تشدید خشکسالی در چهارمین سال خشک متوالی ایران + جدول

به گزارش رکنا به نقل از تسنیم، در 106 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه تا شانزدهم دی‌ماه 1402) در مجموع 5 میلیارد و 270 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 5 میلیارد و 400 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 3 درصدی داشته است.

این برای نخستین بار در سال آبی جاری است که میزان تجمعی ورودی آب به سدهای کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل منفی شده، این مسئله نشان می‌دهد درحالی که ورودی آب به سدهای کشور در پاییز رشد داشته، این میزان در هفته‌های آغازین زمستان به‌حدی کاهشی بوده که آمار مثبت پاییز را نیز به‌صورت تجمعی، منفی کرده است.

نکته مهم اینجاست که سال آبی گذشته که میزان ورودی آب به سدها نسبت به آن 3درصد کمتر است، سالی خشک و کم‌بارش بوده و این نشان‌دهنده تشدید خشکسالی در چهارمین سال خشک متوالی ایران است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، 6 میلیارد و 890 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی 5 میلیارد و 710 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، 21 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

درحال حاضر با وجود 20 میلیارد و 80 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، 40 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 60 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز شانزدهم دی‌ماه 1401 بالغ بر 18 میلیارد و 810 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد 7 درصدی در این بخش است.

وضعیت سدهای کشور

کدخبر: 961548 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟