مهلت ثبت نام سند برای مسکن‌ های غیررسمی + جزییات

دولت به منظور محرومیت‌زدایی و ارائه خدمات شهری به حاشیه‌نشینان و ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی سند واگذار می‌کند. بر اساس بند "م" تبصره ۱۱ قانون بودجه امسال، متقاضیان دریافت سند در این مناطق تا پایان اسفندماه فرصت دارند در سامانه تسهیلات شرکت بازآفرینی شهری ایران به آدرس facility.udrc.ir ثبت‌نام کنند.

موضوع اعطای سند به اراضی تصرفی با شرایطی از تکالیف قانونی و ابلاغی مجلس شورای اسلامی در قالب مفاد بند "م" در تبصره ۱۱ قانون امسال و بند "ک" تبصره ۱۱ قانون بودجه سال گذشته است، اسناد ملی ساماندهی و توانمندی‌سازی سکونتگاه غیررسمی مصوب سال ۱۳۸۲ و سند ملی بازآفرینی شهری پایدار مصوب سال ۱۳۹۳ و همچنین ویرایش سند ملی ساماندهی توانمندسازی مصوب سال ۱۴۰۲ تکلیف همگان را در این زمینه مشخص کرده است.

محمد آیینی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مواد قانونی مذکور خصوص گفته است: این اسناد همگی بر ساماندهی سکونتگاه‌های با ساخت‌وساز غیر رسمی که نیاز به جابه‌جایی بنا و به شرایط طبیعی و مخاطرات انسانی امکان ساخت ندارند، تاکید ویژه دارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد اساسی‌ترین و مهم‌ترین اقدام ساماندهی‌ در این سکونتگاه‌ها، اعطای سند مالکیت به صاحبان اعیانی با شرایط خاص بوده که بتوانند پس از دریافت سند رسمی‌، پروانه نوسازی دریافت کنند و نسبت به نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مذکور افدام کرده و از سیستم مالی و اعتباری کشور بتوانند نسبت به دریافت تسهیلات مالی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه یک میلیون مسکن در سکونتگاه غیررسمی باید نوسازی و مقاوم‌سازی شوند، گفت: برای نوسازی و مقاوم‌سازی نیاز به دریافت پروانه ساخت است تا متقاضیان بر اساس آن بتوانند پروانه ساخت و تسهیلات نوسازی دریافت کنند.

آیینی با بیان اینکه ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی مورد تاکید سیاست‌های کلی نظام است، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی، بند "م" تبصره ۱۱ قانون بودجه مبنی بر دریافت سند اراضی سکونتگاه‌ غیررسمی را به صورت قانون به دولت تکلیف کرده و دولت موظف به اجرای آن است.

برخورداری ۹۵ درصد خانه‌های واقع در بافت‌های ناکارآمد از آب و برق

معاون وزیر راه شهرسازی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد واحدهای مسکونی از خدمات شهری آب و برق برخوردار و حدود ۷۰ درصد منازل، گازکشی شده است، گفت: بیشتر محلات در سکونتگاه‌ها با ساخت‌وساز غیررسمی به استناد قانون دارای خدمات زیربنایی و رو بنایی ولو به عنوان انشعاب موقت شده‌اند.

بنابراین گزارش، دولت در لایحه بودجه سال آینده تمهیداتی را برای نوسازی و تامین خدمات روبنایی بافت‌های ناکارآمد شهری اندیشیده است. در بند «ب» تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلفند از محل عوارض ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها را بر اساس جمعیت ساکن، ‌تعیین و صرف محرومیت‌زدایی و بهسازی همان مناطق نماید.

منبع: ایسنا

کدخبر: 950146 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟