حمله سگ‌های ولگرد و خانگی به9 پاکدشتی

به گزارش رکنا، دکتر رجب زینی‌وند با اعلام این خبر اظهار داشت: طی هفته اخیر، موارد متعددی از مراجعه شهروندان پاکدشتی به دلیل حیوان‌گزیدگی به مراکز درمانی پاکدشت مراجعه کردند به طوری که روز دوشنبه ۶ تیرماه، ۹ مورد که همگی مربوط به حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان بود، به مراکز درمانی مراجعه نمودند.

وی افزود: یکی از این موارد مردی میانسال ساکن خاتون آباد بود که برای مداوای جراحات ناشی از درگیری با سگ به درمانگاه اشرفی اصفهانی پاکدشت مراجعه نموده بود که پس از رهگیری مشخص شد که سگ مهاجم حیوان خانگی بوده و ابتدا به کودک دوساله خانواده که در حال بازی با سگ بود حمله ور شده اما خانواده به دلیل ناآگاهی و سطحی بودن جراحات کودک وی را به مرکز درمانی نیاورده بودند که پس از آموزش والدین مقرر شد تا کودک نیز برای واکسیناسیون علیه بیماری هاری به مرکزبهداشت منتقل گردد .

وی تصریح کرد: ۸ مورد دیگر نیز که به دلیل حمله سگ به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند، پس از انجام درمان‌های اولیه و اقدامات پیشگیرانه، علیه بیماری هاری واکسینه شدند و یک مورد به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان زعیم بستری شد.

حیوان گزیدگی‌های اخیر مربوط به سگ های دارای صاحب و خانگی است

زینی‌وند تأکید کرد: بسیاری موارد از حیوان گزیدگی‌های اخیر مربوط به سگ های دارای صاحب و خانگی است به طوری که بر اساس آمار حیوان گزیدگی ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۱ شهرستان پاکدشت فقط حدود ۲۵ درصد از موارد شناسایی شده مربوط به سگ های ولگرد بوده و ۷۵ درصد دیگر مربوط به سگ‌های دارای صاحب و نگهبان بوده اند .

وی افزود: بر اساس آمار مقایسه‌ای سه ماهه اول سالهای ۱۳۹۹ ، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ، شاهد رشد ۱۵ درصدی سالیانه حیوان‌گزیدگی در شهرستان پاکدشت هستیم که بیشتر آن ها مربوط به مناطق صنعتی و حاشیه شهر است. که این رقم در شهرستان پاکدشت، ۲ برابر حد پیش بینی شده و اعلامی از واحد مبارزه با بیماریهای دانشگاه شهید بهشتی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پاکدشت اظهار داشت: تعداد زیادی از موارد مربوط به حمله حیوان خانگی، در هنگام غذا دادن یا بازی با حیوان رخ می دهد که به دلیل ناآگاهی و بی توجهی افراد، مصدومین برای انجام واکسیناسیون علیه هاری به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: زمان طلایی تزریق واکسن هاری بلافاصله پس از حیوان‌گزیدگی تا ۲۴ ساعت پس از بروز حادثه است در غیر این صورت، بروز بیماری هاری عواقب جبران ناپذیری را برای افراد به همراه دارد.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

کدخبر: 798534 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟