ایران ‌رکورددار محدودیت اینترنت در جهان

به گزارش رکنا به نقل از دنیای اقتصاد، حالا با گذشت حدود یک سال از زمان آغاز این محدودیت‌ها، بررسی‌ها نشان می‌دهند که در ۶ماه اول ۲۰۲۳ ایران رکورددار تعداد محدودیت‌های اینترنتی در جهان شده است.

اگرچه فیلترینگ، محدودیت‌ و قطعی اینترنت برای کاربران ایرانی خاطره‌هایی پرتکرار هستند، اما از روزهای آخر شهریور ماه سال گذشته مسدودسازی‌های گسترده و اختلالات شدیدی در شبکه اینترنت اعمال شدند که بی‌سابقه بودند. از آن زمان دسترسی به اینترنت بین‌الملل، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار خارجی برای کاربران ایرانی مترادف با استفاده از انواع ابزارهای فیلترشکن بوده است.

 با تنگ‌تر شدن حلقه‌های دسترسی کاربران و به عبارت دقیق‌تر افزوده شدن لایه‌های جدید فیلترینگ، وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌های رایگان هم به تدریج از کار افتادند تا به این ترتیب انواع پولی این ابزارها هم سهمی از سبد خرید خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص بدهند.

این روزها و در آستانه یک سالگی این محدودیت‌ها، آمارها و گزارش‌های مستقل و معتبر جهانی تبعات فیلترینگ و اختلالات ناشی از آن را بررسی کرده‌اند. به گواه آمارهای تحلیلی وب‌سایت سرف‌شارک، در نیمه اول سال جاری میلادی ۲۹ کشور جهان درگیر انواع سانسورهای اینترنتی بوده‌اند. این بررسی‌ها نشان می‌دهند که تعداد محدودیت‌های اینترنتی که از ابتدای سال ۲۰۲۳ آغاز و تا پایان نیمه اول آن ادامه داشت، ۴۲ مورد بوده که سهم ایران از این میزان ۱۴ مورد است.

قطعی اینترنت

کدخبر: 925820 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟