پرحادثه ترین اردیبهشت ایران / ثبت 960 زلزله هولناک

مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، گزارش ماهانه زمین‌لرزه‌ها را منتشر می‌کند که طبق آخرین آمار، همه زلزله های کشور و نواحی همجوار در دی ۱۴۰۰ را منتشر کرده است.

بیشترین زمین لرزه در چه ماهی ثبت شد؟

به گزارش رکنا، در دی ۱۴۰۰، تعداد ۶۲۷ زمین لرزه در کشور و نواحی همجوار ثبت شده که بزرگترین زلزله در ۲۵ دی به بزرگی ۵.۱ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین ساعت ۱۷.۰۵ حوالی سیرچ استان کرمان به ثبت رسیده است.

در این ماه استان خراسان رضوی با ۸۶، کرمان با ۷۳ و اصفهان با ۵۸ زمین لرزه بیشترین تعداد را میان استان‌های کشور داشتند. در طول این مدت، ۱۱ زمین‌لرزه در استان تهران ثبت شد که بزرگترین آن ۳.۵ ریشتر در حوالی ارجمند توابع شهرستان فیروزکوه رخ داد.

پس از وقوع زلزله سیرچ استان کرمان؛ ۵ تیم امدادی و داوطلب خانه هلال در شهر‌های گلباف، شهداد و سیرچ برای ارزیابی مناطق وارد عمل شدند که طبق گزارشات آن‌ها در روستا‌های جوشان، حسن آباد، پوزه کوه، چارفرسخ، فوسک و کشوتیه هیچ گونه خساراتی رخ نداده بود.

همچنین سخنگوی اورژانس کشور بعد از زمین‌لرزه کرمان از اعزام ۴ تیم فوریت‌های پزشکی و آماده باش آمبولانس‌ها و بالگر‌دهای اورژانس در استان کرمان خبر داد. این حادثه ۲ مصدوم داشت که مصدوم اول در اثر فرار در زمان وقوع زلزله و از ناحیه مچ پا دچار پیچ خوردگی شده بود و مصدوم دوم به دلیل سقوط یک قطعه سنگ نما از ناحیه قفسه سینه دچار مصدومیت شد.

تعداد زمین لرزه‌ها به تفکیک بزرگی شامل ۲ زلزله با محدوده بزرگی بین ۵ تا ۶ ریشتر، ۱۲ زلزله با محدوده بزرگی بین ۴ تا ۵ ریشتر، ۷۲ زلزله با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر و ۵۴۱ زلزله کمتر از ۳ ریشتر به ثبت رسیده که در مجموع ۶۲۷ مورد به حساب می‌آیند.

در فروردین ۱۴۰۰، تعداد ۸۲۵ زمین لرزه ثبت شد که بزرگترین آن در ۲۹ فروردین با بزرگی ۵.۹ ریشتر حوالی بندر گناوه واقع در استان بوشهر بوده است.

در اردیبهشت ۱۴۰۰، تعداد ۹۶۰ زمین لرزه ثبت شد که بزرگترین آن در ۲۷ اردیبهشت با بزرگی ۵.۵ ریشتر حوالی سنخواست واقع در استان خراسان شمالی بوده است.

در خرداد ۱۴۰۰، تعداد ۸۵۰ زمین لرزه ثبت شد که بزرگترین آن در ۱۶ خرداد با بزرگی ۵.۲ ریشتر حوالی صالح آباد واقع در استان ایلام بوده است.

در تیر ۱۴۰۰، تعداد ۶۸۰ زمین لرزه ثبت شد که بزرگترین آن در ۲۷ تیر با بزرگی ۵.۶ ریشتر حوالی شبانکاره واقع در استان بوشهر بوده است.

در مرداد ۱۴۰۰، تعداد ۶۴۵ زمین لرزه ثبت شده که بزرگترین آن در ۲۱ مرداد با بزرگی ۴.۹ ریشتر حوالی عنبرآباد واقع در استان کرمان بوده است.

در شهریور ۱۴۰۰، تعداد ۷۷۰ زمین لرزه ثبت شد که بزرگترین آن در ۲۲ شهریور با بزرگی ۵.۲ ریشتر حوالی قوچان واقع در استان خراسان رضوی بوده است.

در مهر ۱۴۰۰، تعداد ۷۴۰ زمین لرزه ثبت شد که بزرگترین آن در ۱۲ مهر با بزرگی ۵.۸ ریشتر حوالی قلعه خواجه واقع در استان خوزستان بوده است.

در آبان ۱۴۰۰، تعداد ۷۸۶ زمین لرزه ثبت شد که بزرگترین آن در ۲۳ آبان با بزرگی ۶.۳ ریشتر حوالی فین واقع در استان هرمزگان بوده است.

در آذر ۱۴۰۰، تعداد ۷۱۰ زمین لرزه ثبت شد که بزرگترین آن در ۲۳ آذر با بزرگی ۵.۱ حوالی مسجد حضرت ابوالفضل استان سیستان و بلوچستان بوده است.

کدخبر: 767632 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟