خودروهای تایید شده استاندارد چرا دپو شده است؟ / خودرو‌ها در پارکینگ آسیب  می بینند!

به گزارش رکنا، در هفته های اخیر موضوع دپوی محصولات خودروسازان بار دیگر خبرساز شد. خبری که اگرچه تازگی نداشت و پیش از این هم شاهد آن بودیم اما موجب نارضایتی حواله دارانی شد که مدت ها از زمان تکمیل وجه شان گذشته است اما هنوز خودرویی تحویل نگرفته اند. متقاضیان به دلیل بدعهدی خودروسازان و عدم تحویل به موقع خودرو، خصوصا توسط سایپا و ایران خودرو، خواهان پیگیری مسئولان هستند.

در این خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه ای با بیان اینکه دپو خودرو توسط دو خودروساز سایپا و ایران خودرو صحت ندارد، اعلام کرد که شرکت ایران خودرو در حال حاضر دارای 13 هزار دستگاه خودرو تولید شده دارای استانداردهای 85 گانه فاز 2 است که براساس تعاریف شورای رقابت و همچنین لزوم طی شدن فرآیندهای مرتبط با اخذ مجوز استاندارد TA جهت عرضه به بازار، باید مراحل قیمت‌ گذاری آنها در فرایند اجرایی شورای رقابت طی شود. همچنین 19700 دستگاه خودرو به نام مشتریان فاکتور شده و در حال طی شدن مراحل شماره‌ گذاری و حمل به مقصد نمایندگی‌ های سراسر کشور است.

در شرکت سایپا نیز 34171 دستگاه خودرو موجود است که از این میزان 9948 دستگاه فاکتور شده و فاقد پلاک هستند و به محض شماره‌ گذاری تحویل مشتریان خواهند شد. 21708 دستگاه خودرو نیز در انتظار صدور مجوز استاندارد و آماده فروش و فاکتور برای مشتریان است که از این تعداد 15 هزار و 364 دستگاه خودرو نیسان و 6346 دستگاه کوئیک است. همچنین 1077 دستگاه خودرو تولید سال 1401 موجود است که در انتظار اعلام نظر سازمان ملی استاندارد به سر می‌برد و 1438 دستگاه نیز به علت کسری قطعات در فرآیند تکمیل قرار دارد که پس از تکمیل وارد فرآیند فروش می‌ شود.

براساس توضیحات وزارت صمت علت تاخیر در تحویل خودروهای خودروسازان یا مربوط به سازمان استاندارد و کسری قطعه است و یا مربوط به روند شماره گذاری خودروها توسط پلیس راهور است.

همه خودروهای دپو شده تاییدیه استاندارد دارد

مهدی انگورج ، سرپرست دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران

مهدی انگورج، مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد ایران در بازدید از پارکینگ‌ های دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا اعلام کرد که خودرو‌های کوییک موجود در پارکینگ تاییدیه استاندارد دارند و نباید دپو شوند.

بنا بر اعلام این مقام مسئول هم اکنون در پارکینگ اتکا حدود 2000 دستگاه خودرو دپو شده و همه این خودرو‌ها تاییدیه استاندارد دریافت کرده‌اند.

انگورج در این رابطه گفت: باعث تعجب است که با وجود دریافت تاییدیه استاندارد و دریافت برچسب استاندارد اما همچنان این خودرو‌ها در پارکینگ باقی مانده است. دپوی خودرو‌ها در پارکینگ به خودرو آسیب وارد می‌ کند. قطعات لاستیکی و پلاستیکی و همچنین رنگ خودرو دچار آسیب می‌ شود.

همچنین به گفته مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد ایران هم اکنون در پارکینگ ایران خودرو خودرو‌های رانا، پژو پارس، دنا و تارا موجود است که همه این خودرو‌ها تاییدیه استاندارد دارند و مشکلی برای تحویل به مشتری ندارند.

کدخبر: 933931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟