عکس 3 زن هرمزگانی که سیل طغیانگر آنها را بلعید / مرگ همزمان 3 مادر

28 مردادماه، مردم دو روستای گردیوالان و دوگنویر در شهرستان بشاگرد استان هرمزگان ، دور هم جمع شدند تا در حسینیه گردیوالان برای امام حسین(ع) عزاداری کرده و از مهمانان‌شان پذیرایی کنند، غافل از این‌که تا ساعاتی دیگر، سیلاب شدید جاری شده و جان سه نفر از اهالی هر دو روستا را گرفته و علاوه بر امام حسین‌(ع)، عزادار عزیزان خود نیز خواهند بود. «از آن سیلاب جان سالم به‌در بردن کار هیچ‌کس نبود.

خیلی وحشتناک بود و هر چه سر راهش بود، با خودش می‌برد.» اینها صحبت‌های برخی از اهالی روستای گردیوالان است که از نزدیک شاهد جاری شدن سیل خروشان در رودخانه گردیوالان بودند. آنها تلاش زیادی کردند تا سه زنی که گرفتار امواج خشمگین سیلاب شده بودند را نجات دهند اما نتوانستند و هر سه غرق شدند.

سیل 3 زن روستایی را کشت

به گزرش رکنا، اصغر آبتین، دهیار روستای دوگنویر که مادر 70 ساله‌اش به نام صیدی معتمدی را در اثر سیلاب از دست داده است، در مورد این می‌گوید: «آن روز، عاشورا بود و مردم روستاهای گردیوالان و دوگنویر با هم به حسینیه گردیوالان که نزدیک روستای گردیوالان است، رفتند تا در مراسم شرکت کنند. من و مادرم هم به این مراسم رفته بودیم. پس از پایان مراسم، صرف ناهار و تعطیل شدن حسینیه، همگی به سمت روستاهای خود حرکت کردند. بعضی‌ها با ماشین بودند و عده‌ای هم پای پیاده برگشتند، چون حسینیه فاصله زیادی با روستای همجوار ندارد. مادرم جلوتر از من به روستای‌مان برگشت اما من در حسینیه ماندم تا در کارها به بقیه کمک کنم. از چند روز قبل بارندگی وجود داشت اما آن روز بارندگی خیلی شدیدتر شده بود. کارهایم که تمام شد، از حسینیه به خانه برگشتم و دیدم که مادرم کنار نوه‌هایش نشسته بود و با آنها صحبت می‌کرد. من هم مشغول کارهایم شدم. بعدازظهر بود که ناگهان دیدم عده زیادی از روستاییان از زن و مرد و بچه کنار رودخانه با اضطراب و نگرانی می‌دوند.»

مرگ تلخ 3 زن در سیل

آبتین که نگران همهمه مردم شده بود، از روستاییان پرسید که چه اتفاقی افتاده است، آنها هم گفتند دو نفر از روستای گردیوالان و یک نفر از روستای دوگنویر گرفتار سیلاب شده‌اند: «به من گفتند یکی از کسانی‌که گرفتار سیلاب شده، مادرم است. من باور نکردم و گفتم چطور ممکن است؟ من مادرم را در خانه دیدم که کنار نوه‌هایش نشسته بود. چطور ممکن است مادرم باشد؟ با نگرانی از اهالی خانه سراغ مادرم را گرفتم. از نوه‌ها پرسیدم مادربزرگ‌تان کجاست؟ گفتند وقتی بارندگی تمام شد، مادربزرگ گفت به زمین‌های کشاورزی می‌رود تا بزها و گوسفندها زمین را خراب نکنند. مادرم آن روز به من نگفت می‌خواهد به زمین کشاورزی برود. مادرم و آن دو خانم موقعی که می‌خواستند از رودخانه عبور کنند، ناگهان از دو طرف در محاصره سیلاب قرار گرفتند. چند نفر از افرادی که در حسینیه بودند، متوجه گرفتار شدن آنها در سیلاب رودخانه شدند و تصمیم گرفتند نجاتشان دهند اما شدت سیل به حدی بود که از هیچ‌کس کاری برنمی‌آمد و متاسفانه هر سه نفر غرق شدند. پس از شش ساعت جست‌وجو توسط اهالی روستا، اجساد آن دو زن جوان حدود 600 متر پایین‌تر از روستای دوگنویر و جسد مادرم نیز، هفت‌هشت کیلومتر پایین از روستای زمین حسن پیدا شد.»

دهیار روستای دوگنویر درباره شرایط روستا در زمان سیلاب گفت: «سیلاب که آمد، ما نه برق داشتیم و نه آنتن. وضعیت بسیار سختی بود اما با همان شرایط سعی کردیم گمشده‌های‌مان را در سیلاب پیدا کنیم.»

مریم شهسواری 27 ساله و مریم فردوسی 20 ساله هر دو اهل روستای گردیوالان بودند که در اثر جاری شدن سیلاب جان خود را از دست دادند. محمد فردوسی، پسرخاله آنها درباره این حادثه توضیح می‌دهد: «ساعت چهار بارندگی شروع شد. من متوجه نشدم دخترخاله‌‌هایم چه زمانی از خانه بیرون رفتند اما گفتند که مادربزرگ‌مان در زمین کشاورزی است و چون تا الان برنگشته است، دنبالش می‌رویم. طبق گفته یکی از پسرخاله‌هایم و برخی شاهدان، وقتی دخترخاله‌هایم به رودخانه رسیدند، متوجه خانم پیری شدند که وسط رودخانه گیر کرده بود. وقتی برای کمک به آن خانم وارد رودخانه شدند، ناگهان شدت آب زیاد شد و هر سه گرفتار پنج‌شش متر آب شدند. پسرخاله‌ام که شاهد حادثه بود، سعی کرد به آنها کمک کند اما موفق نشد.»

کدخبر: 714298 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟