فضانورد روانی ایستگاه فضایی را سوراخ سوراخ کرد

ماژول نائوکا روسیه ماه گذشته با اتصال خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی باعث تغییر جهت آن شد. این موضوع برای جامعه جهانی خوشایند نبود و حجم زیادی از اخبار بد به سمت برنامه فضایی این کشور روانه شد. منتقدان می‌خواستند بدانند که آیا روسیه قابل اعتماد است و آیا ناسا باید به فعالیت خود با این کشور ادامه دهد یا خیر. اکنون روسیه در پاسخ به این موضوع، اتهاماتی علیه ناسا مطرح کرده است که اگرچه به نظر می‌رسد شواهد کمی برای اثبات آن‌ها ندارد.

به گزارش رکنا، طبق گفته‌ی خبرگزاری روسی تاس(TASS)، سرنا انون-چنسلر(Serena Auñón-Chancellor) در سال ۲۰۱۸  زمانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده دچار بحران روحی شده و برای بازگشت سریع‌تر به زمین به ماژول روسی آسیب زده است.

طبق این گزارش، اوون-چنسلر یک "بحران حاد روانی" را در نتیجه‌ بیماری ترومبوز سیاهرگی عمقی تجربه می‌کرد و به گفته‌ی تاس این موضوع باعث شد که او چندین سوراخ در دیواره‌ی ماژول روسی ایجاد کند تا زودتر به زمین برگردد.

این اتهامات جدی است و نیازمند شواهدی محکم برای اثبات است اما تنها شواهدی که تاس ارائه می‌کند اتهاماتی است که از سوی یک منبع ناشناس روسکاسموس مطرح می‌شود و اسناد مشخصی مبنی بر عدم ضبط آن‌ چه اتفاق افتاده توسط یکی از دوربین‌ها نیز وجود دارد.

تاس همچنین ادعا می‌کند که "آمریکایی‌ها" از انجام تست دروغ‌سنجی امتناع کردند این درحالی است که بیشتر متخصصان معتقدند این تست‌ها در تشخیص دروغ موثر نیستند.

اتفاقی که برای یکی از ماژول‌های روسیه در سال ۲۰۱۸ رخ داد حقیقت دارد و سخنگوی آژانس فضایی روسیه ادعا کرد که شواهدی از تلاش برای سوراخ کردن دیواره‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی یافته‌اند.

روسیه دو فضانورد نیز برای بررسی این حفره‌های ایجاد شده فرستاد.

 دو نظریه در این مورد وجود دارد: این احتمال وجود دارد که زباله‌های فضایی یا قطعات کوچکی از میکروشهاب‌سنگ‌ها به دیواره‌ی خارجی ایستگاه فضایی آسیب زده باشند و یا یک مهندس روسی در زمین تلاش کرده تا به سرعت با یک چسب روی حفره‌ها را بپوشاند و بر بی دقتی خود سرپوش بگذارد.

اما اکنون به نظر می‌رسد خبرگزاری دولتی روسیه از ابهاماتی که حول این اتفاق وجود داشته است برای انتقاد از ناسا پس از حادثه‌ای که ماژول نائوکا ایجاد کرد، استفاده می‌کند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی

کدخبر: 712755 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟