بازگشت پشه خطرناک به جنوب ایران / آماده باش در بندرعباس + فیلم پاکسازی
حجم ویدیو: 23.72M | مدت زمان ویدیو: 00:03:15

 حدود دو سال قبل و در شهرستان بندرلنگه در غرب هرمزگان برای اولین بار نام پشه آئدس بر سر زبان‌ها افتاد اما با مجموعه اقدامات فوری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و استانداری این استان، تا روزهای اخیر دیگر خبری از این پشه موذی و خطرناک نبود.

به گزارش رکنا، پشه‌ای که عامل یک بیماری ویروسی به نام تب دِنگی (به انگلیسی: Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است. مبتلایان به این بیماری دچار تب استخوان سوزی می‌شوند که از شدت درد به تب استخوان شکن نیز مشهور است.

مشاهده پشه و زنده ‌گیری آن در برخی محلات بندرعباس

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: عوامل بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اخیرا این پشه را در مناطق و محلاتی از شهر بندرعباس مشاهده کرده‌اند و حتی این حشره زنده‌گیری نیز شده است تا بر روی آن آزمایشات تشخیصی و سطح آلودگی صورت گیرد.

سم‌پاشی و مه‌پاشی خانه به خانه در برخی محلات برای کشتن این پشه

از روز جمعه 5 آذر ماه انجام عملیات گسترده سم‌پاشی و مه‌پاشی برای ضدعفونی و کشتن این حشره خطرناک در چند محله بندرعباس که در آن دیده شده، آغاز شد و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مردم خواسته شده تا مراقب باشند.

نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تأکید کرده که این حشره آبدوست است و در مجاورت با آب تخلیه کولرهای گازی، بشقاب‌ها و ظروف زیر گلدان‌ها و محل‌های مرطوب و آب‌های مانده زندگی و تخم‌ریزی می‌کند و مردم اگر اندکی در این زمینه هشیاری خود را حفظ کرده و محل‌های احتمالی را ضدعفونی کنند، امکان رشد و نمو این حشره سلب می‌شود.

آیا ویروسی در پشه‌های زنده‌گیری شده وجود داشته است؟

فاطمه نوروزیان در پاسخ این سوال نیز می‌گوید: پشه "آئدس" در هرمزگان اگر چه دیده و زنده‌گیری شده اما حامل ویروسی نبوده‌اند اما مردم بدانند که این پشه‌ها می‌توانند ناقل سه بیماری ویروسی خطرناک  «تب دنگی» ، «چیکونگونیا» و «زیکا» باشند.

وی درباره محل کشف این پشه‌های زنده‌گیری شده نیز می‌گوید: همکاران بهداشت محیط ما این 4 پشه را از لاستیک‌های درون یک آپاراتی زنده‌گیری کرده‌اند و به احتمال قوی این پشه در آب محبوس شده در میان تایرها رشد و نمو می‌کرده‌اند.

مردم چه کنند؟

حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این زمینه از مردم خواسته تا پنجره‌های منازل خود را به توری مجهز کنند و از سوی دیگر محل‌های احتمالی برای رشد و نمو این حشره آب‌دوست را خشک و تمیز نگاه دارند و حدالامکان در این روزها با عوامل اجرایی بهداشت محیط در بندرعباس همکاری کرده و به آنها در امر مه‌پاشی و سمپاشی کمک کنند و در صورت مشاهده موردی از این پشه‌ها بلافاصله مرکز بهداشت شهرستان را مطلع سازند.

علائم تب دنگی چیست؟

اگر چه هنوز موردی از ابتلا به این بیماری در هرمزگان مشاهده نشده اما خوب است بدانید که تب دنگی عفونتی است که توسط ویروس دنگی ایجاد می‌شود. پشه‌ها عوامل منتقل‌کننده (یا پخش‌کننده) این ویروس هستند. تب دنگی به عنوان «تب استخوان شکن» نیز شناخته می‌شود، چرا که به دلیل درد شدید حاصل از آن بیمار تصور می‌کند استخوان‌هایش در حال شکستن هستند.

 نشانه‌های تب دنگی شامل تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک و درد در ماهیچه‌ها و مفاصل است و ممکن است تب دنگی در تعداد کمی از بیماران به یکی از دو گونه خطرناک و کشنده تبدیل شود.

 زهرا کوهی حاجی‌آبادی

کدخبر: 746496 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟