حجم ویدیو: 0.99M | مدت زمان ویدیو: 00:00:56

به گزارش رکنا، عملیات آواربرداری متروپل و جست‌وجوی مفقودشدگان این حادثه که از 10روز پیش آغاز شده، در روزهای اخیر با استفاده از ماشین‌آلات سنگین سرعت بیشتری گرفته است. آنچنان که روز گذشته (چهارشنبه)‌ پیکر یکی دیگر از قربانیان از زیر آوار بیرون کشیده شد تا شمار جانباختگان به 37نفر برسد.

احسان عباسپور، فرماندار ویژه آبادان در این‌باره گفت: ‌با تلاش گروه‌های جست‌وجو پیکر یکی دیگر از شهروندان حادثه متروپل از زیر آوار بیرون کشیده شد و تلاش برای یافتن سایر پیکرهایی که ممکن است هنوز زیر آوار باقی مانده باشند ادامه دارد. در همین حال استاندار خوزستان نیز از تعیین تکلیف سایر پیکرهای احتمالی تا 24ساعت آینده (پنجشنبه) خبر داد. صادق خلیلیان گفت: 4جناح را برای کار آواربرداری آماده کرده بودیم که بخش اول کار به پایان رسید و در حال اتمام بخش دوم کار هستیم.

پس از این مرحله، وارد بخش سوم که تعیین تکلیف باقیمانده ساختمان است خواهیم شد و در ٢۴ساعت آینده تکلیف سایر پیکرهای احتمالی گرفتار در آوار متروپل مشخص خواهد شد.  خلیلیان در ادامه افزود: کارهایی برای پرداخت دیه حادثه‌دیدگان، جانباختگان و کارگران مشغول در این هلدینگ سازماندهی شده است. دفتری تحت نظر دادستان در منطقه آزاد اروند برای مراجعات مردمی مشخص شده و با توجه به اینکه دادستانی کلیه اموال مالک متروپل را توقیف کرده است، بنابراین همه اموال جهت پرداخت خسارات محفوظ باقی می‌ماند.

آواربرداری به روایت فرمانده عملیات

از سوی دیگر قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل آتش‌نشانی تهران که فرماندهی عملیات آواربرداری متروپل را برعهده دارد، گفت: عملیات آواربرداری ‌متروپل ‌به مراحل پایانی نزدیک شده است. وجود میلگرد، تیرآهن ‌و مصالح ساختمانی سنگین در این سازه عملیات آواربرداری را دشوار کرده ولی با کار شبانه‌روزی این عملیات رو به پایان است.

او ادامه داد: مقاوم‌سازی باقیمانده سازه سرعت آواربرداری را شتاب داد و عملیات ‌با ایمنی بیشتری ادامه دارد. اما  احتمال وجود اجساد زیر آوار، تیم‌های امدادی را مجبور کرده با دقت عملیات را انجام دهند و‌ هر جا که آثاری از اجساد مشاهده شود ادامه کار به‌صورت دستی انجام می‌شود. اگر در انجام عملیات مشکل خاصی به‌وجود نیاید در 2 یا 3روز آینده جست‌وجوی مفقودان این حادثه به اتمام می‌رسد و وارد مرحله بعد که جمع‌آوری و پاکسازی سازه است می‌شویم. محمدی در ادامه گفت: پیچیده‌ترین عملیات بعد از حادثه پلاسکو ، اینجا در آواربرداری متروپل بوده و خوشبختانه تاکنون هیچ حادثه‌ای برای نیرو‌های امداد و نجات پیش نیامده است.

رسیدگی خارج از نوبت به پرونده متروپل

در این مدت یکی از خواسته‌های خانواده‌های حادثه‌دیدگان برخورد با مقصران ریزش متروپل بود. صادق جعفری‌چنگی، دادستان عمومی و انقلاب خوزستان گفت: پرونده حادثه متروپل به‌صورت فوق‌العاده و در دادگستری مرکز استان خوزستان در ابعاد مختلف با انتخاب قاضی و شعبه‌ویژه و خارج از نوبت در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: پرداخت دیه از طریق شرکت‌های بیمه‌ای که ساختمان متروپل را پوشش داده‌اند به‌صورت خارج از نوبت توسط دادگستری و شورای حل اختلاف استان خوزستان، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در این ستاد انجام می‌شود. همچنین جبران خسارات واردشده و پرداخت غرامت به کارگرانی که در ساختمان متروپل مشغول به‌کار بودند و پیگیری بیکاری کارگرانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند از طریق اداره کار انجام خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب خوزستان در ادامه گفت: از سوی دادگستری مرکز استان خوزستان نیز در خصوص ضبط اموال مقصران و مسببان حادثه، اقدامات اولیه صورت گرفته و کار به‌صورت فوق‌العاده در حال پیگیری است. تاکنون ۱۳نفر دستگیر شده‌اند و این افراد کسانی هستند که در حادثه متروپل کوتاهی و یا ترک فعل داشته‌اند و اکنون تحقیقات درخصوص میزان جرم این افراد ادامه دارد.

کدخبر: 787517 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟