از 6 تیر تاکنون 22 سانتی متر آب دریاچه ارومیه تبخیر شد / طی هفته های آینده، جزایر دریاچه ارومیه به سواحل می چسبند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وضعیت دریاچه ارومیه وخیم تر از پیش شده است و اگر هرچه سریع تر پروژه های احیای دریاچه پیگیری نشوند، می تواند ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا را برای همیشه به یک تالاب فصلی تبدیل کند.

از 6 تیر تا کنون 22 سانتی متر تبخیر از آب دریاچه ارومیه داشتیم

حجت جباری ، رئیس مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه، با اعلام آخرین وضعیت این دریاچه به رکنا گفت: آخرین سطح تراز دریاچه ارومیه، 1270/57 متر است که نسبت به 6 تیر ماه، حدود 22 سانتی متر تبخیر داشته است. در این سطح تراز، مساحت دریاچه 2 هزار و 48 کلیلومتر مربع است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، هزار و 294 کیلومتر مربع کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: حجم آب نیز 2/48 میلیارد متر مکعب است که نسبت به زمان مشابه، 1/44 میلیارد متر مکعب کمتر شده است. در سال آبی جاری هم فقط 25 سانتی متر سطح تراز افزایش پیدا کرده بود که نرمال این عدد،حدود 80 سانتی متر تا یک متر است که نشان می دهد امسال میزان بارش بسیار نگران کننده بوده است.

نمی توان آینده خوبی برای دریاچه ارومیه متصور شد

رئیس مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه، در ادامه با تاکید بر اینکه میزان تبخیر سالانه حدودا 70 سانتی متر است، گفت: با این روند، اگر سطح تراز دریاچه ارومیه تا پایان مهرماه، 50 سانتی متر کاهش داشته باشد، سطح تراز دریاچه به رقم 1270/1 خواهد رسید که با این وضعیت، آینده خوبی برای دریاچه ارومیه متصور نیستم.

حجت جباری در ادامه گفت: طی هفته های آتی، کاملا جزایر به سواحل می چسبد. همچنین خروج حیات وحش از جمله گوزن زرد ، قوچ و میش و در نهایت حضور گونه های گوشت خوار و مهاجم به جزایر از دیگر پیامدهای منفی خشک شدن دریاچه است. از طرفی دیگر، دریاچه هم می تواند در قالب کانون گرد و غبار نمکی عمل کند. وقتی دریاچه خشک شود، شب های بسیار سرد و روزهای بسیار گرم را در پی خواهیم داشت. 

وی با تاکید بر اینکه اگر طی سال های آتی، دریاچه آبگیری کامل نشود، گفت: در آینده ممکن است دریاچه را به صورت یک تالاب فصلی داشته باشیم؛ یعنی در فصل زمستان و اوایل بهار دریاچه آبگیری می شود و نهایتا در فصل تابستان خشک می شود و هر سال این روند رخ می دهد.

بهمن ماه، فاز اول پروژه کانی سیب افتتاح می شود

رئیس مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه، گفت: قرار بود 623 میلیون متر مکعب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه منتقل شود. الان حدود 96 درصد امور فاز یک این پروژه پیش رفته است و تا بهمن ماه تمام خواهد شد. در فاز اول این پروژه، قرار بر این است که 300 میلیون متر مکعب آب انتقال داده شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه پروژه انتقال آب 95 میلیون متر مکعبی از سد سیلوه هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است، گفت: اگر این پروژه ها به انضمام تکمیل سیستم های تصفیه فاضلاب شهرهای ارومیه و تبریز به اتمام برسد جمعا چیزی حدود یک میلیارد آب به دریاچه ارومیه تزریق خواهد شد که می تواند مفید نیز باشد. 

کدخبر: 802722 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟