دلایل سیل امامزاده داوود چه بود؟

به گزارش رکنا، اما چطور شد که این حادثه باز هم قربانی گرفت و مقصر آن چه کسانی هستند؟ محسن پیرهادی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس که از مناطق سیل زده امامزاده داوود بازدید کرد، در این‌باره می‌گوید: زنجیره‌ای از اهمال‌کاری‌ها سبب افزایش میزان آسیب‌ها و قربانی شدن جمعی از هموطنانمان در سیل منطقه کن و امامزاده داوود شد. او درباره دلایل وقوع این سیل می‌گوید: عدم ‌لایروبی و گابیون‌بندی حریم رودخانه ، عدم‌اعمال مقتدرانه قانون در مورد هشدارها و تعطیلی و تخلیه محل و همینطور توقف یک خودرو در نزدیکی دریچه کانال رودخانه ازجمله عواملی بودند که در کنار هم سبب طغیان سیل شدند و این فاجعه را به‌ بار آوردند. او ادامه می‌دهد: وزارت نیرو و به‌صورت ویژه سازمان منابع طبیعی موظف به لایروبی حریم رودخانه بودند، اما در لایروبی سهل‌انگاری و تعلل داشتند و همین تعلل یکی از علت‌های اصلی خسارت‌بار شدن سیل کن شد؛ چراکه به‌گفته کارشناسان این حوضه در سال۹۸ چون لایروبی مسیر رودخانه به‌موقع انجام شده بود، بارشی که ۵برابر میزان اخیر بود به‌راحتی کنترل و مانع از بروز چنین حادثه‌ای شده بود؛ بنابراین ضروری است که مسئولان شرح دهند چرا سیل امروز که یک‌پنجم سال۹۸ بوده چنین خسارت‌بار شده است؟

او سپس به عامل دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: در کنار سهل‌انگاری سازمان منابع طبیعی برای بستر‌سازی‌ لازم جهت کنترل و مدیریت سیل دلیل دیگری که سبب شکل‌گیری این حادثه شده، عدم‌اعمال قانون است. زمانی که خطری ‌شناسایی و نسبت به وقوع آن هشدار داده می‌شود باید اعمال دقیق و جدی قانون صورت گیرد و دستگاه‌های مربوطه موظف می‌شوند با دادن هشدار جدی به مردم و کسبه منطقه و همچنین تخلیه و مسدود کردن راه‌های منطقه از حضور افراد در این موقعیت جلوگیری کنند، اما متأسفانه اعمال مقتدرانه قانون ازسوی فراجا و به‌طور مشخص راهداری برای منع مردم از حضور در منطقه و حتی خود امامزاده صورت نگرفته بود و مردم غفلت کردند که منجر به تلفات جانی هم شد.

15 قربانی در سیل شرق تهران

بعدازظهر پنجشنبه هر چند 5شهر در شرق استان تهران شاهد جاری‌شدن سیل بودند، اما این روستاهای اطراف حبله‌رود فیروزکوه بودند که شاهد بیشترین خسارت شدند. تا جایی که دیروز مسئولان زیادی ازجمله محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس جمعیت هلال‌احمر، استاندار تهران و وزیر نیرو راهی این منطقه شدند تا از نزدیک میزان آسیب‌دیدگی را بررسی کنند. در این میان، محسن منصوری، استاندار تهران پس از بازدید از منطقه و برگزاری جلسه‌ای برای هماهنگی بین نیروهای امدادی گفت: حدود ۲۰۰نیروی انسانی از هلال احمر فعلا در این منطقه مستقر هستند که درخواست کرده‌ایم این نیروها به ۵۰۰نفر برسند. از سپاه نیز درخواست کردیم که از نواحی مختلف حدود هزار نفر نیروی انسانی به منطقه اعزام کند و از شهرداری‌ها و نیروهای بومی هم استفاده می‌شود. این نیروها باید ساماندهی و شیفت‌بندی شوند و شبانه‌روزی باید فعالیت امدادرسانی انجام شود.

وی ادامه داد: علت تأخیر امداد‌رسانی در این مناطق بسته‌شدن راه‌های دسترسی ‌و ترافیک جاده‌ای بود که پس از عادی‌شدن وضعیت نیروهای کمک‌رسان و دستگاه‌های امدادی موفق به خدمات‌رسانی شدند. هم‌اکنون نیز تلاش می‌کنیم تا با استفاده از ظرفیت تمامی شهرداری‌ها، دستگاه‌های خدماتی و اجرایی و عوامل امدادی استان و شهرستان‌های استان تهران با بسیج امکانات خدمات‌رسانی در فیروزکوه بیشتر و سریع‌تر شود.

به‌گفته استاندار تهران، پنجشنبه‌شب از طریق قطاری که از سمت گرمسار به فیروزکوه می‌آمد، مردم را از منطقه خارج کردیم و اولویت برای ما در این شرایط پیدا‌کردن مفقودین است که همه مجموعه‌ها پای کار هستند.

همچنین مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز گفت: طی عملیات امدادرسانی در منطقه حبله‌رود پیکر ۵نفر دیگر از شهروندان کشف شد که در مجموع تعداد فوتی‌های سیل را به ۱۵نفر افزایش داد. مفقودی سیل نیز 61 نفرند. در شهرستان رودهن نیز طغیان رودخانه سیاه‌کوه باعث جاری‌شدن سیل در این شهر شد که به‌گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، خساراتی به برخی از مزارع و باغات و... وارد کرد و متأسفانه جان یک نفر را نیز گرفت.

در شهرستان دماوند، عمده خسارات ناشی از سیل در روستاهای وسکاره، جورد و آردینه به بار آمد. تا جایی که سیل حدود ۲۰خودرو را در این منطقه با خود برد که ۱۴دستگاه آن خارج شده است. 7دستگاه دیگر نیز احتمالا با جریان آب به سمت سد لار کشانده شده که جست‌وجوها و اقدامات برای خارج کردن آنها نیز ادامه دارد.  به‌گفته رضا طاهرخانی، فرماندار دماوند، با توجه به جاری شدن سیلاب در شهرستان تمام روستاهایی که در بستر رودخانه بودند را به کمک نیروهای امداد، پلیس و بسیج کامل تخلیه کردیم. به مابقی افراد هم هشدارهای لازم درخصوص احتمال وقوع سیل داده شده است.

در شهرستان فیروزکوه، سیل خساراتی به یک منزل مسکونی و یک پل وارد کرد که خوشبختانه آسیب جانی درپی نداشت.

سیل شرق استان تهران باعث مسدود شدن راه‌آهن تهران -شمال شد و به‌گفته مدیر روابط‌عمومی شرکت راه‌آهن ایران، بخشی از خط ریلی تهران-شمال در بلاک زرین دشت -مهاباد با خسارت همراه شده و تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

کدخبر: 808984 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟