پرداخت روزانه ۱۱۰ میلیارد تومان خسارت توسط بیمه ایران/ منعی برای بیمه های استانی نداریم

به گزارش رکنا، علی استاد هاشمی ، در نشست خبری که بعد از ظهر امروز در تبریز برگزار شد، با بیان اینکه گفته می شود صنعت بیمه در جایگاه اقتصادی کشور نقشی ندارد صحیح نیست گفت: در بیمه دو بحث کلی وجود دارد، بحث اول جمع آوری ریسک از کل صنعت و اقتصاد و بحث دوم کمک به تامین مالی یا به نوعی سرمایه گذاری در اقتصاد یعنی وارد شدن در اقتصاد واقعی.

وی با بیان اینکه قدمت بیمه در ایران بیش از ۸۰ سال است و در حال حاضر ۴۱ شرکت در این حوزه فعالیت دارند افزود: تقریبا در حال حاضر تمام صنایع بزرگ ایران زیر پوشش بیمه هستند، درست است مقداری کم بیمه گی داریم و دلیل آن هم تحریم های اعمال شده است اما تمام ناوگان هوایی، تمام کشتی ها، تمام پالایشگاه های کشور زیر پوشش بیمه قرار دارند.

هاشمی ادامه داد: در بحث های خانگی هم کم بیمه گی داریم که این کم بیمه گی ناشی از ضعف اقتصادی بیمه نیست و باید مردم را در این امر ترغیب و آگاه سازی فرهنگی را اعمال نماییم.

وی با اشاره به اینکه در دوره ای که تحریم ها برداشته شد، شرکت های خارجی بیمه مطرح دنیا استقبال شدیدی نشان دادند که با بیمه های ایرانی مشارکت نمایند و سهام آنان را بخرند افزود: اما متاسفانه دوباره با اعمال تحریم ها همگی آنان عقب رفته اند و در حال حاضر هم اگر بخواهیم با شرکت های خارجی قرارداد ببندیم تحریم ها مانع می شوند.

هاشمی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیمه زنان خانه دار گفت: در صنعت بیمه معمولا باید تقاضایی برای یک محصولی وجود داشته باشد و به سازمان بیمه منعکس شود و ما بر اساس قانون، بیمه ای را برای آن تعریف نماییم.

اصلا منعی برای بیمه های استانی نداریم

رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه ما اصلا منعی برای بیمه های استانی نداریم ادامه داد: اما نقطه ای که وجود دارد این است که در حال حاضر حدود ۴۱ شرکت بیمه ای فعال داریم و در دولت جدید هم هشت شرکت جدید تاسیس کردیم که با این حال به نظر می رسد دیگر نیازی به تأسیس شرکت جدید نباشد. اما مهم این است که شرکت های ما بتوانند نیازهای استان را برآورده نمایند.

وی مردمی ترین صنعت را صنعت بیمه عنوان کرد و ادامه داد: خود مردم حق بیمه پرداخت می کنند و در مواقع لازم، خسارت خود را از همین بیمه دریافت می کنند در واقع ماهیت صنعت بیمه، یک صنعت خدمت رسان است.

هاشمی افزود: در ۹ ماهه امسال حق بیمه تولیدی حدود ۲۰۰ همت شده است که خسارت پرداختی در همین مدت زمان حدود ۱۰۷ همت است.

هاشمی با بیان اینکه حدود ۸۶ درصد موتورسیکلت ها بیمه شخص ثالث ندارند افزود: بیشترین حجم پرداخت خسارت ها در موتورسیکلت هایی است که بیمه شخص ثالث ندارند. خرید بیمه نامه های صفر کیلومتر ۲۰ درصد تخفیف دارند.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: الان بیمه ایران روزانه ۱۱۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت می کند. واقعا در صنعت بیمه با دست باز خسارت ها را پرداخت می کنیم.

وی اظهار داشت: طی قراردادی که با پلیس راهور بسته شد، از آذرماه امسال کروکی آنلاین را در سراسر کشور زیر کار بردیم. حداکثر زمانی که طول می کشد تا کروکی به صورت برخط به بیمه ارسال شود دو ساعت است. و تلاش داریم تا نوروز ۱۴۰۳ تمام مشکلات این حوزه برطرف شود.

هاشمی ادامه داد: حدود هشت هزار تبلت برای افسرهای پلیس مورد نیاز است که تا به الان پنج هزار تبلت را تهیه کردیم.

زیان ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی بیمه

در ادامه این نشست، محسن پورکیانی، رییس سندیکای بیمه گران ایران، با بیان اینکه یکی از مشکلات صنعت بیمه مشکل فرهنگ سازی است تصریح کرد: یکی از عواملی که باعث شده ضریب نفوذ بیمه رشد خوبی نداشته باشد، همین ضعف فرهنگ سازی است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه روز به روز هزینه های زیادی بر بیمه تحمیل می شود و از طرفی هم سود شرکت های بیمه کم تر می شود، افزود: یکی از عوامل تورم است؛ به عنوان مثال در طی ۱۳ سال گذشته، ۳۵۰ درصد نرخ دیه رشد کرده، اما حق بیمه تنها ۲۹۹ درصد رشد داشته است که همین امر باعث شده صنعت بیمه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان زیان داشته باشد.

پورکیانی ادامه داد: در طول تاریخ بیمه، بزرگ ترین خسارت ، شرکت بوعلی بوده است که خسارت آن ۹۰ میلیون یورو بود.

خبرنگار: فاطمه قلی پور گنجه لو

کدخبر: 976109 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟