شرکت‌ های لبنیاتی به پرداخت بیش از 140 میلیارد تومان جریمه محکوم شدند

به گزارش رکنا، احمد اصانلو ، رییس سازمان تعزیرات حکومتی امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال رکنا درخصوص تخلفات شرکت های لبنیات که هر سال بنا به رسم همیشگی قیمت لبنیات را به بهانه های مختلف بالا می برند، گفت:  مشکلی از گذشته نه تنها در حوزه لبنیات بلکه درخصوص تمام کالاها و خدمات داشتیم که متاسفانه این رویکرد سالها نهادینه شده بود. اواخر سال 84 و پس از اینکه سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت ها و قیمت گذاری در دوره آقای خاتمی منحل شد که یکی از وظایف آن سازمان ، نظارت بر اجرای صحیح ضوابط قیمت گذاری بود به سازمان حمایت محول شد و آن زمان سازمان حمایت به لحاظ ذهنی و رویکردی آمادگی لازم را نداشت و موضوع قیمت گذاری سال ها مورد غفلت واقع شد و در همه حوزه ها از جمله خودروسازی و لبنیات اثر گذاشت.

اصانلو در ادامه گفت: سال گذشته موضوع قیمت گذاری دستوری برای کالاهای اساسی مطرح شد و 4 قلم لبنیات قیمت گذاری شد. واحدهای تولیدی لبنیات تصور می کردند که مجاز هستند باقی محصولات را آنطور که می خواهند و بدون ضوابط قیمت گذاری کنند.

برای مثال نوعی پنیر معمولی که 37 هزار تومان قیمت گذاری شده بود توسط یک واحد تولیدی که تولید این نوع پنیر سودآوری زیادی نداشت، با تغییر بسته بندی، رنگ، اسم برند و ویتامین دی بر روی محصول و هر طور که می خواستند قیمت گذاری می کرد و در پاسخ هم می گفتند این محصول شامل قیمت گذاری دولت نمی شود و بدین ترتیب شاهد بی نظمی در بازار بودیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه گفت: تابستان سال گذشته به این موضوع ورود کردیم و همه مدیران استانی سازمان تعزیرات در واحدهای تولیدی مستقر شدند و کار مشترکی را با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت انجام دادند که نتیجه این شد که 119 واحد لبنیاتی تولید در طرح یک ماهه مورد بازرسی قرار گرفتند و تفهیم و ابلاغ و تشکیل پرونده صورت گرفت که قیمت گذاری 4 قلم لبنیات به مفهوم این نیست که در قیمت گذاری باقی محصولات آزادی عمل دارند.

بدین ترتیب بین کارخانه های بزرگ و مهم 19 فقره و برای شرکتهای دیگر 514 پرونده تشکیل و مختومه شد و شرکت‌ های لبنیات به پرداخت یک هزار و 473 میلیارد ریال محکومیت قطعی گرفتند.

اصانلو درخصوص وضعیت شرکت های لبنیات در سال جدید گفت: سال جاری در ستاد تنظیم بازار قرار شد به جای قیمت گذاری دستوری 4 قلم لبنیات، ضوابط قیمت گذاری وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی مشترک ابلاغ و نظارت کنند و تخلفات را به سازمان تعزیرات حکومتی ابلاغ کنند. در حال حاضر منتظر هستیم پس از اقدامات این دو وزارتخانه، به تخلفات ورود کنیم.

کدخبر: 923655 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟