بانک ها طبق یک قانون نانوشته وام می دهند / وام های خرد و اشتغال و قرض الحسنه شاید وقتی دیگر!

به گزارش رکنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم، در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما با اشاره به اینکه وام‌ های خرد زیر 100میلیون تومان نیاز به ضامن ندارد، گفت: اگر برای چنین وام‌ هایی بانک‌ ها ضامن خواستند، مشکل را به معاونت نظارت بانک مرکزی گزارش دهید، اگر وام قانونا به شما تعلق می‌گیرد و در نحوه پرداخت سخت‌گیری می‌کنند حتماً باید به بانک مرکزی گزارش کنید.

سخنگوی دولت در حالی گفته است که مردم گزارش عملکرد بانک ها را به معاونت نظارت بانک مرکزی خبر دهند که بانک مرکزی در دولت سیزدهم تنها پاسخگوی خبرنگاران خاص است چه رسد به مردمی که دستشان به جایی نمی رسد.

همچنین طبق اعلام برخی شعب بانک های خصوصی و دولتی، بانک مرکزی به شعب این بانک ها در سراسر کشور اعلام کرده است که به غیر از وام ازدواج و وام فرزندآوری، وام دیگری پرداخت نکنند.

رئیس شعبه یکی از بانک های دولتی در این خصوص به خبرنگار رکنا گفت: اختیار پرداخت تسهیلات خرد از شعب این بانک در سراسر کشور گرفته شده است و  مجوز پرداخت تسهیلات خرد به مردم وجود ندارد. مثال این وضعیت این است که شیر آبی دست من است که از سرفلکه آب بسته شده است و آبی در لوله ها وجود ندارد.

محمدرضا جمشیدی

محمدرضا جمشیدی ، دبیر کانون بانک‌ ها و موسسات اعتباری خصوصی در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا که وام های خرد زیر 100 میلیون تومان شامل چه وام هایی می شود؟ گفت: وام های خرد زیر 100 میلیون تومان عمدتا شامل وام های قرض الحسنه، صبای در گردش و وام های خرد برخی از مشاغل است.

دبیر کانون بانک‌ ها و موسسات اعتباری خصوصی درخصوص عدم پرداخت وام های خرد به مردم گفت: منابع برای اعطای وام کم است اما طبق تبصره 16 و 18 قانون مجلس در بودجه، بانک ها مکلف به پرداخت وام اشتغال هستند.

لذا اگر بانک مرکزی به این نتیجه می رسد که منابع برخی بانک ها برای اعطای وام های خرد و قرض الحسنه کم است، توصیه می کند وام های ازدواج و فرزندآوری در اولویت قرار گیرد و چون این توصیه ها شفاهی بیان می شود و کتبی ابلاغ نمی گردد، لازم الاجرا نیست.

کدخبر: 925840 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟