وزارت جهاد کشاورزی هیچ برنامه ای برای الگو کشت ندارد / آمار‌های بخش کشاورزی واقعی نیست!

به گزارش رکنا؛ در اولین روز کاری مجلس شورای اسلامی در هفته جاری موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در تذکری به وزیر کشاورزی در خصوص فاسد شدن ۵۰۰ تن از پیاز‌های کشاورزان در انبار‌ها ابراز نگرانی کرد و از وزیر خواست تا تعرفه را اصلاح کند تا بتوان این محصول را صادر کرد.

صادرات پیاز بعد از کشت بهاره ممنوع شد اما با فشار کمیسیون کشاورزی درآبان ماه صادرات آن آزاد شد اما کمتر از یک ماه بعد وزارت جهاد کشاورزی عوارض ۱۰۰ درصدی برای صادرات این کالا تعیین کرد. سال گذشته نیز در همین ماه عوارض ۱۸۰ درصدی برای این محصول اعمال شد.

با کاهش ارزش پول ملی و تفاوت قیمت ارز در بازار رسمی و آزاد اولویت تمام تولید‌کنندگان در تمامی حوزه‌ها صادرات است به طوریکه ماه گذشته صیفی کاران و بازرگانان ترجیح دادند به جای تأمین بازار داخل محصول گوج فرنگی خود را به عراق صادر کنند. این تفاوت قیمتی سبب شده که حتی با وجود عوارض ۵۰ درصدی باز هم صرفه در صادارت باشد. این بازی صدور بخشنامه‌های لغو و آزاد‌سازی محصولات کشاورزی در دهه های اخیر همیشه وجود داشته است و باعث آسیب‌های زیادی به کشاورزان، بازرگانان و در نهایت مصرف‌کنندگان شده است.

مسعود اسدی رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی در گفتگو با رکنا در خصوص اعمال تعرفه بر محصولات کشاورزی و بخشنامه‌های یک شبه گفت: متأسفانه وزارت کشاورزی نتوانسته مهمترین وظیفه خود در قبال نظام و کشاورزان را انجام دهد.این مسأله فقط در خصوص پیاز نیست، دفعه قبل گوجه فرنگی بود، امروز پیاز، احتمالاً چند روز دیگر سیب زمینی است.

وی ادامه داد: نیکبخت بی‌برنامه‌ترین وزیر کشاورزی بعد از انقلاب بوده است و در عرصه عمل‌ ایشان هیچگونه توان عملیاتی و برنامه‌ای برای این مسأله، که به آن الگو کشت و اجرا الگو کشت می‌گویند، ندارد.

اسدی افزود: ما وقتی الگو نداشته باشیم، کشاورز بدون برنامه‌ریزی و بر اساس تجربه، امکانات و تصورات خود، کشت معمول و متداول را انجام می‌دهد بر همین اساس ما یک روز شاهد وفور و فراوانی یک محصول و یک روز دیگر کاهش و کمبود محصول دیگری هستیم.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید مدافع تولید‌کننده و کشاورزان باشد گفت:حفظ قدرت خرید مردم کار درستی است اما وزارت کشاورزی باید این کار را با افزایش تولید و ایجاد بستر برای بازرگانی خارجی و صادرات انجام دهد و همزمان با ایجاد الگو برای کشت انواع محصولات در کشور، تولید را در یک سطح متعادلی حفظ کند، نه آنقدر فراوانی که به سقوط قیمت‌ها منجر شود، نه آنقدر کاهش که به افزایش شدید قیمت‌ها دچار شود. حال اگر محصولی با مازاد تولید همراه بود، وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی مناسب برای صادرات و ایجاد بستر لازم برای بازرگانی خارجی را فراهم بکند.

وی در خصوص برخی سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: به طور مثال اعلام می‌کنند مجوز مرغداری ندهید چون ظرفیت اشباع شده است. این در حالی است که برخی کشور‌ها ده‌ها برابر میزان مصرف داخلی خود تولید و صادرات دارند، آن وقت ما در بهار امسال به خاطر تولید زیاد دچار بحران شدیم به طوریکه فیلم کشتار جوجه‌های یک روزه در جهان پخش شد و ضایعه بزرگی به حیثیت اقتصادی کشور وارد شد، این جدا از فشار‌هایی بود که مرغداران تحمل کردند. من به شما اطمینان می‌دهم تا زمانی که نیکبخت وزیر کشاورزی باشد وضعیت بخش کشاورزی روز به روز بحرانی‌تر خواهد شد.

وی افزود: در بحث تعرفه فقط کشاورزان لطمه نمی‌بینند بلکه آن بازرگانی که صادرات اقلام کشاورزی انجام می‌دهد نیز ضرر می‌بیند. برای صادرات یک کالا ابتدا بازرگان باید بازار را بررسی کند، سپس مشتری پیدا کند و به طور کلی زیر ساخت‌های صادرات را فراهم کند اما ناگهان یک شب اعلام می‌کنند که تعرفه فلان کالا ۱۰۰ درصد شده است.

اسدی با زیر سؤال بردن آمار‌های منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: متأسفانه اکثر رسانه‌های بخش کشاورزی فقط به آمار‌های اعلام شده از سوی وزارتخانه توجه می‌کنند آن هم آمار‌هایی که مورد تشکیک شخص رهبری است. ما در بخش کشاورزی اسناد غیر قابل رد و موثق داریم که آمار‌های ارائه شده واقعی نیست و حاضر هستیم این سند‌ها را به نهاد‌های نظارتی ارائه بدهیم. بهمن سال گذشته در بازدید رهبری از نمایشگاه دستاورد‌های دولت، ساداتی نژاد وزیر وقت در حوزه‌های مختلف آمار ارائه کرد؛ رهبری در وسط جلسه دست بلند کردند و گفتند شما این آمار‌ها را از کجا می‌آورید؟ این‌ها مورد دارند، بروید دوباره بررسی کنید، وزیر هم قبول کرد، این برای ما هم جالب بود که رهبری چقدر به این حوزه تسلط دارد که حتی در خصوص آمار واقعی اطلاعات دارد.

مسعود اسدی رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی در پایان تصریح کرد: اکنون مهمترین مسأله و مشکل کشور در بخش کشاورزی نبود الگو کشت و بخشنامه‌های یک شبه است اگر می‌خواهیم مشکلات پیاز و گوجه تکرار نشود بایدهر چه زودتر به این مسأله رسیدگی کرد.

کدخبر: 959919 ویرایش خبر
لینک کپی شد
دبیر: اصغر آزاددل خبرنگار: بسیم لاله
آیا این خبر مفید بود؟