیوستن است و حزب محافظه‌کار مخالف. در اندونزی، بحران اوج گرفته و [عبدالرحمن] وحید، [رئیس‌جمهور]، پیشنهاد داده که اختیاراتش را با معاونش، خانم [مگاواتی] سوکارنو تقسیم کند و تهدید به انحلال پارلمان کرده است.

کدخبر: 1001148 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟