ماجرای پل آغبند چه بود و به کجا رسید؟

«سید عباس موسوی» روز پنجشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی افزود: دیدار و موضع گیری اخیر روسای جمهور ۲ کشور نیز گام خوبی در راستای تعمیق مناسبات ۲ همسایه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در تعاملات دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان جایگاه ویژه ای دارد، گفت: ایران تصمیم دارد روابط حسنه توام با حسن همجواری با همه همسایگانش از جمله جمهوری آذربایجان داشته باشد.

ظرفیت بالایی برای توسعه روابط با جمهوری آذربایجان داریم

استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به نقش پیشرو این استان در تعمیق مناسبات کشورمان با جمهوری آذربایجان گفت: ظرفیت بالایی در حوزه های مختلف برای توسعه روابط با کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان داریم.

عابدین خرّم افزود: هر چند جریان های مخرب فرامنطقه ای به دنبال تخریب و مخدوش کردن روابط ۲ کشور مسلمان، همسایه و برادر هستند، اما توطئه آنها نقش بر آب خواهد شد.

وی اضافه کرد: هر چند این جریان ها همه تلاش خود را برای جلوگیری از ارتقای سطح روابط دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان به کار می برند، اما واقعیت این است که ۲ کشور همسایه دارای اشتراکات تاریخی، دینی و فرهنگی غنی هستند که زمینه‌ساز هم افزایی برای توسعه مناسبات و مقابله با نفوذ قدرت های بیگانه در منطقه است.

نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در راستای دیپلماسی توسعه مناسبات استان های مرزی با کشورهای مجاور بیشترین ارتباط را با جمهوری آذربایجان داریم، یادآوری کرد: امسال شاهد رشد شاخص های روابط دوجانبه در حوزه های ترانزیت و تجارت با این کشور بودیم.

وی اعلام کرد: تلاش می کنیم سدهای «خداآفرین» و «قیزقلعه سی» را به عنوان سدهای دوستی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور روسای جمهور ۲ کشور افتتاح کنیم.

در نشست مهر ماه سال جاری روسای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد که بر اساس آن، پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایه‌گذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد. این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، احداث می‌شود.

منبع: ایرنا

کدخبر: 947122 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟